کد خبر: ۱۷۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴ 27 January 2016

   مرسوم است آخرین فرزند، از التفات و دلجویی بیشتری نسبت به دیگر فرزندان برخوردار باشد؛ اما آخرین زاده جغرافیای ایران زمین که دامانش از کوهپایه های البرز آغاز و تا پایه های پایتخت گسترده شده، در سال های نخستین تجربه استانی خویش، کمتر از این توجه بهره مند بوده و از بسیاری عرصه ها عقب مانده است.
در چنین احوالی یکی از وظایف مسئولان و نمایندگان شهری و استانی مردم، اثرگذاری جدی از طریق تعیین و تصویب طرح های متناسب با نیاز منطقه و انجام هماهنگی های لازم برای تزریق بودجه و اجرای آنها است. پیشرفت های عمرانی در کنار تحولات بهداشتی و درمانی یک منطقه، قابی از تحولات و توسعه آن است؛ این توسعه رقم نخواهد خورد جز به همت مسئولان، حمایت های مردمی و پیگیری نمایندگان آنان در عرصه های مختلف ملی و محلی تا حقوق ساکنین منطقه را در سطوح متعدد مورد توجه قرار دهند.

در همین راستا طرح های عمرانی متنوع و متفاوتی در سطح شهر کرج تهیه و مصوب شده که مدیریت شهری کرج در شکل گیری آنها حضور پررنگ و برجسته ای داشته است.

از جمله این اتفاقات را می توان تصویب احداث بزرگراه شمالی شهر با توجه به شدت ترافیک و حجم ترددهای درون شهری و ضرورت انتقال بخش قابل توجهی از این ترددها به خارج از شهر عنوان کرد. بزرگراهی که درست از محل تلاقی بزرگراه همت و اتصال این اتوبان از تهران به کرج آغاز شده و تا اتوبان کرج – قزوین امتداد می یابد.

در طول تاریخ، جاده زمینه ساز وقوع بسیاری از رویدادها و پیشرفت های گسترده بوده است؛ چنان که علاوه بر تسهیل و تقویت ارتباطات، زیبایی راه و امنیت جاده، چرخ های توسعه صنعتی به نام گردشگری را به چرخش می اندازد و یکی از ارزشمندترین محصولات آن، تولید سرمایه و رشد اقتصادی منطقه است.

تکمیل بزرگراه همت یکی از همین امکاناتی است که می تواند با اتصال پایتخت به استان البرز و گذر از شهر کرج، به این منطقه جان تازه ای بخشیده و دست مسئولان را برای رسیدن به بخشی از آرمان هایی که همراه با شعار استان شدن سر می دادند، باز کند.

بزرگراه همت به عنوان یکی از طرح های بسیار مهم و حیاتی استان که قرار است باری از دوش دغدغه های البرز بردارد، بر اثر بی رونقی اقتصاد و تحریم ها، مدت ها ابتر ماند و روند پیشرفت کندی را طی کرد. اما با پیگیری ها، مسئولان از وعده پایان آن تا سال 95 سخن می گویند تا از بار سنگین 18 درصدی ترافیک کشور روی دوش این استان تا اندازه ای کاسته شود.

کمر همت دولت برای تکمیل اتوبان همت بسته شد

به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج، اتوبان همت که دولت و دستگاه های ذیربط برای احداث آن کمر همت بسته اند، هم اکنون به باشگاه کارگران در منطقه کلاک رسیده و عملیات خاکبرداری در این مسیر در حال اجراست.

غفور قاسمپور اظهار داشت: این اتوبان تا 600 متر مانده به تونل بیلقان، روی خط 4 حصار ادامه می یابد و در همین نقطه، بزرگراه شمالی شهر کرج با احداث یک تقاطع غیرهمسطح روی رودخانه آغاز خواهد شد.

فعالیت های عمرانی شهرداری کرج در ضلعی دیگر از شهر که یکی از شاهراه های منطقه محسوب می شود، در آینده نزدیک و با تکمیل پروژه تقاطع غیرهمسطح حصارک، عامل تلطیف شرایط آب و هوایی و تعدیل ترافیک خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر در خصوص این تقاطع و دیگر تقاطعات احداث شده طی فعالیت دوره چهارم شورای اسلامی شهر کرج گفت: از 52 تقاطع مصوب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، تاکنون هشت تقاطع احداث شده که از جمله اینها تقاطع های شهید کچویی واقع در انتهای حسین آباد راه آهن، سوم خرداد مهرشهر که حرکت در مسیر غرب به شرق منطقه مهرشهر را بدون نیاز به ورود به اتوبان برای شهروندان فراهم می کند. تقاطع غیرهمسطح حافظ واقع در ابتدای بلوار خلج آباد، شهدای دانش آموز در چهارراه دولت آباد، شهدای غواص در انتهای بلوار بسیج منطقه عظیمیه و شهدای ارتش واقع در انتهای جاده ملارد - فردیس است که در مدت نزدیک به دو سال و نیم تکمیل شد و به بهره برداری رسید.

سعید فیروزگاه با اشاره به احداث فاز نخست تقاطع غیرهمسطح حصارک، روانسازی ترافیک را اولین هدف از احداث این تقاطع به طول 960 متر عنوان کرد و اذعان داشت: با مدیریت علی ترکاشوند و تلاش های شبانه روزی معاونت فنی عمرانی شهرداری این کلانشهر و نیروهای آن، فازهای دوم و سوم این طرح به سرعت در حال تکمیل است.

وی با بیان اینکه ساخت تقاطع حصارک با توجه به قرارگیری آن در محدوده کمالشهر، از وظایف شهرداری این شهر بوده است، خاطرنشان کرد: امکانات کمالشهر برای احداث تقاطعی با این ابعاد کافی نبود و بخش دولتی نیز با توجه به مشکلات شدید مالی و بحران های اقتصادی در سال های اخیر امکان ورود به این حوزه را نداشت. با نیازی که مدیریت شهری کرج برای رفع معضل ترافیک در نقاط مختلف شهر احساس کرد، تصمیم گرفت به این عرصه ورود کرده و با دریافت تسهیلات بانکی، نسبت به احداث تقاطع مذکور اقدام نماید.

فیروزگاه، با تاکید بر اینکه احداث قطار شهری یکی از اساسی ترین نیازهای شهر و استان در حوزه حمل و نقل است، خاطرنشان کرد: اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته اما با توجه به مشکلات اعتباری و هزینه های سنگین طرح که اجرای آن را متحمل زمان کرده است، اجرای راهکارهای موثر باید در دستور کار قرار گیرد.

عضو شورای شهر کرج تصریح کرد: احداث رینگ شمالی یکی از همین راهکارهاست.

زخم های عمیق بهداشت و درمان استان التیام می یابد

البرز در بخش درمانی و پزشکی نیز از مناطق کم برخوردار به شمار می آید؛ چنان که به دلیل کم توجهی های صورت گرفته در گذشته، بسیاری از امکانات مورد نیاز، به این حوزه تزریق نشده است. نیم نگاهی به بیمارستان های شهر و تردد در برخی مراکز درمانی منطقه کافی است، تا بهداشت و درمان کرج را در وضعیت قرمزی رصد کنیم که بوق اخطار و هشدارهای آن، گوش بیماران را کر و مسئولان را پریشان کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز در گفتگویی با خبرنگار پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، لباس بهداشت و درمان این کلانشهر را در قد و قواره یک شهرک ارزیابی کرد و گفت: به رغم افزایش بیش از 10 برابری جمعیت کرج و استان البرز حتی یک بیمارستان دولتی نیز در این خطه احداث نشده است!

محمود دادگو عنوان کرد: جای بسی تاسف و تاثر است که هنوز بیمارستانهای استان البرز به امکاناتی نظیر سی تی اسکن و ام آر آی مجهز نشده اند و بیماران برای دریافت این خدمات باید روانه بخش خصوصی با هزینه های سرسام آور شوند یا از تهران و دیگر شهرها سر در بیاورند. به لیست این محرومیت ها باید نبود بخش های سرطان، عفونی، بیماری های صعب العلاج و سوختگی را نیز اضافه کرد.

در چنین شرایطی است که با همکاری مدیریت شهری کرج با دانشکده علوم پزشکی، مقرر می شود تا پایان سال 95، یک هزار و ششصد تخت به بیمارستان های شهر افزوده شود. افزایش این تعداد تخت بیمارستانی، اگرچه نمی توان گفت به بهداشت و درمان شهر رونق می بخشد اما می تواند التیام بخش زخم های عمیق منطقه در این زمینه باشد.

این پیشرفت ها البته نافی وجود مشکلات و گره های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و دیگر عرصه ها نیست و نمی توان آنها را به معنای تحقق همه اهداف و رویکردهایی دانست که در شکل گیری استان البرز مد نظر قرار داشت. اما گواه این مدعاست که ایران کوچک توانسته است به رغم پاهای کوچک خود و بدون حائل شدن بر تکیه گاهی بزرگتر به نام دولت، نه تنها بر پا ایستد که گام هایی بلند نیز برداشته و پیش رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار