کد خبر: ۲۴۶۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷ 19 April 2015
دکتر حسنعلی نقدی در اولین گردهمایی اعضای ستاد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی که در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی در هلجرد استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه در ایران بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مرتبط با اجرای طرح‌های کلان، بدون پژوهش و آینده‌نگری نسبت به نتیجه اجرایی شدن این طرح‌ها انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بدون شک در این شرایط، اجرایی شدن این طرح‌ها نتیجه دلخواه را نخواهد داشت و تنها بخش زیادی از منابع مالی کشور را به هدر می‌دهد.
نقدی افزود: پژوهش باید زیربنای هر اقدامی در کشور قرار گیرد تا بتوانیم به نتایج مطلوب در امور مختلف برسیم.
وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته، پژوهش سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود ولی در ایران به کارهای پژوهشی به عنوان فعالیت‌هایی هزینه‌بر نگاه می‌شود.
این مسوول تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، تولید یک گونه از گیاهان دارویی حدود 10 تا 15 سال طول می‌کشد و این فرایند تولید حدود یک میلیون دلار هزینه دارد.
نقدی ابراز کرد: ولی متاسفانه در ایران کپی‌برداری و شرایط غیراستاندارد تولید، وضعیت گیاهان دارویی را نامساعد کرده است.
رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی افزود: در ایران در تولید گیاهان دارویی محدودیت‌هایی وجود دارد چراکه دانش تولید اکثر گیاهان به صورت خصوصی و محرمانه باقی مانده است.
نقدی گفت: متاسفانه تکنیک‌های تولید استاندارد داروهای گیاهی در ایران به خوبی ترویج داده نشده است.
وی ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلات در زمینه تولید داروهای گیاهی عدم تجاری‌سازی این تولیدات است.
این مسوول در این خصوص توضیح داد: بسیاری از کشاورزان به سمت تولید گیاهان دارویی نمی‌روند؛ چرا که از سوددهی و کسب درآمد این گیاهان اطمینان ندارند.
نقدی ادامه داد: اگر کسی بخواهد در زمینه تجاری‌سازی گیاهان دارویی تولیدی وارد عمل شود برچسب واسطه و دلال می‌خورد و همین مساله انگیزه بسیاری از افراد را برای ورود به این بخش کاهش می‌دهد.
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی یادآور شد: اگر می‌خواهیم در بحث صادرات گیاهان دارویی در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم هم باید به کمیت و هم به کیفیت تولیدات توجه داشته باشیم.
نقدی گفت: کشورهای صادرکننده گیاهان دارویی به استانداردهای تولید و عرضه این محصولات توجه می‌کنند و سالانه درآمد زیادی از این بخش کسب می‌کنند.
وی در ادامه به پتانسیل‌های پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده  دارای 19 هیات علمی و 13 کارشناس است.
رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی افزود: این پژوهشکده در چهار بخش و با 22 آزمایشگاه در زمینه تحقیق درباره گونه‌های مختلف گیاهان دارویی فعالیت دارد.
نقدی در پایان گفت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود این پژوهشکده امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور، کمیت و کیفیت گیاهان دارویی تولید شده در ایران افزایش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار