کد خبر: ۲۵۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۳ 21 April 2015
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی از ساخت ضریح مقامات خیمه‌گاه کربلا در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: آلیاژ نقره به‌کار گرفته شده برای این امر دارای خصوصیات ویژه از جمله آنتی‌باکتریال بودن، استحکام بالا و کاهش سیاه‌شدگی آن در محیط حرم است.
به گزارش تسنیم از کرج، سیدمحمدمهدی هادوی در مراسم بازسازی و توسعه خوابگاه دانشجویی دانشجویان دختر پژوهشگاه مواد و انرژی که امروز در محوطه پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: تربیت پژوهشگران خلاق، کارا و کارآفرین در پژوهشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است که در راستای توجه و تمرکز دانشجویان به امر پژوهش ایجاد این خوابگاه در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به بحث ساخت ضریح مقامات خیمه‌گاه کربلا که توسط پژوهشگران این پژوهشگاه انجام گرفته، گفت: از مباحث مهم در اماکن مقدسه استفاده از آلیاژ نقره‌ای است که دارای خصوصیات مختلفی از جمله آنتی‌باکتریال بودن، استحکام بالا و کاهش مات و سیاه شدگی آن در محیط حرم است.
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی بیان کرد: آلیاژ نقره به‌کار گرفته شده برای ساخت ضریح مقامات خیمه‌گاه کربلا از نوعی است که در زمان آلیاژسازی یا محیط حرم، جلا و براقیت خود را از دست نمی‌دهد و مقاومت به خوردگی آن نیز بالا است.
هادوی اظهار داشت: این آلیاژ در معرض قضاوت ستاد عتبات عالیات قرار گرفت و در فرآیند تولید نیز از عناصری استفاده شد که برای بدن انسان مضر نباشند.
وی با اشاره به اینکه مرحله اول ضریح ساخته شده تحویل ستاد عتبات عالیات شده است، افزود: تاکنون حدود 550 کیلوگرم نقره در اشکال گوی و ماسوره به عتبات عالیات تحویل داده شده و بخشی از کار نیز مربوط به پوشش نقره‌ای به‌کار گرفته در گذشته بود تا از سیاه‌شدگی‌ها جلوگیری شود.
وی از ایجاد صنایع دستی نقره با آلیاژ جدید توسط پژوهشگاه مواد و انرژی خبر داد و بیان کرد: با اجرایی شدن این امر و کنترل سیاه‌شدگی نقره صادرات خوبی در این زمینه انجام می‌شود.
هادوی بیان کرد: نقره به‌کار رفته شده در این آلیاژ از سوی ستاد عتبات عالیات تامین شده اما هزینه‌های نیروی انسانی حذف شده و افراد با کار مجدانه به انجام این پروژه می‌پردازند.
وی با بیان اینکه با توجه به موقعیت خارج از شهر پژوهشگاه، وجود خوابگاه از اهمیت بالایی برخوردار بود و از دغدغه‌های دانشجویان محسوب می‌شد، افزود: با توجه به منع توسعه فضاها و عدم اختصاص اعتبار دولتی در این مباحث و نیز الزام به ایجاد چنین فضایی، مقرر شد این خوابگاه در محوطه پژوهشگاه ایجاد شود.
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با تاکید بر اینکه وجود خوابگاه بر عملکرد دانشجویان و آرامش خاطر آنان نقش مهمی دارد، بیان کرد: باتوجه به اینکه در زمینه جذب خیر برای احداث خوابگاه موفق نبودیم، اساتید برای انجام چنین اقدامی پیش قدم شدند.
وی تصریح کرد: اعتبارات این خوابگاه توسط اساتید مواد و انرژی انجام می‌شود که امید است سبب ترغیب دیگر افراد برای انجام چنین پروژه‌هایی باشد.
هادوی با اشاره به اینکه ایجاد خوابگاه پسران و متاهلان در دستور کار قرار دارد، گفت: این پروژه‌ها در برنامه های بعدی با جدیت دنبال می‌شود تا در زمینه تربیت محقق و نوآوری موفق عمل کرده و کشور را از وجود چنین افرادی بهره‌مند کنیم.
به گزارش تسنیم، این خوابگاه در 460 مترمربع با ظرفیت 40 نفر بوده که مدت انجام پروژه نیز 4 ماه در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار