رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری گفت: کاربران شبکه‌های اجتماعی با به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود نظیر فیلم و عکس در فضای مجازی موجب می‌شوند تا برخی با سواستفاده و نیات مجرمانه اقدام به اخاذی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب کنند.
کد خبر: ۱۱۴۷۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲ 04 January 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، مرتضی عسگری گفت: با توجه به زندگی در عصر اینترنت و استفاده روزافزون نوجوانان و جوانان از این رسانه تعاملی و از سویی افزایش آسیب‌های اجتماعی نوپدید فضای مجازی، ارتقای سواد رسانه‌ای می‌تواند نقش موثری در کاهش این نوع آسیب‌ها و استفاده نقادانه و هوشمندانه از اینترنت داشته باشد.



رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری با اشاره به شگرد‌های مختلف کلاهبرداری در فضای مجازی، افزود: لازم است دستگاه‌های رایانه و همچنین تلفن متصل به اینترنت فاقد اطلاعات شخصی باشد و کاربران به هیچ عنوان عکس‌های خانوادگی خود را در شبکه‌های موبایلی رد و بدل نکنند، زیرا امکان هرگونه هک و سرقت اطلاعات در این شبکه‌ها وجود دارد.

وی بسیاری از پرونده‌های پلیس فتا را مربوط به انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی دانست و تصریح کرد: کاربران شبکه‌های اجتماعی با به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود نظیر فیلم و عکس در فضای مجازی موجب می‌شوند تا برخی با سواستفاده و نیات مجرمانه اقدام به اخاذی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب کنند.

عسگری ادامه داد: متاسفانه اکثر نوجوانان سواد رسانه‌ای قوی ندارند و کورکورانه فرهنگ غلط و مد و مدگرایی را دنبال می‌کنند که نتیجه این امر چیزی جز پشیمانی و سواستفاده مجرمین نیست.

وی افزود: یکی از جرایمی که در فضای مجازی زیاد اتفاق می‌افتد سواستفاده از اطلاعات شخصی و خانوادگی افراد است که مجرمان از این اطلاعات برای ایجاد مزاحمت و تهدید استفاده کرده و مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می‌کنند.



قانون چه می‌گوید؟

رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری ادامه داد: هرگونه مزاحمت و انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی افراد در فضای سایبری برابر ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه‌ای جرم محسوب شده و قانون‌گذار برای آن مجازات تعیین کرده است.

وی در پایان بیان کرد: برای جلوگیری از این گونه جرایم افراد باید هنگام انتشار اطلاعات شخصی خود به تبعات آن فکر کنند و در صورت مشاهده هر گونه تهدید با شماره ۳۴۶۸۵۶ پلیس فتا چهارمحال و بختیاری تماس بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار