افشاگری طراح سوال از شهردار کرج
ر جامعه که بنیانگذار انقلاب و رهبری عظیم الشان آن خود را خادم مردم می دانند، یک مدیر نمی تواند بگوید حضور در فلان جلسه در شان من نیست. ما شانی به غیر از خدمت به مردم نداریم و احدی شانی بالاتر از مردم ندارد.
کد خبر: ۵۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱ 08 July 2015
به گزارش تابناک – البرز: طرح سوال با 5 امضای اعضای شورای اسلامی شهر کرج از علی ترکاشوند شهردار این شهرستان، حاشیه های بسیاری را در روزهای اخیر ایجاد کرده است.
در همین راستا تابناک البرز برای شفاف سازی گفتگویی صریح و بی پرده با میر ابراهیم صدیق طراح اصلی این سوالات داشته است. اگر چه صدیق خود می گوید من یک عضو شورا هستم و هیچ کس طراح اصلی و هدایت گر دیگر اعضا نیست.
متن کامل گفتگوی فوق را با هم می خوانیم:

شما طراح اصلی سوال از شهردار کرج هستید؟

صدیق: شورا همانطور که از نام آن نیز پیدا است، مجموعه ای است که در آن کارها با مشورت و هماهنگی و با رای جمعی به پیش می رود. بنابراین به این شیوه که یک نفر را طراح اصلی و دیگران را پیرو خطاب قرار دهیم، موافق نبوده و نیستم.

چرا طرح سوال را با 5 امضا تقدیم کردید؟

صدیق: بر اساس قانون طرح سوال از شهردار نیاز به 5 امضا دارد و زمانی که ما به حد نصاب قانونی رسیدیم، دیگر تلاشی برای جمع آوری امضاهای بیشتر نداشتیم.

در موارد مهم و برای اینکه کار قوام و استحکام بیشتری داشته باشد، اعضای شوراها و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش می کنند که برای طرح های خود امضاهای بیشتری جمع آوری کنند. چرا شما چنین نکردید؟

صدیق: پاسخ این سوال اهداف سوال کندگان را مشخص می کنند.
ما به دنبال جنجال سازی و هیاهو نبودیم. یک سری اشکالات را شاهد هستیم و میخواهیم این اشکالات برطرف شود. لذا نیازی نیست که بخواهیم با هیاهو کار را جلوببریم. اگر به اسامی امضا کنندگان دقت کنید، می بینید که دقیقا همکارانی امضا کرده اند که در جلسات شورا و بر اساس ترتیب صندلی ها در کنار من قرار دارند.
به عبارتی ما سوالات را دقیقا بر اساس همین ترتیب به اعضا ارائه کرده و آنها نیز پس مطالعه و موافقت با کلیات کار، آن را امضا کردند. زمانی هم که 5 امضا تکمیل شد، آن را به هیئت رئیسه شورای شهر کرج تقدیم کردیم.

در روزهای اخیر که خبر سوال از شهردار کرج در جامعه منتشر شده، تحلیل هایی را از جانب مردم می شنویم که در صورت صحت داشتن، نگران کننده است. یکی از این تحلیل ها این است که چرا تا پیش از اعتراض آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز، صدای اعتراض اعضای شورای شهر را کسی نمی شنید؟

صدیق: به نکته خوبی اشاره کردید. من شخصا در نماز جمعه ای که خطیب محترم کرج این مطالب را مطرح فرمودند حضور داشتم و از فرد و افراد دیگر و رسانه ها مطالب ایشان را نشنیدم.
ایشان به طور صریح مطلبی فرمودند که باید مردم  از عملکرد اعضای شورا و نمایندگان مردم در شورای شهر مطلع باشند. اگر درباره مشکلات از شهردار سوال کرده و می کنند، چرا مردم از این فعالیت ها مطلع نیستند و اگر می ترسند، بگویند من از شهردار سوال کنم.
بنابراین امام جمعه محترم 2 موضوع را مطرح فرموده اند. یا ما از شهردار سوال نکرده ایم و یا اینکه سوال کرده ایم و مردم از این موضوع بی اطلاع هستند. البته باید بگویم که اگر هر یک از این فرض ها درست باشد، باز هم اشکال در کار اعضای شورا است و باید اصلاح شود.
و اما اصل موضوع. به عنوان یکی از اعضای شورای شهر بارها در مورد مسائل و مشکلات از شهردار و مدیران مدیریت شهری کرج سوال کرده ام که مستندات آن نیز وجود دارد.
به عنوان نمونه یکی از محورهای اصلی سوالات از شهردار کرج در مورد مشکلات پارکینگ ها است. به شخصه چند بار این موضوع را به شهردار تذکر داده، سپس سوالاتی را مطرح کردم که مستندات آن موجود است. اما زمانی که با پاسخ قانع کننده روبه رو نشدم، تصمیم به پیگیری موضوع از راهکار دیگری که همین سوال 5 عضو شورا از شهردار است، گرفتم.

انتقادهای صریح نماینده ولی فقیه در البرز از عملکرد شهرداری کرج، تا چه اندازه در طرح این سوالات و علنی شدن اختلافات شورا و شهردار کرج موثر بوده است؟

صدیق: ما به وظائف نظارتی خود پیش از این نیز عمل می کردیم. اما بی شک انتقادهای ایشان قوت قلبی به اعضای شورا داد تا مشکلات را با جدیت بیشتری پیگیری کرده و برای رفع آنها تلاش کنند.

به نظر شما مهمترین مشکل مدیریت شهرداری کرج چیست؟

صدیق: نمی توان به این موضوع یک نگاه تک بعدی داشت.

آیا قبول دارید که یکی از مشکلات مربوط به فساد مالی است و اتفاقا نکته ای است که از سوی امام جمعه کرج مورد تاکید ویژه قرار دارد؟

صدیق: بله.

پس چرا در سوالات شما، به این موضوع اشاره نشده است؟

صدیق: یکی از محورهای سوالات از شهردار کرج مربوط به عدم تحقق طرح دولت الکترونیک است. ما معتقدیم که اگر این طرح به طور کامل در مجموعه شهرداری اجرا می شد، شاهد کاهش چشم گیر تخلفات مالی بودیم و به همین دلیل این بند را به سوالات اضافه کردیم.

به نظر شما سرنوشت این طرح چه می شود؟

صدیق: نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که 21 عضو شورای شهر با آقای شهردار مشکل شخصی ندارند. حتی برخی از ما با ایشان رفاقت هم داریم. اما در مورد حقوق مردم دیگر نمی شود با رفاقت کار کرد. ما می خواهیم مدیریت شهری در کرج به ریل صحیح خود باز گردد.

چرا روز نخست که از میان گزینه های مختلف علی ترکاشوند را برای شهرداری کرج انتخاب کردید، به این موضوع نیاندیشید؟

صدیق: ما حدود 19 گزینه را بررسی کردیم. از میان همه آنها علی ترکاشوند دارای خصوصیات و ویژگی های بهتری بود. به مشکلات شهر شناخت و اشراف کامل داشت. در این حوزه تجربه بسیاری داشت و دارای تخصص بود. تلاش امروز ما نیز این است که مشکلات برطرف شود و با کسی مشکل شخصی نداریم.

اگر علی ترکاشوند بهتر گزینه بود، چرا امروز چنین مشکلاتی را داریم؟

صدیق: ابتدا لازم است که از مردم کرج به دلیل انتخاب علی ترکاشوند عذرخواهی کنم. ما در قبال شهروندان کرج مسئول هستیم. به نظر من اعضای شورا باید این شهامت را داشته باشند و اگر اشتباهی در انجام وظیفه مرتکب شدند، عذرخواهی کرده و اشتباه خود را بپذیرند.
اما اینکه چرا کار به اینجا رسید، نظر من این است که آقای ترکاشوند تا حد زیادی نسبت به مسئولیتی که قبول کرده بی انگیزه شده و دیگر انگیزه کار در این سمت را ندارد. شاید در سمت های دیگر و حتی پست های بالاتر بتواند موثر بوده و خدمات بهتری به جامعه و مردم ارائه کند.
مشکل دیگر این است که ایشان نگاهی فراتر از شهر کرج داشته و به نوعی نگاهی استانی و ملی دارد. حال این سوال مطرح می شود که این نگاه اگر چه خوب است، اما چه سودی برای شهر کرج دارد؟ ما شهرداری می خواهیم که به طور کامل تلاش خود را برای رفع مشکلات این شهر به کار بندد، نه اینکه نگاه ملی داشته و بیشتر وقت خود را برای مسائل استانی و ملی صرف کند.
این نگاه فراتر از شهر و بی انگیزه شدن، موجب شده که مثلا ایشان را برای یک جلسه مردمی دعوت می کنیم، می گویند که شان من حضور در این جلسات نیست. در جامعه که بنیانگذار انقلاب و رهبری عظیم الشان آن خود را خادم مردم می دانند، یک مدیر نمی تواند بگوید حضور در فلان جلسه در شان من نیست. ما شانی به غیر از خدمت به مردم نداریم.
به هر حال امیداورم که نتیجه این سوال به نفع مردم باشد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
شما اعضای شورا بیش از یک عذرخواهی ساده به مردم شهر کرج بدهکاری و این از چشم مردم دور نیست.
مرتضی نوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
باز هم به شجاعت شما که عذرخواهی می کنید از مردم. البته با عذرخواهی مشکل حل نمی شود. امیدوارم در کنار این عذرخواهی که نشانه شجاعت شما است، برای رفع اشکالات تلاش کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
كرج مسئولين كلان نگر مي خواد مسئولي كه دنبال سرمايه گذار باشه وگرنه همه می تونن اين كارهاي روزمره رو انجام بدن
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
دروغ میگید بحث بحث انتخابات مجلس است و این سیاسی کاریها را نکنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار