مدیر کل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه بیماری هاری بدون درمان بوده و ۱۰۰ درصد کشنده است، گفت: متاسفانه سال گذشته ۱۸ نفر از هموطنانمان بر اثر این بیماری جان باختند.
کد خبر: ۱۱۷۴۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸ 03 July 2024

به گزارش «تابناک البرز» دکتر علیرضا رفیعی پور در نشست خبری با اصحاب رسانه استان البرز گفت: طبق آمار وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲ متاسفانه ۱۸ نفر بر اصر بیماری هاری جان باختند که این آمار در سالهای قبل حتی صفر بوده اما در سال ۱۴۰۲ به عدد ۱۸ و در سال ۱۴۰۳ که به میانه هم نرسیده متاسفانه ۹ نفر جان باخته اند از همین رو وضعیت بیماری هاری از نظر ما به وضعیت هشدار و خطر رسیده است.

وی افزود: این بیماری به دلایل مختلف شایع می شود که یکی از آنها موضوع سگ های بلا صاحب هست و علت دیگر آن خشکسالی و ورود حیوانات به محل زندگی انسان هاست که دیده شدن شغال و روباه و .. از همین جمله است..

دکتر علیرضا رفیعی پور تصریح کرد: بیماری هاری مختص حیوانات وحشی نبوده و هر موجودی مورد گزش قرار بگیرد اعم گاو و گوسفند نیز به این بیماری دچار می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دامپزشکی بدنیال تامین، تضمین سلامت و کیفیت فرآورده ها هست تا خیال مصرف کننده راحت باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان البرز تصریح کرد: تب مالت، بیماری سل و … از مخاطرات بهداشتی است و زمانی که ذبح دام در شرایط غیر بهداشتی صورت پذیرد، سبب ایجاد بیماری در جامعه خواهد شد که خوشبختانه اقدامات مناسبی در خصوص آگاهی سازی مردم انجام شده و با تبیین فرهنگ تهیه و استفاده از ذبح بهداشتی دام و خرید از منابع مطمئن ایجاد گردید و سبب شده مردم به شرایط مناسب و قابل قبول در این زمینه برسند.

وی گفت: حدود ۷ اکیپ ثابت و ۱۱ اکیپ سیار و ۴۰ ناطر شرعی تاسوعا و عاشورا و ایام محرم نظارت ویژه ای داشته و تعداد دام بازرسی شده حدود ۸۳۰ راس گاو و گوسفند مورد نظارت در غیر کشتارگاه ها قرار گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان این مهم که امسال میزان اکیپ های ثابت ۷ مورد در هر شهرستان بوده و یک اکیپ ثابت در هر شهرستان در خدمت مردم هستند گفت: حدود ۲۱ مورد اکیپ سیار برای گزارش مردمی به گشت زنی در محلات به صورت سیار گشت فعالیت خواهند کرد.

رفیعی پور اظهار کرد: ۲۴ هزار مورد بازدید توسط همکاران‌ما در کل مراکز عرضه دام انجام شده که از این تعداد ۴۰۵ مورد غیر بهداشتی تشخیص داده شده که منجر به ضبط ۳۱ هزار فرآورده خامی گردیده و همچنین و ۱۸ هزار کیلوگرم غیرقابل مصرف شناخته شده است.

این‌مسوول اعلام کرد: حدود ۶ میلیون قطعه ذبح در شش ماهه اخیر داشته ایم که ۲۳ هزار کیلوگرم از این‌مقدار غیر قابل مصرف شناخته شده و از چرخه مصرف خارج شد.

وی گفت:‌ در سه ماهه گذسته ۲۵۰ میلیون تن گوشت گرم وارداتی به استان داشته ایم.

دکتر رفیعی پور گفت: دامپزشکی با اقداماتی که انجام داده تلفات مرغی ما از ۱۷ و نیم درصد به ۷ تا حدود ۹ درصد رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان این که یک میلیارد و ۷۰۰ در حوزه جوجه‌ریزی رسیده‌ایم اظهار کرد: ظرفیت ها وجود دارد و تنها راه ورود به این حوزه دامپزشکی است و می‌توانیم تا ۳ و ۳.۶ جوجه ریزی داشته و این را می‌توان تا ۴ و یا تا شش مرحله با موازین بهداشتی برسانیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار