مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز اعلام کرد: میزان برداشت سالانه از منابع آب سطحی و زیرزمینی این استان بالای ۹۶ درصد ظرفیت موجود است.
کد خبر: ۱۱۷۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱ 27 June 2024

به گزارش «تابناک البرز» داود نجفیان به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب گفت: طبق شاخص استاندارد باید میزان برداشت سالانه آب از سفره های زیر زمینی و سطحی حدود ۴۰ درصدظرفیت موجود باشد در حالیکه این الگو در استان البرز با وجود عوامل مختلف مانند کثرت جمعیت ، وجود چاههای غیر مجاز، اضافه برداشت از طریق چاههای مجاز کشاورزی و صنعتی و امثال آن رعایت نمی شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز به بارش های سال زراعی جاری اشاره کرد و افزود: هر چند این بارش ها موجب شد تا میزان ذخیره آبی سد طالقان ۳۰ درصد و سد کرج چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یابد اما با توجه به برداشت های بی رویه طی دهه های گذشته از سفره های زیر زمینی استان ، هنوز منابع آبی البرز در وضعیت نا مطلوب قرار دارند.

بدهکاری به نسل های آینده

نجفیان ادامه داد: برداشت های بی رویه از سفره های زیر زمینی البرز سبب شده تا سهم آبی نسل های آینده و محیط زیست مصرف شود و ما در واقع به این ۲ بخش بدهکار هستیم .

وی تاکید کرد: مردم نباید با این تصور که بارش های بهار امسال مناسب بوده صرفه جویی را کنار بگذارند چرا که ممکن است در پاییز آینده همچون سالهای کم بارش با مشکل کمبود آب مواجه شویم.

۱.۵ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز یادآور شد: طبق بررسی های علمی ، استان البرز طی دهه های اخیر ۱.۵ میلیارد متر مکعب یعنی ۹ برابر حجم سد کرج از آب سفره های زیر زمینی اضافه برداشت داشته است و همین امر خسارات فراوانی به منابع آب زیر زمینی و دشت های استان وارد کرده است.

وی افزود: امروز دشت های استان البرز به لحاظ فرونشست زمین در جایگاه نخست کشور قرار گرفته و در این بخش با بحران جدی مواجه هستیم .

نجفیان گفت : برداشت های بی رویه از طریق چاههای مجاز و غیر مجاز فشار مضاعفی به منابع آب زیر زمینی البرز وارد کرده و این درحالی است که ۷۰ درصد آب شرب ، کشاورزی و صنعت استان از این سفره ها تامین می شود.

۲ برنامه تکلیفی وزارت نیرو

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار کرد: بر همین اساس وزارت نیرو ۲ برنامه مهم تکلیفی به این شرکت ابلاغ کرده تا در سال جاری با جدیت آنها را اجرا کند.

وی ادامه داد: کنترل برداشت آب کشاورزی ،صنعت و دیگر بخش ها یکی از برنامه های تکلیفی است ضمن آنکه انسداد یک هزارو۷۰۰ حلقه به ظرفیت برداشت سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب برنامه تکلیفی دوم است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار