کد خبر: ۴۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷ 07 June 2015
مدیر مسئول سازمان مردم نهاد جوانان «موسسه هنر رزم صالحان»  گفت: مسائل فرهنگی کشور دارای خلأ است؛ در واقع این فعالیتها عرض دارند اما عمق ندارند و بخشی از فعالیت‌های فرهنگی مقطعی انجام می‌شود و در حدی است که به پختگی نرسیده است.
امین صالحی، در گفتگو با ایسنا گفت: سازمان مردم نهاد جوانان«موسسه هنر رزم صالحان» از سال 1386 فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی خود را با عنوان هنرهای رزمی پارسیان آغاز نمود که پرداختن به مسائل فرهنگی و نوآوری‌های فرهنگی از جمله مهم‌ترین اصول این سازمان مردم نهاد است.
وی افزود: این موسسه که در جشنواره ملی نوآوری‌های فرهنگی «از باران تا رویش» در بخش فعالیت‌های کارآفرینانه فرهنگی دانشجویان حائز رتبه اول شده است در انجام فعالیت‌های خود به بحث نوآوری که به کارآفرینی نیز منجر ‌شود، توجه ویژه دارد.
صالحی با اشاره به نحوه‌ی فعالیت در این موسسه خاطر نشان کرد: با شناسایی مراکز رسمی فعال توسط تیم پژوهشی موسسه و معرفی برنامه‌هایشان مخاطبین این مراکز شناسایی می‌شوند و راه انتخاب آگاهانه برای اوقات فراغت آنان هموار شده و اوقات فراغت مخاطبین مراکز رسمی به طور هدفمندی به سمت ثمر بخشی سوق داده می‌شود.
برگزیده جشنواره ملی «از باران تا رویش» تصریح کرد: اعضای این موسسه جوان و اکثرا دانشجو هستند و فعالیت در این موسسه به صورت شاخه‌ای بوده و هم عرض نیست  و اعضاء این موسسه را برای خود می‌دانند و با یکدلی و یکرنگی در انجام پروژه‌ها مشارکت دارند.
صالحی گفت: طراحی اولین دوره جامع فیلم سازی اکشن، تهیه و توزیع فیلم آموزشی اِرگانومی ورزش در محل کار، تهیه فیلم مستند اولین اعتکاف ورزشکاران، اجرای طرح‌های علمی فرهنگی اوقات فراغت از جمله فعالیت‌های این موسسه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر برگزاری جشنواره مهرورزی در ماه مبارک رمضان، تدوین فیلم «امید، تلاش و موفقیت» و فیلم «نشاط، سلامتی و کارمند» و انتشار کتاب حقیقت موفقیت از جمله برنامه‌هایی است که در سال جاری محقق می‌شود.
دانشجوی نوآور فرهنگی نگاه متفاوت به مسائل را لازمه نوآوری و خلاقیت دانست و یادآورشد: برای اجرای برنامه‌های متفاوت باید از زوایه‌ای متفاوت به مسائل بنگریم.
وی گفت: نوآوری درکل جهان وجود دارد و شخصی موفق است که به این نوآوری توجه کند و راهی برای عملیاتی کردن آن بیابد ولی متأسفانه جوانان فکر می‌کنند هر نوآوری نتیجه بخش است؛ اما ممکن است هر نوآوری نتیجه بخش نبوده و حتی هزینه‌هایی نیز در برداشته باشد.
صالحی افزود: در سازمان مردم نهاد جوانان«موسسه هنر رزم صالحان» ابتدا ایده و طرح توجیهی نوآورانه ارائه و پرورش داده می‌شود و در ادامه این طرح عملیاتی را از لحاظ تجاری‌سازی مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس اطلاعات عملیاتی و بازارسنجی را از طریق تحقیق و بررسی کسب می‌کنیم.
وی ادامه داد: بسیاری از طرح‌های نوآور این روند را طی نمی‌کنند و بدون توجه به مسائل تجاری‌سازی و بازاریابی اقدام به انجام آن طرح و یا پروژه می‌نمایندکه با موفقیت همراه نخواهد بود؛ در حقیقت در اجرای طرح‌های نوآور باید بررسی و تحقیقات لازم را انجام داد.
صالحی خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که کشور ما دارای قدمت چند هزار ساله است اما متأسفانه نسبت به کشورهایی که قدمت کمتر دارند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته‌ایم که در این راستا افزایش مجمع‌های فرهنگی توانمند در جامعه لازم و ضروری است.
دانشجوی دانشگاه پیام نور استهبان استان شیراز تصریح کرد: فرهنگ جایگاه گسترده‌ای در جامعه دارد و باید به امور فرهنگی در هر بخشی به‌طور تخصصی پرداخته شود و تشکل‌های فرهنگی در بخش‌هایی مانند محیط زیست، ورزشی، علمی و پژوهشی تشکیل شود؛چراکه این امر می‌تواند در رسیدن به اهداف فرهنگی در جامعه کمک کند.
صالحی افزود: طرح‌های و فعالیت‌های نوآور باید متناسب با کشور و فرهنگ و  هنر هر ایرانی در استان خود باشد در واقع فعالیت هنری و فرهنگی مطابق با هر منطقه باشد و بومی‌سازی شود.
وی ادامه داد: متأسفانه در مسائل فرهنگی کشور خلأ وجود دارد؛ در واقع این فعالیتها عرض دارند اما عمق ندارند و بخشی از فعالیت‌های فرهنگی مقطعی انجام می‌شود و در حدی است که به پختگی نرسیده است.
صالحی گفت: افرادی که پروژه‌ی فرهنگی انجام می‌دهند باید تسلط کافی بر پروژه داشته باشند ولی مشکلی که در بحث فرهنگی داریم این است که بیشتر افراد نوجوان و جوان هستند و دارای پختگی کامل نیستند واین افراد باید فعالیت‌های فرهنگی جامعه را نیازسنجی کنند و به آن عمق بدهند و بومی سازی کنند که لازمه آن گسترش دانش و آگاهی در رابطه با آن پروژه و فعالیت است.
وی یادآور شد: دانشگاه‌ها تمایل دارند فعالیت‌های روتین انجام دهند و از پروژه‌هایی که دارای بحثهای نوآورانه است، استقبال نمی‌کنند. تفهیم نتیجه بخش بودن پروژه‌های نوآورانه زمان‌بر است و مراکز و سازمانها به اجرای طرحی که طرح نوآورانه است و برای اولین بار اجرا می‌شود اعتماد ندارند و به دنبال طرحی که قبلا  در جامعه اجرا شده است، هستند.
صالحی تصریح کرد: کشورهای اروپایی فرهنگ غربی را با مدل نوآورانه ارائه می‌دهند که اکثر جوانان حاضر شدند تحت تأثیر فرهنگ آنها قرار بگیرند؛ ما می‌توانیم مباحث ایرانی و اسلامی را مانند غربی‌ها با شیوه‌های نوین و نوآورانه به جامعه ارائه دهیم که جوانان استقبال کنند.
وی گفت: جشنواره ملی نوآوری‌های فرهنگی از باران تا رویش خود یک نوآوری بزرگی بود و باعث شد که افرادی که کارهای فرهنگی نوآورانه انجام می‌دهند دیده شوند و گرد هم آیند.
صالحی افزود: برگزاری چنین جشنواره‌ای برای مجموعه ما بسیار ارزشمند است، اگر دانشجویان بدانند فعالیت‌های آنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و شایستگی آنها در فعالیتهای فرهنگی نوآورانه ارزیابی می‌شود برای آنها ایجاد انگیزه می‌کند و در صورت تداوم جشنواره تعداد آثار از 400 اثر به هزاران اثر خواهد رسید.
وی یادآور شد: اگر این جشنواره با همکاری سازمانها و نهادها به‌صورت گسترده‌تر برگزار شود حتی می‌توانیم نوآوری‌های فرهنگی را به کشورهای دیگر صادر کنیم.
صالحی در پایان گفت: تعامل با موسسات مکمل است و با افراد تصمیم گیرنده در سطح شهر در ارتباط باشیم و تعامل نزدیک داشته باشیم نتایج بهتری خواهیم داشت و موسسات فرهنگی هنری به جای این‌که رقابت کنند باید در کنار هم فعالیت کنند و هم افزایی صورت گیرد ؛چراکه کلید موفقیت هر مجموعه و شخص تعامل و ارتباطات است و تعامل باعث موفقیت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار