رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز گفت: استان البرز بزرگ‌ترین قطب تولید قطعات بیوتکنولوژی در آسیا، دومین تولیدکننده فاکتور ۷ و داروهای ضد Ms در دنیا و رتبه نخست تولید دارو و فرآورده‌های بیولوژیکی است.
کد خبر: ۵۲۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ 26 November 2017
به گزارش تابناک : زهرا عرب شاهی امروز در شورای برنامه‌ریزی و بودجه استان که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سالن استانداری البرز برگزار شد، اظهار داشت: استان البرز بزرگ‌ترین قطب تولید قطعات بیوتکنولوژی در آسیا، دومین تولیدکننده فاکتور ۷ و داروهای ضد Ms در دنیا و رتبه نخست تولید دارو و فرآورده‌های بیولوژیکی است.

عرب شاهی با اشاره به اینکه البرز یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات باغی و کشاورزی در کشور است، خاطرنشان کرد: در امور مذکور در تولید گل لاله رتبه نخست و در تولید نهال، قارچ خوراکی، هلو و شلیل رتبه دوم را دارا می‌باشد.

عرب شاهی افزود: استان تنها تولیدکننده پله‌برقی در خاورمیانه، بزرگ‌ترین تولیدکننده دوربین‌های نیروگاه و کشنده‌های تریلی در منطقه است.

وی با بیان اینکه البرز در تولید محصول ناخالص داخلی رتبه ۵ کشوری، رتبه ۱۰ در بخش صنعت، ۴ در بخش خدمات و در بهره بری کل صنعت رتبه ۱۶ را دارد، اظهار داشت: در استان البرز میزان جمعیت باسواد ۹۲ درصد و دومین درصد باسوادی پس از تهران و به لحاظ سواد دانشگاهی رتبه ۸ است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز به ظرفیت‌های گردشگری استان اشاره و بیان داشت: متأسفانه با وجود چنین ظرفیتی‌، البرز ازنظر تعداد اقامتگاه‌های بومی گردی وضعیت خوبی را دارا نمی‌باشد.

عربشاهی از وجود بیش از سه هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی دارای مجوز در استان خبر داد و تصریح کرد: البرز قطب تولید ماکارونی در آسیا، رتبه نخست تولید دارو و قطعات خودرو در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی کمبود آب، خروج آب سد کرج از استان و نزدیکی شهرک‌های صنعتی به بافت شهری را از مشکلات مهم استان عنوان نمود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز با بیان اینکه نرخ بیکاری در البرز از نرخ متوسط بیکاری کشور بیشتر است، گفت: این نرخ در البرز ۱۳/۸ در مقابل ۱۱/۷ است که خوشبختانه از تابستان سال ۹۵ شاهد کاهش آمار بیکاری در استان بوده‌ایم.

وی اظهار داشت: استان البرز با مساحت ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر کوچک‌ترین استان کشور است ولی به لحاظ جمعیتی با دو میلیون و ۷۰۰ نفر یازدهمین استان کشور می‌باشد.

عرب شاهی گفت: ۳.۴ درصد از جمعیت کشور در البرز ساکن شده‌اند و ازلحاظ نرخ رشد در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: البرز ازنظر تراکم جمعیت دانش‌آموزی رتبه نخست، تعداد کتابخانه‌ها رتبه ۲۱، تعداد سینما رتبه ۱۱، تعداد ورزشکاران رتبه ۷ و ضریب نفوذ اینترنت در خانوارها رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

 




منبع : فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار