کد خبر: ۱۲۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲ 04 November 2015

رییس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر نقش ممتاز و برجسته قاضی گفت: با توجه به تنوع کار متخلفان حضور کارشناسان رسمی دادگستری در کنار قاضی از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت روز کارشناس رسمی دادگستری عصر امروز، دوشنبه در باشگاه میلاد کرج با حضور رییس دادگستری استان البرز، دادستان مرکز استان، فرمانده انتظامی استان البرز، شهردار کرج و جمعی از کارشناسان دادگستری برگزار شد.

احمدفاضلیان رییس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اهمیت و جایگاه مسائل قضایی، اظهار کرد: هر انسان برای رسیدن به عدالت نیازمند قضاوت عادلانه و به حق است.

فاضلیان در ادامه گفت: پیچیدگی های زندگی امروز، ازدیاد جمعیت، رشد و گسترش علمی همان قدر که اثر مثبتی در زندگی داشته از جهاتی هم مشکلاتی را در بر داشته است به طوری که به هر میزان روابط اجتماعی گسترده تر می شود در حوزه ناهنجاری های اجتماعی با پیچیدگی های بیشتری روبرو می شویم.

فاضلیان افزود: برای کنترل این نابهنجاری ها و اجرای عدالت مراجع مختلفی وجود دارد تا حق از باطل تشخیص داده شود.

وی در ادامه نقش قاضی را برجسته و ممتاز اعلام کرد و گفت: با توجه به تنوع کار متخلفان باید در کنار قاضی کارشناسان نیز حضور داشته باشند.

وی کارشناسان را چشم مسلح قضات کشور دانست و گفت: در این صورت مجرمی از چشم عدالت دور نمی ماند و یا بی گناهی به ناحق گرفتار نخواهد شد.

۷۰ درصد آراء قضایی در البرز نیازمند نظر کارشناسی است

رییس کل دادگستری استان البرز از کارشناسان به عنوان بازوی اجرای عدالت و مانند نوری یاد کرد که در تاریکی می تابند و مسیر اجرای عدالت را روشن می کنند.

به گفته فاضلیان، چنانچه در نظریه کارشناسی مشکل وجود داشته باشد در کشف حقیقت دچار مشکل خواهیم شد.

فاضلیان گفت: به فرآیند گردآوری و ارزیابی اطلاعات فنی کار کارشناسی می گویند که از این طریق بین خوانده و خواهان قضاوت می شود. به همین منظور می توان گفت درجه موفقیت کارشناسی بسته به میزان اطلاعات جمع آوری شده دارد.

فاضلیان با تاکید بر اینکه برای رسیدن به حقیقت هم از ابزار علمی و هم انسانی استفاده می شود، گفت: حدود ۷۰ درصد آراء قضایی در استان نیازمند نظر کارشناسی است.

وی به نیاز مردم و دستگاه ها به وجود کارشناسان رسمی دادگستری اشاره کرد و گفت: باید تلاش شد از این ظرفیت ها برای اجرای عدالت استفاده شود.

فاضلیان با اشاره به اینکه راهکار افزایش اعتماد، ارائه نظریه دقیق و منصفانه است، گفت: کارشناسان باید علم خود را با اخلاق توام داشته باشند و باید مانند قضات شجاع، تیزبین و امانت دار باشند.

رییس کل دادگستری استان البرز خاطرنشان کرد: کارشناسان باید همواره خدا را ناظر بر اعمال خود دانسته شرافت خود را به جیره دنیا نفروشند و بدانند خِرد انسان های دانشمند و فاضل در نوک قلم آنها ظهور می کند.

حضور کارشناس در حوزه توسعه مدیریت شهری ضروری است

وی در پایان افزود: کارشناسان رسمی دادگستری چنانچه کاری را در صلاحیت خود نمی دانند از پذیرش آن اجتناب کنند که در این مسیر اگر دچار افراط و تفریط شوند حق الناس خواهد داشت و خدا از آن نخواهد گذشت.

در ادامه این مراسم علی ترکاشوند شهردار کرج، به تاریخچه قانون شهرداری که مصوب سال ۱۳۳۲ است اشاره کرد و گفت: در آن زمان ۳۰ درصد مردم شهرنشین بودند وظیفه اصلی شهرداری ها در چهار مورد خلاصه می شد این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد جمعیت مردم شهرنشین شده اند و شهرداری ها عهده دار ۲۰۰ وظیفه شده اند.

ترکاشوند اثرات کارشناسی در حوزه توسعه مدیریت شهری را بسیار مهم اعلام کرد، و گفت: مدیریت شهری به نظریه کارشناسان نیاز دارد و با استفاده از نظریات آنان می توان نیاز اجرایی دستگاه ها را برطرف کند.

وی با تاکید بر تنوع جرایم، بیان کرد: ارتقا کیفیت آراء کارشناسی تاثیر انکار ناپذیری دارد چرا که دستگاه ها به دنبال کارشناسانی هستند که ابعاد هر موضوع را دقیق و جامع بررسی کنند.

شهردار کرج در پایان گفت: دقت در ارائه گزارش و نظر کارشناسی در توسعه زیرساخت ها با وجود پیچیدگی هایی که زندگی امروزه را احاطه کرده از اهمیت زیادی برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار