کد خبر: ۱۶۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸ 19 January 2016
حقوق ابتدایی جوانان کشور ایجاد شغل و بهره مندی آنان از شغلی واقعی است نه اشتغال آنان به شغل های کاذب که امروز می توان از بیکاری جوانان به عنوان مهمترین معضل جامعه و کشور یاد کرد که بیکاری و اشتغال سرمنشاء تمامی موضوعات مبتلا به جامعه است.
مهنوش اسکندری استاد دانشگاه و فعال اجتماعی در گفتگویی اظهارداشت: حقوق ابتدایی جوانان کشور ایجاد شغل و بهره مندی آنان از شغلی واقعی است نه اشتغال آنان به شغل های کاذب که امروز می توان از بیکاری جوانان به عنوان مهمترین معضل جامعه و کشور یاد کرد که بیکاری و اشتغال سرمنشاء تمامی موضوعات مبتلا به جامعه است.
وی با اشاره به خروجی دانشگاه ها و بیکاری جوانان تحصیل کرده و عدم ارتباط دانشگاه و صنعت و بازار کار گفت: متاسفانه برخی تصور می کنند تنها با درس خواندن و مدرک گرفتن می توان به شغل مناسبی دست یافت هرچند این تصور عمومی در جامعه با وضع موجود هم خوانی دارد اما بزرگترین معضل دانشگاه ها فارغ از بحث در مورد موضوعات آموزشی که بعضا انطباقی با بازار کار ندارد، منفصل بودن صنعت و اقتصاد از دانشگاه است، عدم وجود این ارتباط به صورت کارشناسی و بر اساس نیاز جامعه باعث می شود که امروز شاهد خیل عظیمی از جوانان دانشگاهی و تحصیل کرده باشیم که جویای کار هستند عملا بیکار و یا به اشتغال هایی رو آورده اند که کوچیکترین ارتباطی با رشته تحصیلی ندارد و تنها از این مسیر امرار معاش می کنند و عمدتا شغل هایی که ضمانت لازم برای بقا را ندارند لذا امنیت شغلی وجود ندارد.
این استاد دانشگاه همچنین اضافه کرد : رکود چند سال اخیر در حوزه اقتصاد که امروز بیش از پیش به چشم می آید در تمامی شئون زندگی مردم عزیز تاثیر گذار بوده است، هرچند رکود اقتصادی حال حاضر کشور به منفعت عده قلیلی که از این فضا سود می برند تمام می شود و باعث رشد نقدینگی در بانک ها و ایستادن چرخ صنعت و اقتصاد سالم و داغ بودن فضای دلالی های بزرگ می شود این رکود در دامن زدن به افزایش بیکاری بسیار موثر بوده است، بالا بودن سود بانکی کشور ، بی برنامه بودن در حوزه صنعت و دولتی بودن اقتصاد همه و همه باعث شده است تا بیکاری جوانان بیشتر به چشم بیاید.
اسکندری با بیان اینکه حوزه اقتصادی کشور نیاز به پوست اندازی دارد گفت: اقتصاد کشور نیاز به جراحی دارد و مُسکن و درمان های سرپایی سامان نمی یابد بلکه می بایست با کنترل ویژه بر واردات کالاهای بی ارزش و پَست و بی کیفیت ضمن احترام بیشتر به شعور مصرف کننده و خانواده ایرانی و از سویی دیگر شناسایی بنگاه های اقتصادی کوچک و البته واقعی ، شرایط اعطای تسهیلات تولید در بخش صنعت را فراهم کرد تا چرخ صنعت که از حرکت ایستاده است به حرکت در بیاید، اگر تولید راه نیوفتد، کار منجمد می شود ، چرخش و باز چرخانی اقتصاد از نو ایجاد می شود و قطعا انقطاع صنعت و تولید از تجمع نقدینگی در بانک ها بیشتر خواهد شد.
وی همچنین گفت: از سویی دیگر بسیاری از جوانان جویای کار فاقد تخصص کافی جهت وارد شدن به صنعت و خدمات و .... هستند نه اینکه ایراد از بنده جوان باشد بلکه سیستم آموزشی ما به نوعی عمل کرده است که مدرک گرایی به اصل و ارزش تبدیل شده است و تخصص داشتن در حاشیه تحصیل و آموزش ،متاسفانه اخیرا شاهد هستیم یا استقبال کمتری از آموزش های فنی و حرفه ای می شود تا این مجموعه دارای امکانات محدودی است به هر حال می بایست مشکلات و معضلات اصلی این حوزه اصلاح شود تا ما جوانان غیر متخصص در کشور نداشته باشیم منظور از تخصص اخذ مدرک دکتری، فوق لیسانس، لیسانس و ... نیست بلکه جوانی که در دوره آموزشی مکانیک خودرو ، نقشه کشی ساختمان، تاسیسات و... گذرانده باشد را باید متخصص دانست.
مهنوش اسکندری ادامه این گفتگو بیان داشت : بازگرداندن اعتماد در خورده اقتصادی به بخش خصوصی و هموار نمودن مسیر چرخش اقتصادی و تولید از یک سو و تربیت نیروهای متخصص از سویی دیگر دوبال پیش رفتن به سوی ایجاد شغل است.
وی همچنین ادامه داد: متاسفانه جوانان بسیاری هستند که در حوزه های فرهنگی و هنری علاقه مند به بهره گیری از هوش و استعداد خود هستند اما بواسطه عدم توجه و عدم برنامه ریزی های مورد نیاز این فعالیت را در نیمه راه رها می کنند و این باعث می شود در آینده نزدیک در این حوزه فقر مولف داشته باشیم لذا تعاریف مناسب عبارت اقصاد در حوزه فرهنگ و البته ورود جدی تر دولت در این حوزه می تواند جوانان علاقه مند را در مسیر مناسب بهره وری و تولید اثر حفظ کند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: کشور عزیزمان ایران مقطعی حساس از تاریخش را می گذراند ، اثبات حقانیت ایران اسلامی در جوامع بین المللی استقلال تمام و کمال در حوزه های مختلف باعث شده که کشور های بزرگ دنیا در مقابل ایران عزیز به زانو در بیایند ، همه و همه ارزشمند هستند و باعث شده تا تک تک ایرانیان به خود ببالند آنچه پیش از این گفته شد حقوق جوانان این کشور برگردن دولت مردان و نمایندگان مجلس و صاحب منسبان که می بایست در باقی مانده عمر دولت و حتی دولت بعدی و ادامه مجلس نهم و مجلس دهم محور تمامی فعالیت ها و اقدامات ، حوزه اقتصاد باشد و بس اما حقوق کشور مقابل ما جوانان چیست؟ما چه وظیفه ای داریم و چه باید باشد؟
اسکندری ادامه داد: جوانان مطالبه گر است ، جوان صریح می گوید و پاسخ می خواهد، جوان آینده ی این کشور است، این جوانان هستند که می بایست آینده و استقلال و عزت و شرافت این مرز و بوم و این کشور اسلامی را تضمین کنند، این که ما چه وظیفه ای داریم؟ این که جوان چه باید باشد؟ سوالی است که تمامی جوانان باید در مقابل آن به خود پاسخ بدهند، جوان ایرانی باید متخصص باشد،جوان ایرانی باید از هرگونه آلودگی خود را حفظ کند، جوان ایرانی باید به هم نوع خود یاری رساند اگر جوانی در آلودگی به سر می برد برای من جوان باید مهم باشد و تلاش کنم تا اور ا به پاکی و راه صحیح برگردانم ، جوان ایرانی باید وظیفه خود در سیر ایجاد یک جامعه سالم و پر نشاط و پرامید را بداند، جوان ایرانی باید با آینده خود آشتی کند و به صحنه بیاید و خود را در علم و دانش و حرفه قوی کند این کشور نیاز به جوانانی آگاه سالم چه سلامت جسم و چه سلامت روح دارد پس ما جوانان وظیفه داریم خوش بین باشیم و آگاه، چرا که آینده این کشور به دستان تو رقم خواهد خورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار