کد خبر: ۱۷۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵ 09 February 2016


رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح، تهیه و تولید نهال و بذر کشور از تولید سالانه حدود 4 هزار تن هسته های اولیه بذر برای کشاورزان در سراسر کشور خبرداد.

به گزارش ایرنا، گودرز نجفیان روز سه شنبه در جمع خبرنگاران به ارائه دستاوردهای جدید و همچنین دستاوردهای موسسه از پس ازانقلاب تا کنون پرداخت و افزود: یکی از مهمترین این فعالیت ها تولید بذرهای اصلاح شده برای کشاورزان است که این میزان بذر در عرصه های باغی، زراعی و سبزی و صیفی انجام می شود.

وی یکی از راه های رسیدن به هدف اصلی موسسه که همان تولید بذور اصلاح شده است را تولید دانش فنی دانست و اظهار داشت: دروازه ورود به باغ ها و مزارع از تولید بذر شروع می شود و این موسسه هم اکنون در شش بخش تحقیقاتی غلات، ذرت علوفه ای، دانه های روغنی، سبزی و صیفی، ژنتیک و باغبانی فعالیت می کند.

وی گفت: هم اکنون این موسسه در عرصه های بین المللی با مراکز بین المللی شناخته شده ای در ارتباط است و این همکاری گاها فرصت هایی برای پاسخگوئی به چالش های موجود در عرصه کشاورزی فراهم می کند.

نجفیان یکی از مهمترین موفقیت های موسسه را معرفی بیش از 10 رقم گندم مقاوم به بیماری زنگ سیاه دانست که یکی از بزرگترین دستاوردهای موسسه در عرصه بین المللی است که همواره کشورهای دیگر نیز از آن یاد می کنند.

وی با اشاره به اینکه موسسه کار خود را از سال 1309 هجری شمسی آغاز کرده و یکی از قدیمی ترین موسسه های تحقیقاتی کشور است، اظهار داشت: از ابتدای تاسیس موسسه بیش از 500-400 رقم بذر زراعی، باغی و صیفی را معرفی کرده ولی از سال 1358 تاکنون 175 رقم معرفی کرده است.

وی گفت: از این تعداد، 83 رقم غلات، 31 رقم بذر دانه های روغنی، 21 رقم ذرت علوفه ای و 21 رقم بذر سبزی، صیفی و حبوبات آبی و 19 رقم نیز ارقام باغی است.

رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح، تهیه و تولید نهال و بذر کشور به تولید هفت رقم جدید بذر غلات نیز اشاره کرد و افزود: نهائی سازی تولید این بذور تا پایان اسفند ماه سال جاری انجام می شود.

***نگهداری از 70 هزار گونه ژن بذور در موسسه

نجفیان در ادامه یکی دیگر از بخش ها و فعالیت های موسسه را در حوزه ذخایر توارثی در بانک ژن ملی گیاهی ایران دانست و بیان داشت: در این بانک بیش از 70 هزار گونه بذر نگهداری می شود و با توجه به اینکه ایران خاستگاه بسیاری از محصولات همچون گندم است، این بانک یکی از بانک های منحصر به فرد دنیا است.

وی با اشاره به اینکه این بانک ژن یکی از 10 بانک ژن برتر دنیا است، گفت: این بانک همچون یک ثروت ملی است و باید به خوبی از آن برای نسل های بعد حراست و نگهداری شود تا اگر چالشی در تولیدات کشاورزی کشور به وجود آید به سراغ این بانک ژن برویم.

رئیس موسسه اصلاح بذر افزود: تاکنون از 19 رقم بذر از ارقام بومی اصلاح شده در این بانک ژن برای تولیدات کشاورزی استفاده کرده ایم.

***نقش موثر موسسه در اقتصاد کشاورزی کشور

وی به نقش موثر موسسه در اقتصاد کشاورزی کشور و تولید ناخالص ملی اشاره کرد و تصریح کرد: این موسسه با ارقام اصلاح شده به افزایش عملکرد و بهره وری و تولید کمک می کند به طوریکه با تولید بیش از 8 میلیون تن گندم در سال با چالش های موجود همچون کم آبی و خشکسالی، این مهم مرهون ارقام خوب موجود در عرصه است.

نجفیان دو سوم از این میزان گندم تولید شده را گندم آبی دانست و گفت: تمام ارقام موجود در عرصه کشاورزی حاصل معرفی این موسسه است و در سال های اخیر نیز با معرفی ارقام به کم آبی موفقیت های خوبی در تولید محصول داشته ایم.

وی یادآور شد: این موسسه با معرفی ارقام جدید اصلاح شده از مصرف سم برای کنترل بیماری جلوگیری می کند.

این مسئول ادامه داد: در پنج سال اخیر ارزش ریالی فروش بذور گواهی شده گندم آبی در حدود 13 میلیارد ریال بوده که برای تولید یک میلیون و 134 هزار تن بذر گواهی شده 7.7 میلیون نفر کارگر در زنجیره تولید آن فعالیت کرده اند.

وی با اشاره به نقش موسسه در اشتغال زائی و تولید ناخالص ملی، اضافه کرد: فعالیت های موسسه به صورت مستقیم در امنیت غذایی و اقتصاد کشور ارتباط دارد.

***انعقاد هشت قرارداد برای برون سپاری فعالیت های موسسه

نجفیان به برون سپاری و خصوصی سازی فعالیت های دولتی به عنوان یکی از سیاست های دولت اشاره کرد و گفت: از پایان سال 92 تا کنون با تمام قوت شروع به تقویت بخش خصوصی و تجاری سازی فعالیت ها کرده ایم که تا کنون هشت قرارداد در تولید بذر والدین و هیبرید را انجام داده ایم.

وی یکی از بیشترین اثرگذاری در تولیدات کشور از طریق این موسسه را اجرای پایلوت انتقال فعالیت های تحقیقاتی دانست و افزود: کارشناسان و محققان این موسسه هم اکنون در 6-5 استان کشور در مزارع 500 هکتاری در کنار کشاورزان کشاورزی پایلوت را آغاز کرده اند.

وی همچنین یکی دیگر از فعالیت های موسسه را در عرصه بین المللی عنوان کردو تصریح کرد: هم اکنون با تنگناهای موجود و شرایط پسابرجام قراردادی با یک شرکت صادراتی فرانسوی در زمینه اصلاح گندم شروع کرده ایم.

نجفیان، تاسیس شرکت های دانش بنیان، آینده پژوهی، تاسیس بخش تحقیقات نظام های زراعی و تحقیقات محصولات ارگانیک را از برنامه های آتی موسسه دانست و گفت: ما در نظر داریم تا با نگاهی به گذشته آینده را بهتر کنیم و برای تقویت ضریب امنیت غذایی مردم تلاش می کنیم.

موسسه تحقیقاتی اصلاح، تهیه و تولید نهال و بذر کار خود را از سال 1309 در کرج با هدف جمع آوری ذخایر ژنتیکی گیاهی، باغی، سبزی و صیفی و انجام اصلاح نباتات و به زراعی آغاز کرد.

موسسه برای انجام رسالت خود حدود 450 محقق در بخش ستادی و بخش های تابعه سراسر کشور دارد که یکی از بزرگترین شبکه های تحقیقاتی کشور را تشکیل می دهند.

این موسسه در 70 ایستگاه تحقیقاتی فعالیت می کند و در حدود 30-25 استان شعبه دارد و از سال 1371 تاکنون 11 موسسه تحقیقاتی از این موسسه جدا شده اند.

موسسه تحقیقاتی اصلاح، تهیه و تولید نهال و بذر کشور سالانه 80 طرح در قالب 2000-1800 هزار آزمایش مزرعه ای در قالب 14 برنامه راهبردی و شیوه نامه پژوهشی اجرا می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار