کد خبر: ۱۸۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹ 17 February 2016

با برگزاری نشستی تخصصی به میزبانی استان البرز، کارشناسان پرورش شتر در کشور خواستار تدوین اطلس و سند راهبردی پرورش شتر در ایران شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، پنجمین مجمع عمومی انجمن علمی شتر ایران با هدف تدوین سند راهبردی پرورش شتر و حفظ مراتع نگهداری شتر به میزبانی مرکز اصلاح‌نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی مستقر در استان البرز برگزار شد.

در بخشی از این نشست جلیل بشارتی مشاور ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) طی سخنانی اظهار داشت: ایران از جمله کشورهایی است که از گذشته‌های یکی از مناطق پرورش شتر به شمار می‌آید.

وی افزود: این سابقه در برخی مواقع مشکلاتی را ایجاد می‌کند،‌ چرا که برخی از مراتع کشور به عنوان قلمرو سنتی و عرفی شترداران قدیمی محسوب می‌شود و این افراد اجازه ورود شترداران جدید را به مراتع فوق نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: بنابراین لازم است که اطلس مراتع پرورش شتر ایران تدوین شود تا ضمن تعیین تکلیف مراتع کشور، هم حقوق ساربانان قدیمی رعایت شود و هم ساربانان جدید نیز بتوانند در این عرصه فعالیت کنند.

مشاور ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 150 هزار نفر شتر در ایران شناسایی شده است،‌ گفت: این تعداد بسیار اندک بوده و در مقایسه با وجود 48 میلیون راس گوسفند و 8 میلیون راس گاو، رقم اندکی به شمار می‌آید.

بشارتی گفت: باید با ایجاد زیرساخت‌های علمی و تخصصی و کارشناسی و حمایت از صنعت پرورش شتر، شرایطی را فراهم کنیم که بخش خصوصی نیز علاقه‌مند به ورود به این حوزه شود.

وی با بیان اینکه اکثر استان‌های کشور دارای شرایط مناسب برای پرورش شتر هستند، گفت: می‌توانیم با واردات شترهای با نژاد مناسب، رونق خوبی به این بخش داده و با ورود بخش خصوصی به توسعه پایدار دست‌ یابیم.

مشاور ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه باید دامپزشک متخصص با بیماری‌ها و پرورش شتر در ایران تربیت شوند، گفت: به دلیل اندک بودن دامپزشکان متخصص در بیماری‌های شتر، ادارات دامپزشکی با واردات شتر مخالفت می‌کنند که باید برای این موضوع نیز راهکاری اندیشیده شود.

بشارتی بیان داشت: با توجه به شرایط اقلیمی در کشور و کاهش بارش باران و وجود استان‌های کویری، می‌توانیم با توسعه صنعت پرورش شتر، گام‌های خوبی در راستای دست‌یابی به توسعه اقتصادی در این بخش برداریم.

در ادامه مراسم فوق رئیس هیئت مدیره انجمن علمی شتر ایران طی سخنانی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر با خشکسالی‌های پیاپی، کاهش بارش باران، از بین رفتن مراتع کشور، بیش از گذشته نیاز به پرورش شتر داریم.

سعید زیبایی گفت: شتر نیاز اندکی به آب و مواد غذایی داشته و نسبت به تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن زمین مقاوم است، ضمن اینکه این حیوان در مناطق بیابانی رشد می‌کند و اگر بتوانیم صنعت پرورش شتر را توسعه دهیم، بخش مهمی از اقتصاد مناطق بیابانی و کویری کشور را رونق می‌بخشیم.

وی تصریح کرد: برای دست‌یابی به توسعه در این صنعت نیازمند سند راهبردی هستیم و باید با شناسایی ظرفیت‌های خوبی که در کشور داریم، این صنعت را توسعه دهیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی شتر ایران گفت: متاسفانه از شتر به عنوان یک موجود مخرب منابع طبیعی یاد می‌شود و اهمیتی به پرورش شتر در کشور نمی‌دهیم و حتی برخی از مدیران از شتر به عنوان یک دام پست یاد می‌کنند.

زیبایی بیان داشت: این در حالی است که گوشت و شیر شتر ضمن اینکه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، سودآوری مناسبی نیز برای فعالان این صنعت به همراه دارد.

وی در پایان گفت: ما باید با انجام حمایت‌های ویژه، سرمایه‌گذاران را تشویق به مشارکت در این بخش کنیم و با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور داریم، ورود بخش خصوصی در این عرصه منافع زیادی برای آنها خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار