کد خبر: ۱۲۷۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴ 11 November 2015

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت و معدن و تجارت با بیان اینکه شرکاء به یک هدف نگاه می‌کنند و منافع مشترک دارند، گفت: باتوجه به وجود منافع مشترک میان صنعت و دانشگاه باید ارتباط این دو نهاد شراکتی باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، علی‌اصغر توفیق در اولین گردهمایی شرکت‌های فنی مهندسی، تحقیق و توسعه و مراکز پژوهشی صنعتی و معدنی و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته استان البرز که امروز در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: امروزه مباحث زیادی در مورد تعامل و ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح است که باید از این ارتباط به عنوان شراکت یاد شود.

وی با بیان اینکه شرکاء به یک هدف نگاه می‌کنند و منافع مشترک دارند، افزود: در گذشته ضرورتی وجود نداشت که شراکتی بین صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد، چراکه وظایف آن‌ها کاملا متفاوت بود و منافع مشترکی وجود نداشت، اما اکنون دانشگاه‌ها تنها دانشجو تربیت نمی‌کنند بلکه علم باید برای افزایش و تولید صنعت و ثروت به‌کار گرفته شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت و معدن و تجارت با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد انگیزه برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی کارخانه‌ها در وزارت صنعت هستیم، تصریح کرد: این کارخانه‌ها در حال حاضر با مشکلات زیادی روبه رو هستند و در این شرایط نباید توقع پژوهش از آن‌ها داشته باشیم، مگر اینکه فرصت‌های ویژه در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی گفت: در البرز معادن زیادی وجود دارد و بر این اساس 10 درصد حقوق دولتی معادن در شرایطی که به موارد تحقیق و توسعه با مشارکت دانشگاه‌ها بپردازند، معافیت تعلق می‌گیرد.

توفیق خاطرنشان کرد: در ماده دیگری از قانون رفع موانع تولید، 10 درصد از مالیات ابرازی واحدهای تولیدی در صورتی که با شریک خود قرارداد همکاری برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی منعقد کرده باشند، معاف می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه به برخی واحدها که در نظر دارند بیش از 10 درصد خود فعالیت کنند، اظهار داشت: برای ایجاد انگیزه برای این واحدها، 50 درصد آنچه که می‌خواهد هزینه کند را دولت برعهده می‌گیرد، البته در صورتی که خود هزینه کند و سپس اسناد آن را ارائه دهد.

معاون وزیر صنعت بیان کرد: در ماده 43 قانون رفع موانع تولید، کارگروهی به نام توسعه تولید، بازار و صادرات کالاهای دانش‌بنیان پیش‌بینی شده که ریاست آن بر عهده معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است و منابع و اختیارات مناسبی نیز در اختیار این کارگروه گذاشته شده است که تا 2 هفته آینده تشکیل می‌شود.

وی یادآور شد: بیشترین انتفاع از این کارگروه نصیب شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده توجهی است که دولت به بحث علم و دانش دارد.

توفیق با اشاره به اینکه با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، درصدد برآمدیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی نیز داشته باشیم که بتوانند از مزایایی که در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد، استفاده کنند، افزود: شرکت‌های زیادی با این مشخصات در استان البرز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه صنایع باید دانشگاهی شود، تصریح کرد: در تولید مقالات علمی بسیار رشد داشتیم اما وجود کیفیت به اندازه کمیت این مقالات مهم است اما متاسفانه 50 درصد مقالاتی که نوشته می‌شوند، حتی یک بار به آن مراجعه نمی‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت و معدن و تجارت باید مکانیزم‌های ارزیابی در دانشگاه‌ها تغییر یابد و به سمت صنعت گرایش داشته باشند، گفت: صنعت نیز باید به سوی علمی و پژوهشی پیش روری کند و در نهایت اهداف مشترک صنعت و دانشگاه به خوبی دنبال شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار