مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: همزمان با ایام عزاداری ماه های محرم و صفر، سوگواره بصیرت عاشورایی در ۵۰ بقعه متبرکه این استان برگزار می شود.
کد خبر: ۹۸۵۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱ 11 August 2021

به گزارش «تابناک البرز» حجت الاسلام و المسلمین علی دشتکی در جمع خبرنگاران گفت: سوگواره بصیرت عاشورایی سال هاست در ایام ماه محرم و صفر در بقاع متبرکه و موقوفات برگزار می شود و امسال هم در شرایط خاص کرونایی و با تجربیات کسب شده از سال گذشته برنامه های منسجمی را در فضای حقیقی و مجازی برگزار خواهیم کرد.

وی برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی را در ۳۵ بقعه به صورت عادی و در ۱۵ بقعه به صورت ویژه عنوان کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز اظهار داشت: برای برگزاری این سوگواره بیش از ۱۵۰ برنامه مختلف در موضوعات سخنرانی، مداحی، تعزیه و پویش های مختلف برای اقشار مختلف برنامه ریزی شده که در بقاع متبرکه برگزار می شود.

وی گفت: برای برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی، ستاد استانی قرارگاه حضرت سیدالشهدا (ع) با هدف تبیین اهداف قیام عاشورا و با بیان وقایع صحیح نهضت حسینی و بهره مندی از آن ها توسط جامعه امروز راه اندازی شد.

دشتکی، استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای برنامه های ماه محرم متناسب با وضعیت هر شهرستان، اجرای صحیح نیات واقفین خیراندیش با موضوع عزاداری امام حسین (ع) و عدالت در حمایت از برنامه های معنوی و مذهبی و عزاداری و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه ها به خصوص حضور فعال در فضای مجازی استان را از دیگر اهداف تشکیل ستاد استانی قرارگاه حضرت سیدالشهدا (ع) دانست.

وی با تاکید بر اینکه علیرغم وجود شرایط کرونایی در کشور بایستی صحنه عاشورا را روز به روز نسبت به گذشته بیشتر تجلی ببخشیم، اظهار داشت: امسال هم شیعیان جهان و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) تجلی عقل، احساس، شور و شعور حسینی را در این ایام علیرغم تمام وقایع و اتفاقاتی که افتاده به نمایش خواهند گذاشت.

وی با بیان اینکه اجرای ویژه برنامه های مذهبی ماه محرم متناسب با شرایط ویژه کرونا اجرا می شود و اجرای صحیح نیات واقفین را با نیت عزاداری امام حسین (ع) خواهیم داشت، گفت: امسال بعضی از نیت ها شرایط خاصی پیدا کرده اند که شاید نشود از لحاظ کمیت مثل سال های گذشته اجرا شود ولی از لحاظ کیفیت پربارتر خواهد شد.

دشتکی افزود: در سال های گذشته جلسات عزاداری با حضور چندین هزار نفر برگزار می شد ولی امسال حضور جمعیت کمتری را ولی با تمرکز بر محتوا و کیفیت بهتر شاهد خواهیم بود.

دعوت از هیئات مذهبی برای برگزاری مراسم در فضای باز بقاع متبرکه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز ادامه داد: امسال هیئات مذهبی که در زیر سقف برنامه خود را برگزار می کردند و سال گذشته موفق به برگزاری مراسم نشدند، دعوت شدند در ساعت ها ی مختلف در بقاع متبرکه و در صحن باز و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اجرای مراسم داشته باشند.

وی از دیگر برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی را فضاسازی بقاع متبرکه و پیرامون آن ها عنوان کرد و افزود: یک هزار و ۲۰۰ متر بنر از سخنان بزرگان، امامان، مقام معظم رهبری و امام راحل چاب  ونصب شده است.

دشتکی اظهار داشت: در این ایام شاهد توزیع ۶ بسته های معیشتی و ۱۲ هزار پرس غذای گرم برای اطعام زایران و نیازمندان از محل اجرای نیات موقوفات مرتبط خواهیم بود.

وی برگزاری بیش از هزار روضه خانگی با همکاری کانون و بسیج مداحان را از دیگر این برنامه ها برشمرد و اضافه کرد: برنامه روضه تلفنی نیز توسط مداحان از دیگر این برنامه ها به شمار می رود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز بیان داشت: برای درخواست روضه های خانگی از سوی مردم عزادار، شماره پیامک ۱۰۰۰۰۱۱۴۲۶۱ پیش بینی شده تا متقاضیان با ارسال کلمه «روضه خانگی» به این شماره پیامکی درخواست برگزاری این مراسم را در منازلشان داشته باشند.

وی گفت: همچنین اجرای ۱۵ تعزیه در بقاع متبرکه نیز پیش بینی شده زیرا یکی از رسومات از گذشته تعزیه خوانی بود که این تعزیه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز بقاع و در فضای مجازی اجرا خواهد شد.

وی برگزاری نمایشگاه عکس عاشورایی، ویژه برنامه شمیم حسینی، مسابقه کتابخوانی و استعداد یابی مداحی در دهه سوم ویژه نوجوانان، پویش با هشتک «من حجاب را دوست دارم چون حسین را دوست دارم» ویژه بانوان و پویش «هر خانه یک حسینیه» یا «این خانه عزادار حسین است» از دیگر برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی می باشد.

دشتکی افزود: شعار امسال در مراسم عزاداری توسط سازمان اوقاف و امور خیریه کشور «ایران بهتر در سایه سار اهل بیت (ع) توام با جهاد، تلاش و خودکفایی» تعیین شده است.

استان البرز میزبان ۱۰۰ امامزاده واجب التعظیم در ۸۵ بقعه متبرکه می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار