رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس:
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: استقلال حرفه وکالت یکی از الزامات این حرفه است و وکیل باید مستقل باشد.
کد خبر: ۱۹۱۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳ 02 March 2016
مراسم بزرگداشت سالگرد هفته وکیل مدافع سه‌شنبه‌ شب در شهرستان کرج برگزار شد. در بخشی از این مراسم محمدعلی پورمختار طی سخنانی اظهار داشت: حرفه وکالت جزو حرفه‌های بسیار سخت بوده و وکلای ما جزو اقشار فرهیخته جامعه هستند و همواره تحت نظارت‌های دقیق و سختگیرانه قرار داشته و بر اساس قوانین سختگیرانه انتخاب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه استقلال حرفه وکالت نباید نقض شود، گفت: این استقلال، تعارضی با وظائف دستگاه قضایی و به ویژه وظائف قضات ندارد.

این نماینده مجلس افزود: باید به وکلا و قضات اعتماد کرد و اگر اعتمادی به قضات و وکلا نداشته باشیم، بسیاری از اعتمادها در جامعه از بین می‌رود.

پورمختار تصریح کرد: متاسفانه رفتار عده‌ای وکلا که خارج از قانون عمل می‌کنند،‌ ممکن است که کل حرفه وکالت را تحت تاثیر قرار دهد و این نگرانی وجود دارد،‌ اما عملکرد این عده از وکلا نباید موجب مخدوش شدن استقلال تمام وکلا و به ویژه کانون وکلا گردد.

وی گفت: انتظار جامعه از وکلا و کانون وکلا این است که به صورت حرفه‌ای عمل کرده و در مسیر قانون و با صداقت و درستی رفتار کنند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس افزود: متاسفانه برخی از وکلا برای پیروزی در پرونده‌های خود،‌ به دنبال سیاسی کردن پرونده‌ها و تحت تاثیر قرار دادن جامعه و قاضی هستند که این امر نگران‌کننده است و وکلا باید بدانند که سیاسی کردن پرونده‌ها همچون سم مهلک برای حرفه آنها است.

پورمختار با بیان اینکه عده‌ای به دنبال سیاسی کردن پرونده‌ها بوده و بدون رعایت قانون مطالب و محتوای پرونده‌ها را به رسانه‌ها می‌کشانند، کار صحیح و قانونی نیست و موجب می‌شود که جامعه با چالش روبه‌رو شود،‌ گفت: از سوی دیگر اگر بخواهیم وکلا را محدود کرده و در طول دادگاه و بررسی پرونده‌ها به دفاعیات وکیل مدافع توجهی نداشته باشیم، به استقلال حرفه وکالت و از آن مهم‌تر عدالت خدشه وارد می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی قانون‌مداری، حرکت در مسیر قانون، پرهیز از سیاسی کردن پرونده‌ها، پرهیز از حاشیه‌‌سازی، حفظ استقلال وکلا، تلاش برای تعامل مطلوب میان قاضی و وکیل مدافع و عدالت‌مداری را از ویژگی‌های مهم حرفه وکالت توصیف کرد.

پورمختار اظهار داشت: جامعه بشری در طول تاریخ به دنبال اجرای عدالت است، اما متاسفانه عده‌ای در عمل ارزشی برای عدالت قائل نیستند و به جای پیگیری و اجرای عدالت، تنها حرف از عدالت می‌زنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش دولت، مجلس و قوه قضائیه برای تصویب قانون وکالت اشاره کرد و گفت: قوه قضائیه و دولت هر کدام یک لایحه در این زمینه به مجلس ارائه کردند، اما تفاوت‌هایی با هم داشت و به همین دلیل مجلس لوایح فوق را به هیئت حل اختلاف قوا ارجاع داد و این هیئت به لایحه دولت رای داد و مجلس لایحه دولت را برای بررسی در دستور کار قرار می‌دهد.

پورمختار در پایان تاکید کرد: به طور قطع نمایندگان مجلس در زمان بررسی این لایحه، دقت بسیار زیادی برای حفظ استقلال وکلا خواهد داشت و امیدواریم با تصویب لایحه جدید وکالت، بخش مهمی از مشکلات وکلا برای مشارکت در حل پرونده‌ها و اجرای عدالت برطرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار