کد خبر: ۱۹۰۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷ 29 February 2016


رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ویلاسازی‌ها باید گفت که خاک کشور در حال تاراج است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، نشست هم‌اندیشی سیاست‌ها و رویکردهای حفاظت از اراضی کشاورزی بعد از ظهر امروز به میزبانی دانشکده توسعه کشاورزی دانشگاه تهران مستقر در مرکز استان البرز برگزار شد.

در بخشی از این نشست قباد افشار طی سخنانی اظهار داشت: متاسفانه باید اعلام کنیم که طی 50 سال اخیر در مجموع یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی از بین رفته و یا تغییر کاربری یافته و به نوعی از گردونه تولیدات کشاورزی خارج شده است.

وی افزود: به عبارتی سالانه 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایران از بین می‌رود که آمار نگران‌کننده‌ای است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور بیان داشت: یکی از اصلی‌ترین دلایل این تخریب را می‌توان استقرار اشتباه صنایع در اطراف شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، اراک، اصفهان، کرج و تبریز دانست.

افشار افزود: این اتفاق آسیب جدی به کشاورزی، اقتصاد، محیط زیست و آب و خاک کشور وارد کرده است.

وی گفت: در حال حاضر 18 میلیون هکتار از زمین کشورمان را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد.

این مسئول گفت: بر اساس آخرین تحقیقات کارشناسی در مجموع حدود 2 میلیون هکتار از اراضی کشور دارای خاک بسیار غنی و درجه یک برای کشاورزی و باغداری هستند.

افشار بیان داشت: اکثر این اراضی در شمال کشور واقع شده ‌که متاسفانه شاهد هستیم در این مناطق به جای کشاورزی و باغداری ویلاسازی می‌شود و این اراضی در حال از بین رفتن است.

‌وی تاکید کرد: با این حساب باید گفت که خاک کشور ما به ویژه اراضی درجه یک کشاورزی در حال تاراج است.

افشار در ادامه آماری را در ‌ارتباط‌ با ضریب تامین کالری از میزان تولید محصولات کشاورزی داخلی ارائه داد و گفت: در سال 84 آمار مربوط به این ضریب حدود 82 درصد بود.

وی افزود: اما در سال 92 این آمار به حدود 58 درصد کاهش یافت و نشان می‌دهد که چه فاجعه‌ای صورت گرفته است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اظهار داشت: در 2 سال اخیر توانستیم ضریب تامین کالری از میزان تولید محصولات کشاورزی داخلی را حدود 4 درصد افزایش دهیم که تا رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی در پیش داریم.

افشار گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر نگاه صحیحی به منابع آب و خاک نداشتیم به صورتی که تنها 2 دهه اخیر 10 هزار هکتار از باغ‌های داخل شهر تهران از بین رفت.

وی بیان داشت: عده‌ای در نظر داشتند که باغ سیب کرج را به قطعات 250 و 500 متری تقسیم و در آنها ویلاسازی کنند که با جدیت مقابل این کار ایستادیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: اگر امروز به وضعیت باغ‌هایی چون قصردشت در شیراز و طرقبه و شاندیز در مشهد نگاه کنیم، می‌بینیم که مرغوب‌ترین زمین‌های باغی و کشاورزی این مناطق به ویلا و ساختمان تبدیل شده است.

افشار در پایان گفت: باید اقدامات لازم برای برخورد با زمین‌خواران و کسانی که به دنبال تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی هستند را انجام داده و با جدیت از اراضی کشاورزی کشور حفاظت کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار