کد خبر: ۵۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷ 06 July 2015
نماینده مردم شهرستان های ساوجبلاغ ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی گفت: ساوجبلاغ با افت شدید آب در سفره های زیر زمینی روبرو شده که لازم است وزارت نیرو یک میلیون متر مکعب آب از سد طالقان به این شهرستان اختصاص دهد.
حجت الاسلام مفید کیائی نژاد روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: یکی از مشکلات اساسی ساکنان مناطق شهری و روستایی ساوجبلاغ کمبود آب ، افت فشار و قطعی مکرر آب است که در فصل گرما شدت این کم آبی و مشکلات ناشی از آن بیشتر شده و نارضایتی مردم را به همرا داشته است.

وی اظهار کرد: حدود سه سال و نیم است که مدیران شهرستان ساوجبلاغ از مسوولان می خواهند به وضعیت آب این شهرستان رسیدگی شود.

کیائی نژاد گفت: بی رویه آب ، کاهش نزولات آسمانی ، عدم مدیریت بهینه مصرف آب ، آبیاری باغات و زمین های کشاورزی به روش سنتی ، ساخت و سازهای غیرمجاز ، سرریز جمعیت تهران و کرج به ساوجبلاغ بحران کم آبی را تشدید کرده است.

وی اظهار داشت: وجود بیش از 8 هزار حلقه چاه غیر مجاز آب در این شهرستان از عوامل تشدید کم آبی دانست.

این نماینده مجلس افزود: متاسفانه هر ساله تعداد کمی از این چاه های غیر مجاز مسدود می شود که اگر با همین روش و سرعت پر کردن این چاهها پیش برود طولی نمی کشد که آب سفره های زیرزمینی منطقه که هم اکنون با افت شدید مواجه است به مرز خشک شدن برسد.

وی بیان کرد: ساوجبلاغ قطب کشاورزی و صنعتی استان البرز است که متاسفانه به دلیل کم آبی امکان اجرا و بهره برداری از طرح های مهم کشاورزی و صنعتی در این شهرستان مسکوت مانده است که از آن طرح ها می توان به گلخانه 200 هکتاری یا شهرک 800 هکتاری شوربلاق و 3 شهرک صنعتی دیگر که موافقت اجرایی شدن آنها نیز صادر شده اشاره کرد.

وی گفت : عدم توسعه زیر ساخت بیشتر طرح های اقتصادی ، صنعتی و تولیدی این شهرستان به بخش تامین آب بر می گردد و به همین دلیل است که روند اشتغالزایی برای جوانان این منطقه با کندی پیش می رود.

کیائی نژاد تاکید کرد که با تامین منابع آبی طرح های صنعتی ، کشاورزی و تولیدی جدید زمینه اشتغال 40 هزار نفر در ساوجبلاغ بوجود می آورد.

وی با اشاره به ساخت بیش از 65 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد و شهرک ابریشم در چهار باغ اظهار داشت: بنا به اعلام مدیران این طرح تا پایان سال پرونده مسکن مهر در این منطقه بسته می شود در حالی که برای تامین آب شرب ساکنان آنها چاره جویی نشده است.

ساوجبلاغ دارای 29 هزار و 500 هکتار اراضی زراعی و باغی است .

این شهرستان در 35 کیلومتری غرب کرج مرکز استان البرز قرار دارد که آب مورد نیاز آن از رودخانه های فصلی و سفره های زیر زمینی تامین می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار