مهنوش اسکندری استاد و مدرس دانشگاه مطرح کرد:
شهرستان شدن فردیس تاکنون تنها در حد یک نام بوده و در خصوص ارتقاء سطح تشکیلات اداری و افزایش خدمات رفاهی به شهروندان پس از شهرستان شدن اقدامات فراگیری که منجر به کاهش مشکلات شود، صورت نگرفته است،
کد خبر: ۱۶۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸ 18 January 2016
یک استاد دانشگاه و کارشناس ماسئل شهری با اشاره به اینکه ساخت و سازهای دو دهه اخیر موجب تبدیل خانههای بزرگ و ویلایی در فردیس به آپارتمانهای متعدد گردیده، گفت: این موضوع باعث تغییر در ساختارهای فرهنگی این منطقه و همچنین افزایش بی رویه جمعیت و سرازیر شدن سرریز جمعیت تهران به فردیس شده است.
مهنوش اسکندری افزود: فردیس هم اکنون از مراکز تجاری مهم کرج محسوب میشود و وارد رقابت با دیگر مناطق شهر همچون گوهردشت و مرکز اصلی شهر شده است.
وی تصریح کرد: این در حالی است که در کنار توسعه فردیس، شاهد افزایش ترافیک و آلودگی هوا و تجمع مشکلات بوده و روز به روز این مشکلات درحال افزایش است.
این کارشناس مدیریت شهری با تاکید بر اینکه شهرستان شدن فردیس تاکنون تنها در حد یک ارتقاء نام بوده و در خصوص ارتقاء سطح تشکیلات اداری و افزایش خدمات رفاهی به شهروندان پس از شهرستان شدن اقدامات فراگیری که منجر به کاهش مشکلات شود، صورت نگرفته است، گفت: حل مشکلات کلان فردیس نیازمند نگاه ویژه دولتمردان، نمایندگان مردم در مجلس و استفاده از مشارکت شهروندان است.
اسکندری فردیس را به عنوان یک شهرستان نو پا و درگیر با مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف عنوان کرد و افزود: مشکلاتی نظیر ترافیک سنگین و مشکلات حمل و نقل و تردد درون شهری و برون شهری، افزایش آلودگی هوا به دلیل ازدیاد بی رویه جمعیت و خودروهای شخصی و کمبود سیستم های روشنایی معابر و خیابانها بخشی از مشکلات فردیس در حوزه ترافیک و حمل و نقل داست.
وی همچنین به عدم استقرار برخی ادارات و نهادهای خدمات رسان اصلی و تاثیرگذار به منظور ارائه خدمات رسانی بیشتر و بهتر در فردیس اشاره کرد و اظهار داشت: استقرار اداراتی مانند آموزش و پرورش و مسکن و شهرسازی، اداره ورزش و جوانان و راه اندازی کلانتری های جدید درفردیس می تواند تا حدودی به رفع برخی کمبودهای این شهرستان کمک نماید.
اسکندری کمبود مراکز بهداشتی و درمانی و نبود یک بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی را از دیگر نیازهایی عنوان نمود که باید هرچه سریعتر نسبت به آن اقدام شود و تصریح کرد: نبود متولی ورزش و نداشتن یک ورزشگاه با ظرفیت و امکانات مناسب، نیاز به احداث ترمینال مسافربری، کمبود مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاه از جمله نیازهای اولیه ای است که شهرستان فردیس با آن مواجه است.
وی همچنین با یادآوری این نکته که شهرستان فردیس با 600 هزار نفر جمعیت با کمبود شعبه های بانکی مواجه است و مردم برای انجام امور بانکی خود به هسته مرکزی فردیس مراجعه می کنند گفت: با توجه به اینکه تمام شعب بانکی در هسته مرکزی فردیس مستقر هستند این امر با افزایش ترافیک و افزایش حجم کاری این شعب و معطلی و سرگردانی شهروندان ساکن فردیس همراه است.
این استاد دانشگاه ایجاد هماهنگی مسئولان شهرستان، استان و نمایندگان مردم با مدیران بانک های استان البرز برای استقرار شعبه های بانکی  برای کاهش مشکلات بانکی شهرستان تازه تاسیس فردیس را یکی از راه های افزایش سطح خدمات رسانی به مردم شهرستان فردیس نام برد و افزود: تعدادی از شهرک های فردیس با حدود یکصد هزار نفر جمعیت حتی یک شعبه بانکی ندارد و مردم به ناچار راهی هسته مرکزی شهر می شوند و شهرستان 600 هزار نفری فردیس تنها دارای حدود 20 شعبه بانک دولتی و خصوصی است.
مهنوش اسکندری در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه استان البرز با مرکزیت شهر کرج در مسیر مواصلاتی 13 استان کشور واقع شده است و شهرستان فردیس نیز همواره بیشترین بار ترافیکی این مسیر مواصلاتی در استان البرز را به دوش می کشد خاطر نشان کرد: فردیس یکی از شهرستان هایی محسوب می شود که به دلیل نزدیکی با شهر تهران حجم بالایی از مهاجرت پذیری و سرریز جمعیت تهران را نیز در خود جای داده است و در صورتیکه شهرک های مسکونی ساخته شده در این شهرستان نیز به ظرفیت استفاده کامل برسد مطمئنا با افزایش جمعیت بیشتر و به طبع آن ترافیک سنگین تر مواجه خواهد بود و به طبع این افزایش جمعیت با مشکلات و معضلات بیشتر و جدیدتری نیز مواجه خواهد شد.
وی در همین خصوص اضافه کرد: بی شک نمایندگان فعلی و نمایندگانی که در دور بعدی مجلس مسئولیت نمایندگی مردم شهر کرج را در مجلس شورای اسلامی بر عهده خواهند داشت یکی از اصلی ترین کسانی هستند که می توانند با پیگیری مشکلات شهرستان های تازه تاسیسی مثل فردیس بخش عمده ای از این مشکلات را مرتفع و حل نمایند.
اسکندری افزود: اهمیت رسیدگی به کمبودهای این منطقه از مهمترین برنامه هایی است که نمایندگان مردم کرج باید نسبت به رفع آنها توجه ای ویژه ای داشته باشند که البته یکی از راه های دست یافتن به این مهم و رفع این مشکلات و ارتقاء واقعی ساختار تشکیلاتی فردیس، استفاده از مشارکت های مردمی است که نمایندگان محترم باید به این موضوع نیز توجه جدی داشته باشند.
اسکندری در پایان تعداد کتابخانه های شهرستان فردیس که شامل چهار کتابخانه عمومی و پنج کتابخانه مشارکتی است را برای جمعیت این شهر کافی ندانست و اظهار داشت: افزایش سرانه مطالعه یکی از اصلی ترین روش ها برای فرهنگ سازی و رشد جوامع است و برای دستیابی به شاخص های کشوری در فردیس به 9 کتابخانه عمومی جدید نیاز داریم که مسئولین امر باید برای احداث این کتابخانه ها اهتمام ویژه ای داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار