کد خبر: ۱۳۰۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲ 17 November 2015

استاندار البرز با تاکید بر اینکه نباید مسئولیتی که بر عهده کتابداران است دست کم گرفته شود، گفت: ارائه منابع به مراجعه کننده کار خطیری است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و سومین مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی استان البرز با حضور مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، استاندار و مدیرکل نهاد کتابخانه های استان البرز صبح امروز، سه شنبه در باشگاه فرهنگی میلاد برگزار شد.

سید حمید طهایی با بیان اینکه کتابداری مسئولیت بزرگ و حساس و همه جانبه ای است گفت: مسئول و اداره کننده کتابخانه باید شناخت کامل از این حوزه داشته باشد تا در این زمینه بتواند کمک کننده باشد.

طهایی با تاکید بر اینکه نباید مسئولیتی که بر عهده کتابداران است دست کم گرفته شود، گفت: ارائه منابع به مراجعه کننده کار خطیری است.

استاندار البرز ادامه داد: کتابداران باید با شناخت قوی از حوزه مسئولیت خود در ایفای نقش و مدیریت کتابخانه ها، که مدیریت فرهنگی جامعه و ارائه خط مشی به جامعه است بهتر عمل کنند.

وی بیان کرد: در دنیای امروز آماری که از کتاب و کتابخوانی ارائه می شود نقص دارد چرا که بسیاری به مطالعه مکتوب به معنای جسم کاغذی بسنده نمی کنند. در حال حاضر رسانه دیجیتال بخش عمده ای از مطالعه را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه ضرورت بررسی سرانه مطالعاتی در حوزه رسانه های دیجیتال را مهم برشمرد و گفت: تعدادی مراجعه به کتابخانه های دیجیتال باید مورد بررسی قرار گیرد.

زیرساخت کتابخانه ها در استان البرز ضعیف است

استاندار البرز با اشاره به اینکه به ظاهر مطالعه و مراجعه به کتاب کم شده است گفت: در فضای مجازی روزانه میلیون ها و میلیاردها کلمه ارسال می شود می توان گفت به نوعی مطالعه محسوب می شود چرا که یک کلیپ کوتاه یا یک ضرب المثل می تواند دنیایی از مطلب را ارائه دهد و تاثیرگذار باشد.

طهایی تاکید کرد: سرانه مطالعه نه تنها کم نشده بلکه بیشتر شده است، و سطح علم و دانش جوانان کاملا گویای این مطلب است.

وی با اشاره به نوپا بودن استان گفت: شاخص هایی که به این استان تعلق می گیرد زیبنده نیست چرا که البرز از نظر سطح سواد در رده بالا قرار دارد.

در ادامه این مراسم مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز با بیان اینکه استان البرز تازه تاسیس و نوپا است گفت: زیرساخت کتابخانه ها در البرز ضعیف است و عدم وجود کتابخانه مرکزی در استان تبدیل به معضل بزرگی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین شمس الله فلاح در ادامه با اعلام اینکه استان البرز در شاخص مطالعه در رتبه ۸ کشور قرار دارد، گفت: باید زیر ساخت ها را تقویت و بستر را آماده کرد و فضا را به سمتی برد که پای خیرین بیشتر در این مقوله باز شود.

۶۹ کتابخانه در استان البرز مشغول به فعالیت هستند

وی تعداد کتابخانه های استان را ۶۹ کتابخانه اعلام کرد و گفت: ۳۹ کتابخانه نهادی در استان البرز مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز با اشاره به اینکه در ۶ ماه گذشته ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به کتابخانه ها مراجعه کرده اند، این مراجعات را اتفاق خوب ارزیابی کرد.

وی با اشاره به نشست هایی که با بسیج، آموزش و پرورش و علمای استان برگزار شده است، گفت: این نشست ها باید به جامعه کشانده شود.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح به حمایت از نویسندگان بومی اشاره کرد و گفت: در این خصوص قفسه هایی در کتابخانه های سطح استان پیش بینی شده است تا کتاب نویسندگان بومی خریداری و در اختیار مردم استان قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای هر ۱۰۰ نفر ۴۴ نسخه کتاب در استان البرز وجود دارد گفت: البته این سرانه کم است و باید تقویت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار