سفیر ایران در عراق گفت: تاکنون بیش از 2 میلیون زائر اربعین از مرزهای شلمچه، چذابه و مهران وارد خاک عراق شده اند و پیش بینی می شود این آمار افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۵۲۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ 06 November 2017
به گزارش تابناک : ایرج مسجدی امروز یکشنبه (14 آبان ماه) در حاشیه بازدید از مواکب و روند تردد زوار اربعین در مرز شلمچه با اشاره به بازدید روز گذشته و امروز از مرزهای مهران، چذابه و شلمچه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: جلسات زیادی با مسئولان این سه مرز برگزار شد و می‌توان گفت امسال یکی از بهترین سال‌هایی بوده که زوار با نظم، آرامش، امنیت و سلامت وارد خاک عراق شدند. 
وی دلیل این آرامش و امنیت را سازمان‌دهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: تلاش نیروهای نظامی و انتظامی و همکاری و پشتیبانی همه دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران در روند تردد آسان زائرین بسیار مؤثر بود. 
مسجدی افزود: تاکنون بیش از 2 میلیون زائر اربعین از مرزهای شلمچه، چذابه و مهران وارد خاک عراق شده اند و پیش بینی می شود 400 هزار نفر دیگر نیز به این حجم از زائران اضافه شود. 
وی ادامه داد: با توجه به اقدامات گسترده ای که از سوی مسئولان ایرانی به تنهایی و یا مشترک با عراقی ها انجام شد، روند تردد زائران بسیار بسیار روان و آسان است. 
سفیر ایران در عراق تصریح کرد: در بحث امنیت زائران، سهولت در تردد و همچنین نظم و انضباط هیچ مشکلی برای زائران ایرانی در عراق رخ نداده است. 
وی گفت: برای بازگشت زائران به کشور نیز پیش بینی های لازم انجام شده و مرزهای شلمچه، چذابه و مهران آماده بازگشت زائران هستند. امید است در مسیر بازگشت نیز مشکلی برای زائران ایجاد نشود. 
مسجدی افزود: تاکنون مشکل خاصی به لحاظ امنیتی در عراق برای زائران ایرانی پیش نیامده است. تنها یک مورد تصادف خودروی حامل زائران را داشتیم که تعدادی از زائران فوت و یا زخمی شدند که همه آنها به ایران منتقل شدند. 
وی اظهار کرد: اقدامات خوبی از لحاظ فراهم سازی امکانات ترابری و حمل و نقل برای بازگشت زائران از عراق به ایران انجام شده و با بسیج امکانات ایران و همچنین عراقی ها شرایط خوبی برای انتقال خوب و بدون دغدغه زائران مهیا شده است. 
سفیر ایران در عراق عنوان کرد: تاکنون مشکل خاصی نداشته ایم و این روزها آخرین موج زوار ما وارد سرزمین عتبات مقدسات می‌شوند و کم‌کم راه برگشت پرجمعیت‌تر می‌شود. 
مسجدی افزود: در داخل عراق هم با اقدامات گسترده‌ای که با کمک مسئولان و مردم عراقی انجام دادیم شرایط خوبی در پذیرایی، حمل‌ و نقل، اسکان، درمان و بهداشت زوار داشتیم و امیدواریم امسال اربعین خوبی داشته باشیم. 
وی بیان کرد: اقدامات در مرز شلمچه خیلی گسترده بوده ولی در طرف عراقی مشکلاتی داریم زیرا امکانات، بودجه و نیروهای ما بسیار قدرتمند هستند و ما جاده و موکب‌های خوبی اینجا داریم. طرف عراقی در حد وسع خودش تمام تلاشش را انجام می‌دهد و شاید نیاز باشد مقداری به دوستان عراقی کمک کنیم. 
سفیر ایران در عراق اظهار کرد: مثلا جاده‌هایی که از مرزهای ما به اولین شهرهای عراقی منتهی می‌شود به دلیل حجم سنگین ترافیک زائر شاید شرایط مطلوبی نداشته باشد و باید دست‌به‌دست هم دهیم تا وضعیت سال ‌به ‌سال بهتر شود. 
مسجدی با اشاره به اینکه برای ویزا دو اقدام خوب انجام شد که به امنیت و نظم زوار کمک کرد، بیان کرد: اول اینکه ویزای انفرادی برای همه صادر شد و دولت عراق این مساله را قبول کرد. این موضوع کمی برایشان سخت بود ولی این مهم اتفاق افتاد. 
وی افزود: مساله دوم کنترل بسیار جدی است که از طرف ناجا برای افرادی که ویزا یا گذرنامه ندارند و سال‌های گذشته به‌طور غیرقانونی وارد می‌شدند انجام‌ شده و این موضوع کمک کرد که هیچ‌کس بدون ویزا و گذرنامه وارد خاک عراق نشود. 
سفیر ایران در عراق بیان کرد: ما بسیار علاقه‌مند به لغو ویزا هستیم و جمهوری اسلامی این را پذیرفته و مصوب کرده و وزارت خارجه ما قبول دارد اما طرف عراقی این را نپذیرفته و علت اصلی آن نیز درآمد سالانه 300 تا 400 میلیون دلاری است که نصیب عراق می‌شود و مقداری هم بحث‌های زیرساختی است و امیدواریم سرانجام به نتیجه برسد. 






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار