چندی است طرفدران یک فرد با گرایش خاص سیاسی از فردی دعوت می‌کنند تا در مورد موضوع خاص سخنرانی کند و از سوی دیگر، عده ای نیز از طرق مختلف آن جلسه یا سخنرانی را لغو یا بر هم می‌زنند.
کد خبر: ۴۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۶ 02 June 2015
چندی است، داستان تکراری لغو سخنرانی بعضی از افراد توسط مخالفان آن فرد یا گرایش سیاسی در مجامع سیاسی کشورمان باب شده است. طرفدران یک فرد با گرایش خاص سیاسی از فردی دعوت می‌کنند تا در مورد موضوع خاص سخنرانی کند و از سوی دیگر، عده ای مخالف نیز از طرق مختلف آن جلسه یا سخنرانی را لغو یا بر هم می‌زنند.
به گزارش «تابناک» در ماه‌های اخیر علی مطهری پای ثابت این سناریو بوده است به نحوی که هر از چندگاهی شنیده می‌شود او به فلان شهر دعوت شده ‌که پس از آن یا سخنرانی وی لغو شده ‌یا اینکه سخنرانی‌اش با جنجال روبه‌رو شده و ناتمام ‌مانده است.
شاید اوج این سناریو در شیراز رخ داد؛ جایی که به محض ورود علی مطهری به فرودگاه شیراز و سوار شدن بر تاکسی عده ای با ضرب و شتم، وی را به تهران بازگرداندند؛ اما به نظر می‌رسد این ماجرا ادامه دارد و بعد از لغو چندباره برنامه‌های مطهری در شهرهای مختلف، در آخرین مورد برنامه سخنرانی وی در کرج نیز لغو شد.
بعد از اینکه برنامه علی مطهری در کرج لغو شد، این نماینده مجلس در نامه ای سرگشاده به آقای روحانی نوشت: ‌اداره درست کشور منوط به این است که مقامات و نهادهای مختلف در کار یکدیگر دخالت نکنند. امام جمعه یا نهاد نظامی یا نماینده مجلس و مانند اینها نباید در این گونه امور و به طور کلی در امور اجرایی دخالت کنند، و الاّ هرج و مرج و حکومت ملوک‌الطوایفی پدید می‌آید. حادثه شیراز نیز ناشی از همین معضل و سستی مسئولان اجرایی استان بود. از جناب‌عالی به عنوان رئیس جمهور که مطابق اصل صد و سیزدهم قانون اساسی مسئول اجرای قانون اساسی هستید، سؤال می‌کنم این وضعیت در دولت شما تا کی قرار است ادامه پیدا کند و برخی استانداران و فرمانداران سست عنصر به جای اجرای قانون به اجرای اوامر دوستان نادان انقلاب بپردازند.
مطهری در پایان این نامه نوشته: اینجانب هشدار می‌دهم ‌اگر یک بار دیگر این گونه حوادث تکرار شود، با همه اعتقادی که به حمایت از دولت دارم، به کمک نمایندگان خوش‌فکر و مدافع آزادی بیان در مجلس، وزیر کشور را استیضاح خواهیم کرد. امید است اقدامات و دستورات جناب‌عالی، قبل از این اتفاق این وضع را به سامان رساند.
این نامه نشان می‌دهد که ادامه این مسیر برای هیچ یک از طرفین مفید نخواهد بود و باید یک بار برای همیشه با تدبیر از رخ دادن این گونه اتفاقات جلوگیری کرد.
بالاخره هر حزب و گروه یا افرادی می‌توانند از یک شخصی دعوت کنند تا به سخنرانی بپردازد. بر اساس قانون، سخنرانی در یک محل عمومی نیازمند کسب یکسری مجوزهاست که دعوت کننده‌ها باید این مجوزها را قبل از دعوت دریافت کنند؛ بنابراین، وظیفه دعوت کننده در اینجا مشخص است.
دولت و شورای تأمین استان و شهرها به عنوان متولی تأمین امنیت نیز باید این مجوزها را در صورت صلاحدید اعطا کند و در صورتی که مجوز برگزاری این گونه مجلس را داد، باید وظیفه تأمین امنیت برگزاری را نیز به عهده بگیرد و با هرگونه مزاحمت، جنجال، اخلال و .. به شدت برخورد نماید.
فرد دعوت شونده نیز موظف است بر اساس قوانین کشور، حوزه مسئولیت، حفظ منافع ملی و... به سخنرانی بپردازد و از ادعاهای کذب و دروغ و تهمت به رقیب بپرهیزد و در یک فضای آرام به ارائه دیدگاه‌های خود در مورد موضوعات مختلف بپردازد.
مخالفان آن فرد یا تفکر نیز باید با سعه صدر در جلسه سخنرانی شرکت و در پایان از طریق سؤال یا تریبون آزاد در یک فضای عقلانی به طرح نظرات خود بپردازند و منتظر پاسخ طرف مقابل باشند. در واقع همه طرف‌ها باید با حفظ احترام به دیدگاه‌های مختلف از جدل و القای نظرات خود به دیگران بپرهیزند.
بر اساس این فرمول مشخص است، در صورتی که هر کس ‌به وظیفه خود و قانون عمل نماید، هیچ گاه شاهد چنین درگیری‌ها و فضاسازی‌ها در کشور نخواهیم بود.
در واقع در موضوع برهم خوردن سخنرانی‌های آقای مطهری، در صورتی که دعوت کنندگان اقدام به گرفتن مجوزهای لازم کنند و دولت نیز بدون محافظه کاری به وظیفه قانونی خود عمل نماید و مخالفان نیز ضمن احترام به عقاید دیدگاه مخالف از هرگونه اقدام حذفی و سلبی حذر کنند، می‌توان شاهد جامعه‌ای شاداب و آزاد در بیان باشیم.
بنابراین می‌توان از رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی، استاندار به عنوان رئیس شورای تأمین استان، آقای مطهری به عنوان سخنران و معترضان خواست ‌با احترام به قانون از تکرار این گونه وقایع جلوگیری ‌و در عین حال، فضای کرسی‌های آزاد‌اندیشی در کشور را فراهم ‌و برای یک بار هم که شده از تکرار این داستان جلوگیری کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار