کد خبر: ۲۴۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۳ 16 June 2016


استان البرز ظرفیت های بالایی برای تبدیل شدن به پایتخت فعالیت های قرآنی کشور دارد که حضور ده ها قاری ممتاز، صدها حافظ قرآن و وجود مدارس قرآنی متعدد تنها بخشی از ظرفیت های این استان محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، تنها در صورتی می توانیم قرآن، این گوهر گرانقدر را به زندگی روزمره مردم وارد کنیم که برنامه ریزی درخور و شایسته متناسب با ظرفیت های موجود داشته باشیم و از این طریق است که می توانیم سد محکمی در مقابل هجمه های فرهنگی دشمنان ایجاد کنیم.

باوجود انگیزه های بالا برای بهره گیری ازتوانمندی های قرآنی استان البرز، مشکلاتی نیز وجود دارد که با برداشتن آنها از پیش پای فعالیت های قرآنی، انگیزه گسترش این نوع فعالیت ها به وجود می آید.

به همین منظور ایرنا مرکز البرز همزمان با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، پای صحبت چند تن از مسئولین فعال در عرصه فعالیت های قرآنی نشسته تا نگاهی به مسایل و مشکلات موجود در راه ترویج فرهنگ قرآنی بیاندازد.

متولیان فعالیت های قرآنی در استان البرز تاکید دارند که این استان ظرفیت های بالایی برای تبدیل شدن به پایتخت قرآنی کشور دارد اما هماهنگ سازی فعالیت ها به منظور استفاده از ظرفیت های موجود، مسیر درست در ترویج گسترده فرهنگ قرآنی در استان است.

هماهنگ سازی فعالیت ها، هم افزایی و همگامی برای تربیت نسل های قرآنی و بررسی راه های عملی در مسیر ترویج بیشتر آموزه های قرآنی از موضوعاتی بود که در این گزارش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

این مسئولین بر این باور هستند که به دلیل موازی کاری دستگاه های متولی در این بخش آمار دقیقی از فعالان قرآنی استان در دست نیست و شورای ترویج فعالیت های قرآنی که وظیفه هماهنگ سازی دستگاه های مسئول را بر عهده دارد، ماه هاست که نشستی در این خصوص برگزار نکرده است.

کمبود اعتبار نیز از مشکلاتی بود که متولیان فعالیت های قرآنی البرز به اتفاق بر رفع آن به منظور گسترش این نوع فعالیت ها، تاکید داشتند.

** کمبود اعتبار یکی از مشکلات موجود بر سر راه فعالیت های قرآنی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز بزرگترین مشکل بر سر راه فعالیت های قرآنی را کمبود بودجه دانسته و تاکید کرد که برای انجام فعالیت های قرآنی باید دستی پرتر داشته باشیم، به رغم اینکه در شورای توسعه قرآنی تزریق بودجه داریم و همچنین از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بودجه قرآنی دریافت می کنیم، ولی این بودجه متناسب با جمعیت استان البرز و ظرفیت های قرآنی موجود در آن نیست.

سید موسی حسینی کاشانی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای توسعه فعالیت های قرآنی، وظیفه فرهنگ و ارشاد ترویج امور قرآنی است، افزود: برای هر برنامه بایستی سرانه تعریف کنیم تا برای جمعیت سه میلیونی استان البرز برنامه قرآنی با موضوعات مختلف داشته باشیم، به ویژه اینکه در ترویج قرآن، عامه مردم شامل می شوند.

وی اظهار داشت: کار ترویجی هزینه بر است، به طوری که برای اطلاع رسانی و ترویج فقط از طریق صدا و سیما، خبرگزاری ها، باکس پیامکی و تابلوهای شهری را داریم که برای تابلوهای شهری مافیایی در سطح تبلیغات شهری داریم. گرچه بر اساس قانون 20درصد تابلوها باید به امور فرهنگی اختصاص یابد، اما اینگونه نیست.

** نبود آمار و اطلاعات درست از فعالان قرآنی استان

حسینی کاشانی دومین مشکل در فعالیت های قرآنی را نبود بانک اطلاعاتی کامل و جامع از فعالان قرآنی استان و سومین مشکل را نیز ناهماهنگی بین دستگاه های مختلف عنوان کرد اما در عین حال گفت که با وجود تدابیر امام جمعه کرج تا حدزیادی این مشکل برطرف شده است.

مدیرکل ارشاد البرز گفت: نبود اطلس فرهنگی که مصوبه شورای فرهنگی است که اطلس قرآنی نیز از دل آن بیرون می آید، یکی دیگر از مشکلات است.

حسینی کاشانی افزود: مقوله قرآن توسط دستگاه های مختلف فرهنگی و حتی بعضی دستگاه ها که جزو نهادهای فرهنگی نیستند، مورد توجه جدی است و کار می شود.

وی گفت: دستگاه های مختلف با توجه به ظرفیت هایشان و سیاست هایشان در این زمینه کار می کنند، سه مقوله ترویج فرهنگ قرآن، آموزش علوم قرآنی و پژوهش علوم قرآنی سه محور اصلی است که توسط دستگاه های مختلف پیگیری می شود.

وی ادامه داد: در راستای تقویت همگرایی دستگاه های مختلف برای پرداختن به امور قرآنی براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، شورای توسعه قرآن در استان ها داریم که ریاست آن با امام جمعه مرکز هر استان و با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: همچنین دستگاه های مختلفی مثل آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، ورزش و جوانان، بسیج و... (حدود 20 دستگاه مختلف) اعضای این شورا هستند که براساس قاعده شورای توسعه تشکیل می شود و بحث اصلی آن همگرایی برنامه های قرآنی است.

وی گفت: بر اساس مصوبه این شورا، بحث ترویج به فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش به آموزش و پرورش و بحث پژوهش به دانشگاه ها سپرده شده و با فعالیت این شورا فعالیت ها و ظرفیت های مختلف در حوزه قرآنی در کنارهم جمع می شوند که این سه محور با مسئولیت این سه دستگاه و با همکاری دیگر ارگان ها است.

حسینی کاشانی فعال شدن این شورا را از سال گذشته در البرز تدبیر خوبی دانست و افزود: تا رسیدن به نقطه های نهائی فاصله داریم، ولی اگر بتوانیم براساس منشور قرآنی که شورای توسعه فعالیت های قرآنی زیر مجموعه آن است تمامی دستگاه های مرتبط فعالیت کنند، می توانند سطح فعالیت های قرآنی در استان را از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء بخشند.

وی گفت: در پی تشکیل این شورا جلسات مختلفی به ریاست امام جمعه و با حضور مسئولین دستگاه های مختلف برگزار شده و روی طرح های مختلف که به دبیرخانه رسیده بحث شده که خیلی از آن ها تصویب و با تخصیص بودجه در حال کار هستیم.

حسینی کاشانی بیان داشت: برای رسیدن به افق ترسیم شده، حرکت به آن سمت را آغاز کرده ایم، ولی نیاز به مطالعه بیشتر و هماهنگی و همگرائی بیشتر دستگاه ها داریم تا یک هدف کلی را با هم دنبال کنیم و ضروری است برای دوری از موازی کاری یا بیکاری در این زمینه، دستگاه ها همپوشانی داشته باشند.

دبیر شورای توسعه فعالیت های قرآنی استان البرز یکی از فعالیت هایی که توسط بسیاری از دستگاه ها در حال انجام است را تربیت حافظان قرآن دانست که از سوی مقام معظم رهبری تکلیف شده و گفت: این تکلیف یک هدف مشترک برای تمامی دستگاه ها است، ولی باید ظرفیت های مختلف متناسب با همان دستگاه سنجیده شود.

وی ادامه داد:به طورمثال که اگر فعالیت های قرآنی توسط موسسات قرآنی زیرمجموعه ارشاد مدنظر است بایستی به بخش هنر در قرآن و استفاده از ابزار هنر در قرآن بپردازیم و موسسات تخصصی این حوزه را فعال کنیم.

حسینی کاشانی ساخت انیمیشن قرآنی، فیلم قرآنی و نمایشنامه نویسی قرآنی را از جمله فعالیت های هنری با موضوع قرآن دانست و گفت: قبل از این فقط به مقوله هایی مثل حفظ و قرائت پرداخته شده و نگاه به فعالیت های قرآنی از این منظر مغفول مانده است.

وی درخصوص ظرفیت قرارگیری استان البرزبه عنوان پایتخت قرآنی کشور، اظهار داشت: البرز پس از تهران از لحاظ مهاجرپذیری رتبه دوم را دارد و دلیل مهاجرت انسان ها این است که زمانی به یک نقطه می رسند که در محل زندگی خودشان امکان فعالیت و بروز استعدادهایشان را نمی بینند، پس دست به مهاجرت می زنند و در زمینه های مختلف فرهنگی هنری شاهد این اتفاق هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: بزرگانی در همه رشته های فرهنگی و هنری به غیر از بومی های استان از سراسر کشور به سمت البرز آمده اند که این امر نه فقط در بحث قرآن بلکه در دیگر مقوله های فرهنگی هنری وجود دارد و به ظرفیت های استان افزوده است.

وی بیان داشت: نفرات فعال در حوزه قرآنی و نخبگان قرآنی زیادی داریم و چندین حافظ برتر قرآنی مهاجر از دیگر استان ها در البرز حضور دارند که ظرفیت استان را بالا می برد که سند آن آزمون های قرآن و عترت است که به تازگی برگزار شد. در دو سال گذشته استان ما رتبه 28-27 کشوری را داشت در حالی که امسال بعد از اصفهان رتبه دوم کشوری را از لحاظ تعداد شرکت کننده با 4 هزار و 629 نفر، کسب کرد.

وی گفت: البرز می تواند یکی از استان های برتر در زمینه قرآن باشد، زیرا استان هائی مثل خراسان رضوی، اصفهان، یزد و قم را هم داریم.

حسینی کاشانی در ادامه با اشاره به فعالیت تعداد زیادی از موسسات قرآنی زیرمجموعه فرهنگ وارشاد، افزود: بایستی به موسسات قرآنی انگیزه بدهیم که اگر در زمینه های قرآنی کار کنند و امکانات بهتری در اختیارشان می گذاریم و در دو سال گذشته تعداد این موسسات از 70 به 140 رسیده و 60-50 موسسه هم در نوبت مجوز هستند.

وی اظهار داشت: هرچه موسسات قرآنی بیشتری داشته باشیم، زمینه جذب برای ترویج فعالیت های قرآنی بیشتر می شود.

وی تشکیل اتحادیه قرآنی در راستای تقویت موسسات مختلف را از دیگر فعالیت های این اداره کل در حوزه قرآن دانست و گفت: این اتحادیه سال گذشته تشکیل شد که حرکت خوبی داشته و اتحادیه موسسات ارشاد و سازمان تبلیغات در آینده ای نزدیک برای فعالیت های بهتر و بیشتر یکی می شوند.

حسینی کاشانی یادآور شد: یکی از سیاست های کلان اداره کل ارشاد حرکت به سمت انجمن ها است و این اتحادیه در همین راستا است و ما فقط جنبه حاکمیتی و نظارتی داریم.

تعمیق ارزش های دینی و قرآنی در نهاد خانواده و مدرسه تا جامعه با استفاده از برنامه های سامان یافته و امکانات استان البرز از مواردی بود که دیگر متولیان فعالیت های قرآنی البرز برای تربیت نسل قرآنی و پیشگیری از آثار مخرب تهاجم فرهنگی مورد تاکید قرار دادند.

** ترویج انوار قرآنی سد مستحکمی در برابر نفوذ

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز با تاکید بر استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت های فرهنگی و قرآنی موجود در استان، گفت: این استان ظرفیت تبدیل شدن به پایتخت قرآنی کشور را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عباس مسعودی، افزود: یکی از اصول مهمی که در بحث مبارزه با نفوذ مطرح است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند، توجه به قرآن کریم و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است.

وی ادامه داد: متاسفانه آنچنان که باید و شاید در بحث های قرآنی فعالیت نمی شود و باید در این زمینه تلاش های بیشتری صورت گیرد تا چراغ راه هدایت بشریت با فروغ بیشتری نور افشانی داشته باشد.

مسعودی گفت: امروز شاهد موازی کاری های بسیاری دستگاه ها در این عرصه مهم فرهنگی هستیم که بسیاری از دستگا ه های اجرایی باید در زمینه تکمیل طرح های ویژه در این زمینه اقدام کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز تاکید کرد: باید از ظرفیت افرادی که تخصص در زمینه امور قرآنی دارند، بهره بیشتری برد و با توجه به استعدادهایی که دراین استان شاهد آن هستیم و در صورت استفاده درست از آنها، امید می رود مسیر توسعه و پیشرفت را در فعالیت های قرآنی در پیش گیریم.

وی خاطرنشان کرد: موسسه های قرآنی بسیاری را در کرج و البرز شاهد هستیم که در زمینه بحث های قرآنی فعالیت دارند و علاوه براین موسسه ها گروه های خودجوش مردمی نیز اقدام به برپایی محافل قرآنی خانگی کرده اند که تمام این توانمندی های البرز باید مورد توجه قرار گیرد.

مسعودی گفت: سال گذشته در طرح 1414 که دراستان البرز اجرا شد، سه هزار نفر شرکت کردند که این امر حاکی از توجه بیش از پیش مردم به فرهنگ قرآنی است.

وی اضافه کرد: درصورت توجه بیشتر به این ظرفیت های قابل توجه قرآنی در استان البرز می توان این استان را تبدیل به یک استان قرآنی کرد که می تواند دیگر استان ها را نیز زیر چتر حمایتی خود قرار دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز یادآورشد: اکنون 200موسسه قرآنی و خانه های قرآن شهری و روستایی در البرز فعال است که در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی تلاش می کنند و این امر حاکی از آن است که باید مسئولان نگاه ویژه را در این زمینه به استان البرز داشته باشند.

مسعودی خاطرشان کرد: البرز 50 قاری ممتاز، 100 حافظ کل قرآن کریم، 200نفر حافظ 10 و 20 جزء و 100 نفر حافظ پنج جز قرآن کریم دارد که باید از این نعمت در استان البرز در جهت ارتقا هرچه فعالیت ها و فرهنگ سازی قرآنی بهره برد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز در ادامه به نقش موثر خانواده ها در ترویج فرهنگ قرآنی اشاره کرد و افزود: قرآن نباید فقط برای مجالس ختم و عروسی باشد، بلکه در تمام آیین ها باید از آن بهره جست و فرزندان امروز را نیز در جهت انس با آن ترغیب کرد زیرا این یکی از مسیرهای اصلی برای جلوگیری از نفوذ دشمنان است.

مسعودی در ادامه از خانواده ها خواست تا درجهت ترویج فرهنگ قرآنی تلاش کنند و فرزندان خود را از طرق مختلف برای انس بیشتر با قرآن تشویق کنند.

وی یادآورشد: درمحافل خانوادگی نیز با برگزاری آیین های قرآنی می توان در جهت فرهنگ سازی هرچه بیشتر برای انس با قرآن کریم گام برداشت.

وی با اشاره به نقش موثر هیات های مذهبی به عنوان بزرگترین تشکل های مردمی در ترویج فرهنگ قرآنی، گفت: هر هیاتی باید دارای پنج نیرو و سه رکن باشد که داشتن استاد قرآن اولین رکن آن به شمار می رود و با توجه به اهمیت موضوع این موضوع تا سال 97 درتمام هیات های استان نهادینه می شود.

مسعودی تاکید کرد: برگزاری کلاس های قرآن در هیات های مذهبی باید در زمره ملزومات هیات ها قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز همچنین رکن دیگر در هیات های مذهبی را سخنران محور بودن، عنوان کرد و افزود: هیات های مذهبی مداح محور بودند اما اکنون 80 درصد این هیات ها سخنران دارند که مابقی آنها نیز تا پایان سال 97 هم انجام می شود.

مسعودی گفت: سومین رکن هیات های مذهبی مداح است که مداح باید با روحیه قرآنی پرورش داده شود تا تاثیرگذار باشد و تنها داشتن صدای خوب ملاک نیست.

وی تاکید کرد: تا سال 97 تمام هیات ها دارای مداح شناسنامه دار خواهند شد و تلاش ها دراین زمینه درحال انجام است.

مسعودی مساعدت و همکاری دستگاه هایی مانند شورای اسلامی شهر و شهرداری را برای ترویج فرهنگ قرآنی ضروری خواند و افزود: بودجه فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج و شهرداری 25 میلیارد تومان است، این در حالی است که بودجه سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز 250 میلیون تومان بیشتر نیست که باید از این ظرفیت نیز در جهت گسترش فرهنگ قرآنی بهره برد.

وی تاکید کرد:اگر شورای هماهنگی فعالیت های قرآنی فعال شود، می تواند اعتبارات خوبی را جذب کند.

وی با تاکید بر اینکه طرح رصد تشکل های قرآنی مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: باید یک بانک اطلاعاتی کامل از فعالان قرآنی داشته باشیم تا هرکس که مجوز خواست ارگان مربوطه از این شورا استعلام کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز درادامه با اشاره به نقش موثر رسانه ها در ترویج فرهنگ قرآنی، گفت: رسانه ها باید حداقل یک بخش را به ترجمه و تفسیر قرآن اختصاص دهند و باید در خبرگزاری ها و سایت ها پیام های قرآنی را کار کرد.

وی از روحانیون خواست تا درتمام بحث ها با آیات و روایات قرآنی آغاز سخنرانی داشته و از این ظرفیت در جهت ترویج فرهنگ قرآنی بهره گیرند.

وی با تاکید براینکه بیان سیره اهل بیت (ع) رشد قرآنی به همراه دارد، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی گام هایی را دراین زمینه برداشته و از استعدادهای قرآنی دراین زمینه حمایت می شود تا رشد و تعالی یابند.

مسعودی یادآورشد: رسانه ها نیز نباید از نقش موثر تبلیغی خود برای ترویج فرهنگ قرآنی غافل شوند و با اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب دراین زمینه گام بردارند.

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به قرآن در ماه مبارک رمضان افزود: در این ماه با توجه به اینکه بهار قرآن نامیده می شود توصیه می شود روزه داران انس با قرآن را فراموش نکنند و حداقل روزی یک جزء قرآن را بخوانند و در صورت نداشتن سواد کافی برای خواندن قرآن به صورت فردی، از فضاهای موجود در صدا و سیما و جلسات جزء خوانی روزانه ای که در مساجد و دیگر اماکن مذهبی برگزار می شود، بهره ببرند.

وی بیان داشت: به همین منظور تبلیغات اسلامی استان البرز پنج محفل انس با قرآن را در طی این ماه مبارک در استان برگزار می کند که این جلسات در مصلای شهر کرج، هیات انصارالامام و مسجد حضرت ولی عصر (عج) خیابان مظاهری کرج به صورت روزانه برگزار می شود.

مسعودی با بیان اینکه این جلسات با حضور قاریان مطرح کشوری و استانی برگزار می شود، گفت: همچنین دیگر مراسم های جزء خوانی استان در مصلاهای نمازجمعه شهرستان های نظرآباد و هشتگرد برگزار می شود و در دیگر شهرستان ها شامل فردیس، اشتهارد و طالقان نیز مراسم هایی برگزار می شود.

وی افزود: در روایات آمده خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید و از اثر تربیتی خواندن قرآن در منازل نباید والدین غافل شوند زیرا امروزه والدین بایستی برای مقابله با فضای هجمه فرهنگی دشمن، انس با قرآن را در خانه های خود نهادینه کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز ادامه داد: متاسفانه در خانه های بیشتر ایرانیان ماهواره جای قرآن را گرفته است ولی بهتر است پدران و مادران در ماه ربیع قرآن با تلاوت قرآن خانه های خود را به نور الهی روشن کرده و فرزندانشان را حتی با وعده به جایزه برای خواندن قرآن ترغیب کنند.

** اهتمام به فعالیت های قرآنی باید بیشتر شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز نیز در این میزگرد گفت: متاسفانه به قرآن کریم و آموزش های قرآنی تاکنون اهتمام کمی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صالحی اظهار داشت: در بخش آموزش اوقاف و امور خیریه استان البرز برنامه های قرآنی در سطح پایه در دستور کار قرار گرفته است، ما یک جامعه هدف داریم، اما مشکل امروز ما مهجوریت قرآن در بخش آموزش پایه است.

** تجلیل از فعالان قرآنی ضروری است

وی بیان داشت: این وظیفه همه دستگاه ها است که از کسانی که در مسابقات قرآنی مقام کسب می کنند، تجلیل کنند که البته تا کنون تلاش هائی از سوی نهادهای فرهنگی انجام گرفته، اما کافی نیست.

صالحی گفت: باید آموزش عمومی قرآن را در اولویت قرار دهیم و مردم را به فراگیری علوم قرآنی تشویق کنیم.

مدیرکل اوقاف البرز تصریح کرد: در بحث آموزش ریشه ای قرآن باید وقت بیشتری اختصاص بدهیم زیرا دشمنان به ویژه تکفیری ها در این بخش علیه ما تبلیغات گسترده ای به راه انداخته اند که شیعیان اهل انس با قرآن نیستند.

**موازی کاری در فعالیت های قرآنی مشکل آفرین است

مدیرکل اواقاف و امور خیریه استان البرز اظهار داشت: موازی کاری در بخش آموزش های قرآنی داریم که باید به گونه این فعالیت ها به طور هماهنگ انجام شود. علاوه بر این برنامه ریزی آموزشی در زمینه قرآن کریم نیاز به اعتبارات کافی دارد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز دستگاه های ذیربط برای آموزش قرآن ملزم نشده اند، گفت:

می بایست نگاه ها به این سمت برود در عین حال اقداماتی که در استان البرز انجام می شود، کم نظیر است.

این مسئول گفت: شهرداری کرج در اقدامات فرهنگی خوب کار می کند، باید بپذیریم جنگ نرم دشمنان سنگین است و اکنون نبرد فرهنگ به تن به تن رسیده است و در این میدان جنگ در البرز خوب فعالیت می شود.

اکنون در این زمینه هیات های مذهبی فعال عمل می کنند ولی باید خوراک مذهبی بیشتر از این باشد. در استان روی زبان قومیت، قبیله و غیره کار می شود و در البرز همه هجمه ها در حوزه های مختلف دینی، قبیلیه ای صورت می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: هر برنامه ریزی در بعد منفی و مثبت در این کلانشهر به خاطر داشتن جمعیت بالا و ویژگی ها ی خاص جواب می دهد. اکنون ارگان های ذیربط باید آماده تر از سایر ارگان های کشور عمل کنند و علی رغم تلاش زیاد باز هم جای کار در این استان دارد.

صالحی تاکید کرد: این مشکل برای جامعه ما است که امیدواریم با گسترش فعالیت هایی که انجام می شود، نتیجه آن در آینده مشخص شود.

وی در بحث برگزاری مسابقات قرآنی نیز گفت: برگزاری این مسابقات باید به طور کامل به اداره کل اوقاف سپرده شود تا از موازی کاری در این زمینه جلوگیری به عمل آید.

صالحی اظهار کرد: البته این به این دلیل نیست که فعالیت دیگر دستگاه ها را محدود کنیم، چرا که ما در این زمینه هنوز در اول راه هستیم، می بایست ما در کشور بین 10 تا 15میلیون نفر حافظ و قاری قرآن داشته باشیم اما تا کنون به این هدف گذاری نرسیده ایم.

وی ادامه داد: رسانه ها در این زمینه تاثیر گذار هستند و در این زمینه باید هم افزایی دستگاه های اجرایی بیشتر از پیش باشد و اگر این همکاری ها بیشتر شود خروجی آن بهتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: رسانه ها می بایست در این زمینه مطالبه گر باشند و ما نیز به عنوان مسئول پاسخگوی جامعه باشیم رسانه می تواند بحث های مختلف را به عنوان مطالبه گری جدی و بدون حب و بغض انجام دهد.

صالحی با اشاره به اجرای برنامه های قرآنی در ماه مبارک رمضان در آستان مقدس امامزادگان شاخص استان، گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده و با اجرای طرح ضیافت، مراسم جزءخوانی و ترتیل خوانی هر روز در امامزادگان شاخص استان برگزار می شود.

وی گفت: علاوه بر این، برگزاری 16 محفل انس با قرآن با حضور قاریان بین المللی و 22 محفل با حضور قاریان برتر کشوری، برگزاری جلسات تفسیر در امامزادگان شاخص، آموزش عمومی قرآن کریم در امامزادگان شاخص و حضور 28 روحانی در طرح ضیافت از دیگر برنامه ها است.

**لزوم هم افزایی بین دستگاه های اجرایی در امور قرآنی

مسعود مهران نیا، معاون فرهنگی پرورشی اداره کل آموزش وپرورش استان البرز نیز خواستار هم افزایی بین دستگاه های اجرایی درامور قرآنی شد و گفت: آموزش وپرورش با شناخت استعدادهای قرآنی دانش آموزان و آموزش های لازم برای ارتقا سطح علوم قرآنی، گام های جدی برداشته است.

وی اضافه کرد: می طلبد دستگاه های مختلف مرتبط مثل اداره کل اوقاف وامور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی و ازشهرداری تا استانداری که همواره دراین امور رهرو بودند با مشارکت بیشتر در این امر یک سو با آموزش وپرورش برای رشد تعالی قرآنی فعالیت خود را ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: درآموزش وپرورش به دنبال شناسایی استعدادها دررشته های مختلف اذان، حفظ، تفسیر، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هستیم و با جدیت این موضوع در مدارس درحال انجام است.

وی گفت: سال گذشته 65هزار دانش آموز درمسابقه های قرآنی شرکت کردند که با برنامه ریزی انجام شده انتظار است که این آمار امسال به 100 هزارنفر برسد.

مهران نیا خاطرنشان کرد: درمسابقه های تابستان سال 94 در بخش آوایی که درخراسان برگزارشد، استان البرز خوش درخشید که هفت مقام برتر این مسابقه ها مربوط به استان البرز بود.

وی افزود: همچنین در بخش پژوهشی نیز موفقیت های فردی زیادی بدست آمد که در مقایسه با بعضی استان های دیگر وضعیت بسیار خوبی بود.

مهران نیا یادآورشد: درفعالیت های قرآنی باید مشارکت حداکثری دانش آموزان واثر بخشی مسابقه ها را داشته باشیم.

وی شناسایی و آماده کردن دانش آموزان برای فعالیت های قرآنی کار دشواری توصیف کرد و گفت: با این وجود آموزش وپرورش با تمام توان نسبت به این مهم اقدام می کند و در این خصوص جدی است.

وی افزود: تفاهم نامه ای بین آموزش وپرورش و اداره کل اوقاف منعقد شده که مسابقه های شکوفه ها به آموزش وپرورش به شرط شرکت دانش آموزان واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش وپرورش یک پایه قوی ومستحکم برای فعالیت های قرآنی استان است و امسال نیز دانش آموز پایه هفتم این استان توانست رتبه اول درحفظ کل قرآن کریم را در کشور به دست آورد.

مهران نیا افزود: برای اینکه مهجوریت قرآن را ازبین ببریم باید درجامعه باور ایجاد کرد که انس با قرآن نیاز همیشگی است.

وی خاطرنشان کرد: قرآن مرکز و مبدا حقوق شهروندی است و درآموزش وپرورش حفظ موضوعی قرآن کریم با جدیت دنبال می شود و ازمقطع ابتدایی تا پایان تحصیل مهارت های زندگی اجتماعی همراه با قرآن آموخته می شود.

ب ه گفته وی، کارباید دست متخصصان امرباشد و ارگان ها باید برنامه ریزی لازم دراین زمینه داشته باشند و برای برنامه های قرآنی هر سال برنامه ریزی مشخص داشته باشند.

این مسئول گفت: طرح قرائت آیه الکرسی درتمام مدارس اجرا شده ودرحال حاضر بیش از 90 درصد دانش آموزان استان البرز آیه الکرسی را حفظ هستند.

وی افزود: امسال سوره حجرات را در دستور کار قرار دادیم، چون سوره اخلاق است و این سوره را از قرائت تا تفسیر کار می کنیم و به صورت یک بسته دراختیار مدارس قرار می گیرد.

معاون فرهنگی پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: با همکاری موسسه های قرآنی کتابچه ای تهیه شده و هرروز صبح در اول ماه تا آخرماه یک آیه خوانده می شود.

مهران نیا افزود: یکی دیگر از برنامه های اجرا شده دراین اداره کل انتخاب قسمت های برگزیده تلاوت های قرآنی اساتید برجسته است که در قالب سی دی دراختیار دانش آموزان قرارمی گیرد که دانش آموزان آن را در منزل تمرین و درمدرسه جمع خوانی می کنند.

وی همچنین خواستار ایجاد بانک اطلاعاتی داوران واساتید قرآن کریم دراستان البرز شد تا به این وسیله بتوان نخبه های قرآنی را دراین بخش جذب کنند.

وی به نقش رسانه ها در زمینه فعالیت های قرآنی اشاره کرد وافزود: ظرفیت های خوبی در زمینه های قرآنی وجود دارد که رسانه ها می توانند پوشش لازم را داشته باشند.

مهران نیا گفت : همان گونه که به موفقیت های ورزشی پرداخته می شود، فعالیت های قرآنی نیز باید پررنگ جلوه شود.

وی افزود: هم اکنون بیش از 50 هزار دانش آموز دراستان البرز درمسابقه های ( درس هایی از قرآن ) درطول هفته شرکت می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار