کد خبر: ۱۶۱۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷ 10 January 2016
استان البرز به دلیل مهاجرپذیری بالا و تجمع فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها گسترده، دارای پیچیدگی های خاص است و این تنوع فرهنگی بر رفتارهای اجتماعی تاثیرگذار هستند و جامعه را با دگرگونی مواجه می کنند.
استان البرز که نزدیک به 5 سال از تاسیس آن می گذرد، علاوه بر اینکه از لحاظ زیرساختی با مشکلات عدیده ای مواجه است، در حوزه مسائل اجتماعی نیز به واسطه مهاجرپذیری دستخوش بسیاری از مسائل در این زمینه است.
گرچه نباید این موضوع مهم را از نظر دور داشت که مهاجرپذیری البرز به طور بالقوه فرصت ها و تهدیدهایی دارد که با شناخت درست ظرفیت ها و آسیب های آن می توان به منظور استفاده حداکثری از فرصت های موجود، برنامه ریزی کرد.
بهرحال این تنوع قومیتی شرایط پیچیده ای را برای این استان تازه تاسیس که به نام 'ایران کوچک' نیز شناخته می شود، ایجاد کرده که استفاده از یک مدل متداول برای ورود در حوزه های اجتماعی استان منطقی به نظر نرسیده و نیازمند تدوین طرحی ویژه متناسب با شرایط خاص آن است.
حبیب الله مسعودی فرید معاون سازمان بهزیستی کشور با اذعان به پیچیدگی های موجود در استان البرز در حوزه مسائل اجتماعی، تاکید می کند که در این استان باید طرح رصد نیازها و آسیب های اجتماعی به اجرا در آید.
وی اعلام کرد که یکی از طرح های بهزیستی کشور رصد نیازها و آسیب های اجتماعی استان ها است که دراین زمینه بررسی های اولیه آغاز شده است، تا آسیب ها و چالش ها را دراین زمینه رفع کنیم.
مسعودی فرید معتقد است که البرز دربخش توانبخشی معلول تهران است و هیچ تفاوتی دراین زمینه شاهد نیستیم، اما در حوزه اجتماعی توجه بیشتری را می طلبد.
به نظر می رسد فعالیت در جهت رفع آسیب های اجتماعی بدون در نظر گرفتن شرایط خاص البرز، به تنهایی نمی تواند ساماندهی مطلوبی در این حوزه ایجاد کند، این در حالی است که اقدامات مفید و گسترده ای نیز تا کنون صورت گرفته است.
به گزارسش ایرنا حجت اله ملاصالحی معاون استاندار البرز نیز با تاکید بر اقدامات مطلوب صورت گرفته در حوزه های اجتماعی در استان البرز، این اقدامات را کافی ندانسته و تاکید می کند که سکوت حاکم بر فعالیت های اجتماعی و فرهنگی استان مطلوب نیست.
وی تاکید می کند که اقدامات انجام شده تا کنون مطلوب بوده اما هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی در این حوزه کار بسیاری وجود دارد. چرخ فرهنگ و هنر هر چند در این استان می چرخد، اما آنگونه که باید، از دریچه این حوزه شاهد تحولات اجتماعی نیستیم.
ملاصالحی معتقد است که حوزه فرهنگ و هنر بسیار گسترده و جهانشمول است اما از ظرفیت های ویژه ای که در تمامی بخش ها از تئاتر و موسیقی تا فیلم و هنرهای تجسمی برای رشد فرهنگی و اجتماعی جامعه وجود دارد، آنگونه که باید و شاید استفاده نمی شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری تصریح کرد: با وجود اقدامات مثبت انجام شده در این حوزه، فقدان برنامه ای جامع باعث رخوت و سستی شده است.
وی با اشاره به ظرفیت مردم به عنوان یکی از سرمایه های کشور، گفت: با وجود اینکه در حوزه سمن ها و سازمان های مردم نهاد به شاخص هایی فراتر از آمارهای کشوری دست یافته ایم، اما آنگونه که باید و شاید از ظرفیت این سازمان های مردمی در حوزه مسائل اجتماعی استفاده نمی شود.
ملاصالحی بیان کرد: طرحی نو باید در انداخت تا به جایگاهی که حق فعالان اجتماعی استان است، دست پیدا کنیم.
حاشیه نشینی یکی از تهدیدهای مهاجرپذیری استان البرز محسوب می شود که بنا به تاکید مسئولان استان آسیب های اجتماعی آن را مضاعف کرده است.
مهدی جوهری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز در این باره می گوید: حاشیه نشینی یکی از معضلات و مشکلات اساسی استان البرز است.
وی خاطرنشان می کند: درکنار تشدید حاشیه نشینی مهمترین مسئله ای که به وجود خواهد آمد، عدم احساس امنیت است.
جوهری تاکید می کند: با وجود اینکه استان البرز در مقایسه با دیگر استان ها از نظر امنیت وضعیت مناسب تری دارد، اما از حیث احساس امنیت این شاخص ایده آل نیست.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز به این موضوع نیز اشاره دارد که موضوعات اجتماعی باید متناسب با شرایط و جایگاه آن دیده شود.
وی می افزاید: باید تلاش کنیم با مشارکت و همراهی و همدلی سایر دستگاه ها معضلات و مشکلات موجود را به حداقل برسانیم و در این راه دستگاه قضایی به تنهایی نمی تواند همه مشکلات را حل و فصل نماید.
وی آگاه سازی را کم هزینه ترین راه حل برای کاهش آسیب های اجتماعی دانسته و ابراز امیدواری می کند که با ایجاد بستری مناسب بتوانیم در این راه گام برداریم.
سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز نیز از اعتیاد به عنوان یکی از آسیب های اصلی اجتماعی در البرز یاد کرده و بر استفاده از زبان فرهنگ و هنر برای کاهش اینگونه از آسیب ها در استان تاکید می کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز یکی از بهترین راهکارهای پیشگیری و کنترل معضلات و آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد استفاده مناسب از ابزار فرهنگ و هنر است.
وی تاکید دارد که افزایش روزافزون اعتیاد در جامعه و به خصوص استان البرز با توجه به آمار ارائه شده از سوی دستگاه های ذیربط ما را بر آن داشت که با نگاه فرهنگ و هنر قدمی برای کنترل هرچند کم این معضل قدم برداریم.
به نظر می رسد اساسی ترین راهکار برای سامان دادن به مسائل اجتماعی استان البرز با توجه به تنوعی که در استان وجود دارد، نخست شناخت دقیق پیچیدگی های اجتماعی و سپس تدوین طرحی ویژه متناسب با آن است تا همه نیروها و امکانات در مسیر درست هدایت شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار