مدیر امور منابع آب شهرستان ساوجبلاغ اظهار کرد: در مسدود کردن چاه‌های ویلایی و تفریحی که به جهت استفاده بی رویه از آب یک تهدید برای منابع زیرزمینی محسوب شده و مرتبط با تولید و کشاورزی نیستند، هیچ اغماضی وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۱۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰ 16 June 2024

به گزارش «تابناک البرز» مصطفی سلطان آبادی گفت: مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز مانند گذشته در سه حوزه چاه‌های کشاورزی، شرب و صنعت ادامه داشته و چون شرب از اهمیت زیادی برخوردار است تا جایی که امکانپذیر باشد، در این مسیر کمک خواهیم کرد.

وی افزود: همانطور که می‌دانید شهرستان ساوجبلاغ و چهارباغ بسیار مهاجرت پذیر بوده و بخش عمده نهضت ملی مسکن هم در هشتگرد در شهر جدید مهستان در حال بارگذاری است، لذا این بارگذاری فشار خیلی سنگینی را بر حوزه آب شرب خواهد داشت.

سلطان آبادی ادامه داد: در این زمینه هم به آبفا کمک می‌کنیم که چاه جدید حفر کند و هم از تخصیص آب طالقان مقدار بیشتری را به آنها می‌دهیم تا مردم در فصل گرم سال دچار کمبود آب نشوند، در نظر داشته باشیم که هیچ وقت نمی‌توان مشکلات را صفر کرد اما می‌توان آنها را به حداقل رساند.

وی در خصوص مدیریت آب مصرفی در بخش کشاورزی بیان کرد: در بخش کشاورزی ما بیشتر بحث مدیریت را داریم و برنامه این است که تمام چاه‌های کشاورزی را مجهز به کنتور هوشمند کنیم تا از این طریق آب مصرفی در بخش کشاورزی مدیریت شده و کشاورزان اضافه برداشت نداشته باشند. به کشاورزان هم گفته شده که باید در خصوص میزان آب مصرفی کشاورزی خود مدیریت داشته باشند تا همیشه بتوانند از نعمت آب برخوردار بوده و مهمتر اینکه در دورنمای ۲۰ ساله، دشت‌ها خشک نشوند.

 مدیر امور منابع آب شهرستان ساوجبلاغ اظهار کرد: اگرچه ممکن است مقاومت‌هایی وجود داشته باشد ولی با توجه به ضرورت حفظ منابع، هم وزارت نیرو و هم کشاورزان باید تعامل و همکاری داشته باشند. هیچ وقت نمی توان ۱۰۰ درصد به چیزهایی که می‌خواهیم دست پیدا کنیم، لذا بیشتر موضوع کمک است تا ممانعت و هر اقدامی که صورت می‌گیرد در جهت منافع عامه است نه منافع شخصی.

وی در مورد شناسایی و مسدود کردن چاه‌های ویلایی گفت: با چاه‌های ویلایی که تهدید محسوب می‌شوند و ویلاهایی که استخر دارند و از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کنند، هیچگونه اغماضی نمی‌کنیم. بر اساس این هدف سال گذشته بیش از ۶۰۰ حلقه چاه ویلایی مسدود کردیم و امسال هم برنامه مسدود کردن تعداد بیشتری از چاه‌های ویلایی را مد نظر داریم.

سلطان آبادی ادامه داد: با توجه به تعطیلات ابتدای سال و موضوع بودجه، با آغاز کار در اردیبهشت ماه تعداد ۵۱ حلقه چاه مسدود شده، اما برنامه این است که هر ماه با شناسایی چاه‌ها، بالای ۱۰۰ حلقه چاه تفریحی و ویلایی مسدود شود. اینها چاه‌هایی هستند که نه در حوزه تولید و نه در بخش کشاورزی بوده و آب ملی را بدون حد و حصر مصرف می‌کنند. بنابراین با جدیت و با دستور قضایی اینگونه چاه‌ها را شناسایی و پر خواهیم کرد.

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوجبلاغ در ادامه تاکید کرد: دستگاه‌های حفاری هم در این رابطه ضبط و توقیف شده و برای تعیین تکلیف در اختیار مقامات قضایی قرار می‌دهیم. برنامه جامع منابع آب شهرستانهای ساوجبلاغ و چهارباغ در حوزه حفظ منابع آب‌های زیرزمینی به این شکل است و به صورت خیلی مدون و برنامه ریزی شده دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: خوشبختانه هم فرمانداری، هم قوه قضاییه و هم نهادهای نظارتی از این برنامه مدون و حساب شده استقبال کرده‌ و همراه ما هستند و به عنوان پشتیبان کمک می‌کنند. در این زمینه توانستیم اعتبارات خیلی خوبی را جذب کنیم، کمک‌های خوبی شده و کارها در حال پیشبرد و عملی شدن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار