سازمان تجارت جهاني با پيش بيني رشد ۲.۴ درصدي تجارت جهاني در سال ميلادي جاري، اعلام کرد ابهامات شديدي نسبت به تحولات اقتصادي و سياست دولتي به خصوص در آمريکا وجود دارد.
کد خبر: ۴۰۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱ 13 April 2017
به گزارش تابناک : ميزان رشد تجارت جهاني در سال ۲۰۱۷ بين ۱.۸ تا ۳.۶ درصد پيش بيني شده است در حاليکه در گزارش سپتامبر اين رقم بين ۱.۸ تا ۳.۱ درصد بود. پيش بيني اخير سازمان تجارت جهاني منعکس کننده اين ريسک است که فعاليت تجاري به دليل عدم شفافيت نسبت به سياست‌هاي دولت، ممکن است محدود شود.

روبرتو ازودو، مديرکل سازمان تجارت جهاني اظهار کرد: ما بايد تجارت را بخشي از راه‌کار براي مشکلات اقتصادي و نه بخشي از مشکل ببينيم. خوش بيني محتاطانه اي وجود دارد اما رشد تجارت ضعيف مانده و ريسک‌هاي نزولي قابل ملاحظه اي وجود دارد و از سوي ديگر، بيشتر ابهامات موجود سياسي هستند.

وي در ادامه افزود: جهان بايد در برابر برافراشته شدن موانع جديد براي تجارت مقاومت کند.

سازمان تجارت جهاني برآوردهاي مقدماتي را ظرف پنج سال گذشته مکررا بازبيني کرده است، زيرا پيش بيني‌هاي احياي اقتصادي بيش از حد خوش بينانه بوده است.

تجارت جهاني ۱.۳ درصد در سال ۲۰۱۶ رشد کرد که کمترين ميزان از زمان بحران مالي بود و حتي با ۱.۷ درصد نرخ پيش بيني بازبيني شده مطابق نبود.

به گفته مديرکل سازمان تجارت جهاني، عملکرد ضعيف طي سال گذشته به دليل کندي قابل توجه بازارهاي نوظهور بود که واردات آنها عملا راکد بود و از نظر حجمي، رشد چنداني نداشت.

طبق جديدترين تحليل سازمان تجارت جهاني، پيش بيني مي شود تجارت جهاني در سال ۲۰۱۸ بين ۲.۱ تا ۴ درصد رشد کند.

در گزارش اين سازمان هشدار داده شده است افزايش تورم، نرخ‌هاي بهره بالاتر، سياست‌هاي مالي انقباضي و وضع تدابيري براي محدود کردن تجارت، ممکن است رشد تجارت در دو سال آينده را تضعيف کند.

دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا کاهش کسري تجاري اين کشور را يکي از اولويت‌هاي برنامه اقتصادي خود قرار داده تا به رشد مشاغل بخش توليد کمک کند. وي به خصوص قصد دارد پيمان‌هاي تجاري با چين و کانادا را مورد مذاکره مجدد قرار دهد.

بر اساس گزارش رويترز، مديرکل سازمان تجارت جهاني در پاسخ به پرسشي پيرامون سياست‌هاي آمريکا در دوران ترامپ، گفت: وي منتظر تاييد نماينده تجاري جديد آمريکاست.




منبع : ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار