حضور عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در البرز
آنها می‌گفتند ما نگرانیم ما می‌گفتیم بی‌خود نگران هستید، آنها می‌خواستند به ما حرف زور بزنند ما زیر بار حرف زور نرفتیم، قطعنامه علیه ما تصویب کردند به کار خودمان ادامه دادیم. بنابراین در مذاکرات هسته‌ای اراده ما بر اراده آمریکایی‌ها غلبه کرد و این یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها بود.
کد خبر: ۲۲۵۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱ 07 May 2016
معاون امور بین‌الملل وزارت امورخارجه با بیان اینکه برجام حق هسته‌ای ایران را تثبیت کرد‌،‌ گفت:‌ برجام دستاورد بزرگی بود که مظلوم واقع شده است. نباید برجام را به سطح دستاورد یک جناح سیاسی کاهش دهیم.
جلسه شورای اداری استان البرز پیش از ظهر امروز با حضور سید حمید طهایی استاندار، معاونان، مدیران دستگاه‌های اجرایی و مسئولان ارشد استان البرز برگزار شد.
در این جلسه که با حضور ویژه عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه همراه بود،‌دستاوردهای مهم توافقات هسته‌ای تشریح شد.
عراقچی در این جلسه طی سخنانی در جمع مدیران ارشد استان البرز اظهار داشت:‌ نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که هدف ما از مذاکرات چه بود، ما چند هدف مهم را در دستور کار قرار دادیم که مهمترین آن تثبیت فعالیت‌های مربوط به کسب دانش انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است.
وی تصریح کرد: ما شعار می‌دادیم که انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست و این یک واقعیت انکارناپذیر است و در طول مذاکرات نخستین و مهمترین هدفی که پیگیری می‌کردیم تحقق این شعار بود.
وی گفت:‌حال این سوال مطرح می‌شود که آیا برجام توانست این حق را محقق کند و یا خیر،‌آیا انرژی هسته‌ای که از دید شورای امنیت سازمان ملل برای ایران نامشروع بود، امروز هم همین دید را نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح است.
معاون وزیر خارجه گفت: ما کاری نداریم آنچه که غربی‌ها درباره حقوق مسلم ما می‌گفتند صحیح بود و یا خیر، آنچه که در مذاکرات پیگیری کردیم این بود که انرژی هسته‌ای و فعالیت‌های ما در این حوزه حتی یک روز هم نباید متوقف شود که خوشبختانه این مهم انجام شد.
عراقچی بیان داشت:‌ سیاست‌ آمریکایی‌ها غنی‌سازی صفر برای ایران بود،‌ اما ما می‌گفتیم که غنی‌سازی حتی یک دقیقه هم نباید تعطیل شود. بر اساس برجام آیا آمریکایی‌ها حرف خود را کنار گذاشتند و یا ما هدفمان را تعطیل کردیم.؟
وی ادامه داد: تعداد ماشین‌ها و سانتریفیوژها مهم نیست اگر خواستید این بحث را هم تشریح می‌کنم اما آنچه مهم است هدف ما در مذاکرات بود که می‌گفتیم غنی‌سازی یک روز هم تعطیل نخواهد شد و ما از حقوق خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم.
وی اظهار داشت: طبق برجام غنی‌سازی در ایران انجام می‌شود آب سنگین تولید می‌شود،‌ رآکتورهای هسته‌ای ما فعالیت خود را ادامه می‌دهند و محصولش را هم خودشان از ما می‌‌گیرند یعنی مشروعیت دادند به فعالیت‌های ما ، همان شورای امنیتی که می‌گفت برنامه هسته‌ای ایران ممنوع است، امروز دیگر کشورها را هم تشویق به همکاری با ایران در موضوع هسته‌ای می‌کند.
معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه افزود:‌ بنابراین مهمترین هدف ما که تثبیت فعالیت‌های مربوط به انرژی هسته‌ای بود با برجام محقق شد و شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست از سوی 1+5 و شورای امنیت به رسمیت شناخته شد.
عراقچی دستاورد دیگر برجام را پیروزی اراده ملت ایران بر اراده آمریکایی‌ها توصیف کرد و گفت:‌ اراده ما بر آنها غلبه کرد آنها می‌گفتند غنی‌سازی برای ایران صفر، ما می‌گفتیم حتی یک دقیقه هم تعطیل نمی‌کنیم چرا چون زیر بار حرف زور نمی‌رویم آنها می‌گفتند ما نگرانیم ما می‌گفتیم بی‌خود که نگران هستید آنها می‌خواستند به ما حرف زور بزنند ما زیر بار حرف زور نرفتیم، قطعنامه علیه ما تصویب کردند به کار خودمان ادامه دادیم. بنابراین در مذاکرات هسته‌ای اراده ما بر اراده آمریکایی‌ها غلبه کرد و این یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها بود.
وی ادامه داد:‌ در بحث هسته‌ای و در طول 10 سالی که اختلاف نظرها وجود داشت ما در حفظ دستاوردهای هسته‌ای و کسب دانش هسته‌ای جلوتر می‌رفتیم و آنها هم مدام تحریم‌ها را علیه ما بیشتر می‌کردند حتی قطعنامه‌هایی بر اساس فصل 7 منشور سازمان ملل علیه ما تصویب کردند. حال به این نتیجه رسیدیم که دستاوردهای هسته‌ای ما سر جایش ماند اما تحریم‌های آنها لغو شد و قطعنامه‌ها را خودشان لغو کردند.
معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه ادامه داد:‌حالا همان شورای امنیت که یک سایه تهدید دائمی بر سر جمهوری اسلامی انداخته بود می‌گوید فعالیت هسته‌ای ایران پذیرفته شده و دیگران را هم تشویق می‌کند همکاری کنند.
وی با اشاره به گزارش بی‌بی‌سی پس از تصویب برجام گفت:‌ این حرف ما نیست خودشان گفتند که 6 قطعنامه فصل هفتمی لغو شد در شرایطی که ایران حتی یکی از قطعنامه‌ها را هم اجرا نکرد.
وی یکی از کارهای خطرناک و توطئه‌های خطرناک علیه ایران را پیوند زدن موضوع فعالیت‌های موشکی و دفاعی ایران با پرونده هسته‌ای توصیف کرد و گفت:‌ ما به هیچ کدام از این‌ها عمل نکردیم و محکم ایستادیم و اجازه ندادیم حرف زور غربی‌ها علیه ما اجرا شود.
وی دستاورد دیگر برجام را لغو تحریم‌ها توصیف کرد و گفت:‌ سومین دستاورد و در حقیقت سومین هدفی که پیگیری می‌کردیم لغو تمام تحریم‌ها بود و امروز شاهد هستیم تمام تحریم‌ها که به خاطر موضوع هسته‌ای علیه ما در سازمان ملل،‌ اتحادیه اروپا و آمریکا تصویب شده بود لغو شده است تنها در مورد آمریکا، کنگره این کشور تحریم‌ها را لغو نمی‌کند اما اوباما جلوی اجرای آن را گرفته است.
عراقچی خاطره‌ای از دیدار خود با یکی از وزرای امور خارجه کشورهای غربی بدون ذکر نام تعریف کرد و گفت:‌ وی می‌گفت من در جلسه با معاونانم گفتم که ایرانی‌ها نابغه هستند چراکه فعالیت‌های هسته‌ای خود را ادامه دادند و در مذاکرات قطعنامه‌های علیه ایران را لغو کردند و به جای آنکه برای این دستاورد مهم هزینه‌ای پرداخت کنند مابه‌ازای آن لغو تحریم‌ها را هم گرفتند.
وی گفت:‌ تمام آنچه که ما در مذاکرات هسته‌ای پذیرفتیم این بود که به طرف غربی اطمینان دادیم بمب اتم نخواهیم داشت از ابتدا هم گفته بودیم بمب اتم در دین ما حرام بوده و در دکترین ایران جایی ندارد. برای این منظور بازرسی‌ها را پذیرفتیم و بازرسی‌ها تا جایی که از آن سوء استفاده نشود و کار به جاسوسی علیه ما نکشد ادامه می‌یابد.
معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار داشت: محدودیت‌هایی را هم که در بحث برجام پذیرفتیم برای ایران هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند به عنوان مثال در بحث تعداد سانتریفیوژها و میزان غنی‌سازی امروز اگر میزان غنی‌‌سازی کاهش یابد مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند چراکه نیازی به آن نداریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که چرا به چنین دستاوردهایی دست یافتیم،‌گفت: ما نمی‌گوییم فقط در مذاکرات به این دستاوردها رسیدیم چراکه مذاکره فی‌نفسه نمی‌تواند منافع یک کشور را تأمین کند. به طور قطع هیچ کشوری دستاوردی نخواهد داشت به جز اینکه قدرت درونی داشته باشد و کسی که قدرت نداشته باشد در مذاکره شکست می‌خورد.
عراقچی مهمترین دلیل پیروزی ایران در مذاکرات هسته‌ای را توان دفاعی ایران توصیف کرد و گفت:‌ اگر می‌توانستند با حمله نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ما را متوقف کنند،‌به طور قطع به ما حمله می‌کردند چرا نکردند، چون توان موشکی ما را می‌دانستند و خوب می‌دانستند اگر کوچک‌ترین اشتباهی کنند ایران توان مقابله به مثل را دارد. به طور قطع آمریکایی‌ها اگر با حمله نظامی می‌توانستند جلوی ما را بگیرند هرگز پای میز مذاکره نمی‌نشستند.
وی دومین توان ایران را مقاومت اقتصادی مردم توصیف کرد و گفت:‌ آنها هر چه تحریم کردند نتیجه نگرفتند باید از تمام ملت ایران که در برابر سختی‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها مقاومت کردند و تمام کسانی که تلاش‌های ویژه در این دوره داشتند تقدیر کرد. دور زدن تحریم‌ها کار کوچکی نبود توطئه دشمن برای ناامید کردن ملت ایران کار کوچکی نبود. اما ما ناامید نشدیم و دست از مقاومت برنداشتیم و علی‌رغم فشار و هزینه زیاد تحریم‌ها دست‌ها را بالا نبردیم و این موضوع عامل دیگر موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود.
وی توان علمی ایران را در کسب این پیروزی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: ما مدیون دانشمندان هسته‌ای و به ویژه شهدای هسته‌ای هستیم  کار به جایی رسید که غربی‌ها گفتند ایرانی‌ها توان علمی دستیابی به انرژی هسته‌ای را دارند چه بخواهیم چه نخواهیم نمی‌توانیم آنها را متوقف کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار