ترکاشوند حق را به رسانه ها داد
شهردار مرکز استان البرز در رابطه برخی اختلاف نظرها میان مدیریت شهری و اعضای شورای شهر نیز گفت: این موضوع از جمله مواردی است که نیاز به دقت رسانه‌ها دارد، موضوعی که اتفاق افتاد این است که عده‌ای از اعضای شورای شهر سئوالاتی را مطرح کردند که باید شهردار پاسخگو باشد.
کد خبر: ۶۲۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹ 15 July 2015
به گزارش تابناک – البرز: ماده 73 قانون تشكیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی كشور مربوط به استیضاح و طرح سوال از شهردار می باشد که با توجه به بحث استیضاح شهردار اهر مورد توجه خواهد بود.
 متن ماده فوق به این شرح است: چنانچه یك یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملكرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذكر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذكر، موضوع به صورت سؤال مطرح می‌شود كه در این صورت رئیس شورا سئوال را كتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداكثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سئوال می‌ باشد. 
چنانچه شهردار از حضور استنكاف ورزیده و یا پاسخ وی قانع كننده تشخیص داده نشود طی جلسه دیگری موضوع مجدداً به صورت استیضاح كه حداقل به امضای یك سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه می‌شود. فاصله بین ابلاغ تا تشكیل جلسه كه از طرف رئیس شورا تعیین خواهد شد حداكثر ده روز خواهد بود. شورا پس از طرح سئوال یا سئوالات و جواب شهردار رأی موافق یا مخالف خواهد داد. در صورتی كه شورا با اكثریت دوسوم كل اعضا رأی مخالف دهد شهردار از كار بركنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد.
همچنین در قانون تصریح شده است: در فاصله بین صدور رأی عدم اعتماد و بركناری شهردار و یا خاتمه خدمت شهردار تا انتخاب فرد جدید كه نباید بیش از سه ماه به طول انجامد یكی از كاركنان شهرداری با انتخاب شورای شهر عهده‌دار و مسئول اداره امور شهرداری خواهد بود.
بر اساس این گزارش، در ماه های اخیر اعتراض های بسیاری به عملکرد شهرداری کرج انجام شده و در این میان آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز بیشترین انتقادها را مطرح کرده است.
وی حتی یک بار گفته بود که کمیسیون ماده 5 در این شهر برای تغییر کاربری  نیمه‌شب تشکیل جلسه می‌دهد. من اگر بخواهم موضوعات پشت‌پرده را بیان کنم مردم در این شهر به شما اجازه زندگی نمی‌دهند.
خطیب جمعه شهرستان کرج در یکی از خطبه های نماز نیز گفته بود که اگر اعضای شورا نمی توانند، من مسائل را مطرح کنم!
در نهایت و در چهاردهم تیر ماه از راهروهای شورای شهر خبر رسید که پس از ماه ها سکوت، بالاخره برخی از اعضا و تنها 5 عضو شورا تصمیم به سوال از شهردار گرفته اند.
بر اساس این گزارش، در جلسه شورای شهر کرج محمود دادگو رئیس شورا نامه‌ای با امضای 5 نفر از اعضای شورا شامل میرابراهیم صدیق، سعید مصطفایی، فاطمه آجرلو، مریم قهرمانی و بهنام محمودی قرائت کرد که حاوی سوالاتی از علی ترکاشوند شهردار کرج بود.
محور سوالات عدم همدلی با اعضای شورا، نداشتن ملاقات مردمی، عدم حضور در جلسات شورا و پاسخگو نبودن به اعضا، عدم پیگیری احداث پارکینگ‌های طبقاتی، استفاده نکردن درآمد حاصل از جرائم پارکینگ در کمیسیون ماده 100 ، عدم جذب مشارکت‌های مردمی در سرمایه‌گذاری، عدم رعایت تخصص در عزل و نصب‌ها، عدم رعایت موازین قانونی در امور مربوط قطار شهری و عدم اجرای دولت الکترونیک بود.
در این جلسه مریم قهرمانی از اعضای شورا اعتراض های جدی به عملکرد شهردار کرج داشت.
این عضو شورا همچنین در گفتگو با تابناک به صراحت گفت که متاسفانه باید بگویم افرادی که شجاعت داشتند، طرح سوال از شهردار را امضا کردند و برخی از اعضای دیگر که به دنبال امتیاز گیری هستند، پشت ما پنهان شدند. به عنوان نمونه یکی از اعضا به من می گفت، طرح را تا آخر دنبال کنید و کوتاه نیایید. به او گفتم، اگر مرد بودید پشت سر ما پنهان نمی شدید و این طرح را امضا می کردید.
قهرمانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سرنوشت این طرح را چگونه پیش بینی می کنید، گفت: ما به خدا توکل کردیم و حاضر به هزینه دادن برای پیگری رای مردم هستیم و در انجام وظیفه به نتیجه فکر نمی کنیم.
چند روز بعد هم میر ابراهیم صدیق طراح اصلی این سوالات به تابناک گفت: بابت انتخاب علی ترکاشوند به عنوان شهردار کرج از مردم این شهرستان عذرخواهی می کنم.
حال علی ترکاشوند به این مطالب واکنش نشان داده و گفته است: رسانه‌ها وظایفی بر عهده دارند و باید برای انجام این وظیفه از تمام توان خود استفاده کنند.
وی تصریح کرد: اینکه عده‌ای تصور کنند که رسانه فقط باید مدح و ستایش مدیران را بگویند، خطایی بزرگ است و اگر جلوی انتقاد رسانه‌ها گرفته شود، در مرحله نخست مدیران ضربه می‌خورند.
این مسئول گفت: عدم انتقاد صحیح و منصفانه و بیان نکردن مشکلات و کاستی‌ها با نگاهی منطقی و دلسوزانه، موجب می‌شود که مدیران از مشکلات بی اطلاع بوده و نتوانند نواقص را با دریافت نظرات دیگران رفع کنند.
ترکاشوند افزود: البته انتقاد هم دارای چارچوب و شرایط مشخصی است و نمی‌توان به بهانه انتقاد کردن، در جامعه سیاه نمایی کنیم.
وی از رسانه‌های استان البرز و شهرستان کرج خواست تا با نگاه دقیق به عملکرد مدیریت شهری، مدیران شهرستان کرج را در رفع مشکلات یاری کنند.
شهردار مرکز استان البرز در رابطه برخی اختلاف نظرها میان مدیریت شهری و اعضای شورای شهر نیز گفت: این موضوع از جمله مواردی است که نیاز به دقت رسانه‌ها دارد، موضوعی که اتفاق افتاد این است که عده‌ای از اعضای شورای شهر سئوالاتی را مطرح کردند که باید شهردار پاسخگو باشد.
ترکاشوند ادامه داد: طرح سئوال از شهردار طبق قانون جزو حقوق اعضای شورای شهر است و مدیریت شهری کرج نیز از همان ابتدا اعلام کرد که بدون هیچگونه موضع گیری و پیش داوری، به این پرسش‌ها برای روشن شدن ذهن اعضای شورا پاسخ می‌دهیم.
وی افزود: در سالی که رهبری معظم انقلاب اسلامی آن را تحت عنوان سال همدلی و همزبانی مزین فرمودند، همه ما وظیفه داریم که برای رفع مشکلات مردم، در جهت وحدت و همدلی گام برداشته و با همزبانی و همدلی، مشکلات مردم را رفع کنیم.
ترکاشوند در پایان گفت: به طور قطع در مدت زمان قانونی که در اختیار داریم، به پرسش‌های اعضای شورای شهر پاسخ می‌دهیم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
برخی از مدیران شهری کرج باید بگویند که در ابن چند سال ثروت افسانه ای را از کجا آوردند ؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار