مدیر امور منابع آب شهرستان ساوجبلاغ گفت: رودخانه‌ها عرصه‌های عمومی هستند و برای دسترسی آزاد مردم به رودخانه کردان و برغان، رفع تصرفات آن به زودی آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۷۰۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰ 11 June 2024

به گزارش «تابناک البرز» مصطفی سلطان آبادی با تاکید بر حفظ منابع آبی در البرز اظهار کرد: دو وظیفه ذاتی در حوزه حفاظت از آب بر عهده داریم که مربوط به موضوع آب‌های زیرزمینی و دیگری آب‌های سطحی است. حوزه آب سطحی شامل حفظ و حراست از بستر و حریم رودخانه‌هاست که در سال جاری این موضوع در قالب برنامه‌ای مدون به جدیت پیش گرفته شده است.

وی با تاکید بر صیانت از عرصه و بستر رودخانه‌های استان افزود: رودخانه یک عرصه ملی بوده و در اختیار یک شخص نیست، لذا به عنوان متولی و نماینده دولت و مردم در این زمینه باید از رودخانه‌ها حفاظت و حراست کنیم. یکی از گلایه‌هایی که مردم دارند این است که وقتی دریا و رودخانه‌ها عرصه عمومی هستند، چرا به آن دسترسی ندارند، حتی در این زمینه شهید جمهور دستور عقب نشینی تصرفات سواحل و رودخانه‌ها را هم داده بودند.

سلطان آبادی ادامه داد: همین اقدام برای رودخانه کردان هم مد نظر و در اولویت مدیریت منابع آب ساوجبلاغ و دستگاه‌های ذیربط قرار گرفته است. یعنی از محدوده برغان تا هر قسمتی که توسط رستوران داران، افراد سودجو یا مالکین مجاور تصرف شده باشد، در تلاش هستیم تا دسترسی مردم را به این قسمت از رودخانه‌ برگردانیم.

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوجبلاغ بیان کرد: اگر بخواهیم در رابطه با صیانت از حریم رودخانه‌ها به صورت جزیره‌ای و موردی عمل کنیم این رفع تکلیف است. لذا در قالب برنامه‌ای که با همکاری قوه قضاییه و دادستانی در پیش داریم و بازدیدهای آن انجام و جلسات هم گذاشته شده، می‌خواهیم در ساحل چپ و راست رودخانه یک کریدور ایجاد کنیم و به آن میزانی که بستر و حریم رودخانه را تصرف کرده‌اند رفع تصرف کرده و معبر ساحلی در امتداد رودخانه چه ساحل راست و چه ساحل چپ ایجاد ‌کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین با آغاز این طرح مردم می‌توانند به راحتی به این قسمت‌ها دسترسی داشته باشند و نقطه شروع ما هم از روستای برغان است که منطقه هدف گردشگری است. این کار خوب و موثری خواهد بود و وقتی عمومیت پیدا می‌کند، کسی نمی‌تواند معترض شود. متصرفین هم وقتی می‌بینند این کار موردی نیست دیگر نمی‌توانند مقاومت و مقابله‌ای در برابر آن داشته باشند و متوجه خواهند شد که نمی‌توانند خود را مستثنی کنند. چون این رفع تصرف شامل کل امتداد رودخانه است.

سلطان آبادی تاکید کرد: ما این کار را تا جایی که توان داریم انجام می‌دهیم و امیدواریم در دراز مدت باعث ‌شود که حریم و بستر رودخانه آزاد شود. درصدد هستیم که معبری ساخته و بعد از آن ملک اشخاص قرار گیرد و همه مردم بتوانند به رودخانه دسترسی داشته باشند.

وی افزود: فکر بعدی این است که این معابر را رها نکنیم و در اختیار دهیاری‌ها و شوراها قرار داده و نگهداری نظافت، مبلمان و مدیریت محلی آن را به خودشان واگذار کنیم. قطعا این طرح کار منظمی و هدفمندی است و با تحقق آن این خدمات دولت برای مردم قابل مشاهده خواهد بود.

وی در ادامه گفت: بر این اساس حفاظت از بستر رودخانه‌ها که که تمام مقدمات آن انجام شده، به زودی اجرا خواهد شد و پیش از شروع آن برای اینکه اشتباهی و تبعیضی پیش نیاید به تمام مجاورین و متصرفین اخطار لازم داده شده است و روی این تصرفات علامت گذاری کرده‌ایم و متصرفین با این اقدام آگاه شده‌اند که چه میزان از رودخانه را تصرف کرده‌ و چه میزان از دیوار و تصرفاتشان داخل حریم رودخانه ملی است.

 سلطان آبادی خاطرنشان کرد: کار آزادسازی از این هفته شروع خواهد شد و بر اساس آن چگونگی کار، هماهنگی‌ها و نحوه ورود تمام دستگاه‌های متولی و مرتبط انجام و پیمانکار و بودجه هم خوشبختانه گرفته شده است. بنابراین در این هفته آزاد سازی و برداشتن موانع و دیوارها را انجام خواهیم داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار