کد خبر: ۱۱۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸ 27 October 2015

اهداي خون را خالص‌ترين رفتار انسان دوستانه در جامعه می داند و عقیده دارد اهداكنندگان داوطلب، کسانی هستند كه بي‌هيچ چشم داشتي، قطره قطره، زندگي رابه بیماران باز می‌گردانند. از 16سالگی تاکنون که شصتمین بهار زندگیش را سپری می‌کند بیش از 130 بار خون اهدا کرده است. می‌گوید هربارکه خون اهدا می‌کند بیشتر از این که جسمش سبک شود روحش به پرواز در می‌آید. می‌داند با پایان ششمین دهه از زندگی‌اش دیگر نمی‌تواند به عنوان یک اهداکننده به پایگاه انتقال خون مراجعه کند ولی به عنوان یک اهدای کننده مستمر سرش را بالا می‌گیرد از داشتن کارت نقره‌ای اهدای خون به خود می‌بالد.

هرسه ماه یک بار به خون اهدا می‌کنم

عیثی غیاثوند در گفت وگو با ایسنا منطقه البرز، گفت: اولین باردریکی از شهرهای استان زنجان برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون مراجعه کرده است.

وی افزود: از آن زمان تا کنون هر سه ماه یک بار برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون مراجعه می‌کند تا شاید بتواند جان بیمارانی که نیازمند دریافت خون سالم هستند را نجات دهد.

این اهدا کننده مستمر خون اظهارکرد: شاید اهدای خون کار ساده‌ای باشد ولی هرکس درحد توان و وسع خود باید به هموطنان خود کمک کند.

اهدای خون موجب سلامت جسم و روح انسان می‌شود

غیاثوند گفت: بدون شک اگر همه شهروندان نسبت به هم احساس مسئولیت کنند و ازیاد نبرند که ممکن است روزی خودشان هم به خون نیاز پیدا کنند، آمار اهدای خون درکشور بیشتراز وضعیت فعلی خواهد بود.

دارنده کارت نقره‌ای اهدای خون اضافه کرد: کسانی که به طور مستمر خون اهدا می‌کنند ازجسم سالم‌تری درمقایسه با سایر افراد برخوردار هستند.

وی یادآورشد: علاوه براین، اهدای خون حس نوع دوستی و ایثار را درافراد تقویت می‌کند و باعث می‌شود روح انسان آرامش بیشتری داشته باشد.

هر سه ثانیه یک نفر به خون نیاز پیدا می‌کند

مدیر کل انتقال خون استان البرز گفت: در هر سه ثانیه، یک بیمار احتیاج به خون یا فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند.

حسین حسینی افزود : هر کیسه خون می‌تواند درمواقع ضروری جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و از پاشیدگی کانون سه خانواده و داغدار شدن اعضای آن جلوگیری کند.

وی ادامه داد: از هر سه نفر یک نفر در طول زندگی خون حتما به دریافت خون نیاز پیدا می‌کند، بنابراین باید به این فکر کرد که ممکن است یکی از آن سه نفر خود ما باشیم‌.

وجود بیش از 15 هزار اهداکننده مستمر درالبرز

این مسئول در ادامه به تعداد اهدا کنندگان مستمر خون دراستان اشاره کرد و گفت: بیش از 15 هزار نفر در استان البرز به صورت مستمر خون اهدا می‌کنند.

سید حسن حسینی یادآورشد: اهداکنندگان مستمر کسانی هستند که در هر سال حداقل دو بار به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده و موفق به اهدای خون می‌شوند.

خون اهدا کنندگان مستمر از سالم ترین خون ها است

حسینی افزود: خون اهداء کنندگان مستمر جزء سالم‌ترین خون‌ها است بنابراین انتقال خون استان البرز تلاش دارد با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ویژه تعداد اهداءکنندگان مستمر خون را افزایش دهد.

وی با بیان این که سازمان انتقال خون به اهداکنندگان مستمر توجه ویژه‌ای دار، گفت: اهداکنندگان مستمر به سبب رعایت استانداردهای لازم اهدای خون، جایگاه ویژه‌ای درسازمان انتقال خون دارند.

این مسئول گفت: افرادی که به طور مستمر خون اهدا می‌کنند بدنشان در شرایط بحرانی از جمله تصادفات رانندگی مقاومتر است؛ چراکه سیستم ایمنی بدن آنها به از دست دادن بخشی از خون عادت دارد.

هر فرد سالم از18 تا60 سالگی می‌تواند خون اهدا کند

حسینی ابراز کرد: یک فرد به طور تقریبی می‌تواند از 18 سالگی اهدای خون را آغاز و این روند را تا سن60 سالگی ادامه دهد.

فرهنگ اهدای خون از کودکی درمیان افراد نهادینه شود

مدیرکل انتقال خون استان البرزتصریح کرد: برخی تصور می‌کنند با اهدای خون سلامت جسمی آنها به خطر می افتد و سیستم عمومی بدنشان دچار ضعف میشود اما این تصور درمورد90 درصد افراد اشتباه است.

این مسئول در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ اهدای خون درجامعه گفت: فرهنگ اهدای خون باید از دوران کودکی و از مدارس درمیان افراد نهادینه شود.

حسینی ادامه داد: ترویج فرهنگ اهدای خون داوطلبانه و بدون چشم‌داشت باید درمیان مردم به صورت جدی پیگیری شود.

مدیرکل انتقال خون استان البرز خاطرنشان کرد: اهداکنندگان نباید تنها به منظور حفظ و ارتقا سلامت خود به این عمل انسان‌دوستانه اقدام کنند بلکه باید همواره سلامتی هم‌نوعان خود را نیز مورد توجه قرار دهند.

وی اضافه کرد: بدون شک با توسعه این افکار در جامعه روحیه نشاط معنوی بین مردم و اقشار مختلف افزایش می‌یابد.

اهدا کنندگان البرزی95 درصد نیاز مراکز درمانی استان را تامین می‌کنند

وی درادامه با اشاره به این که اهداکنندگان البرزی بیش از 95 درصد نیاز به خون و فراورده‌های خونی مراکز درمانی استان را تامین می‌کنند، گفت: خوشبختانه اهداکنندگان البرزی 95درصد نیاز موجود در خصوص خون وفرآورده های خونی مورد نیاز مراکز درمانی استان را تامین می کنند و هیچ مشکلی دراین زمینه وجود ندارد.

فعالیت 4 پایگاه ثابت انتقال خون درالبرز

حسینی در پایان گفت: هم اکنون چهارپایگاه ثابت اهدای خون دراستان فعال است که سه مورد از آنها درکرج و یک مرکز نیزدر فردیس فعالیت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار