بدین ترتیب سوریه با فرمان بشار اسد صد و نود و هفتمین کشوری می شود که این توافقنامه را امضا کرده است.
کد خبر: ۵۲۱۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ 09 November 2017
به گزارش تابناک : دمشق بر اساس فرمانی که بشار اسد رئیس جمهور سوریه امضا کرد به توافقنامه آب و هوایی پاریس پیوسته است.

مجلس الشعب سوریه بیست و دوم اکتبر با اکثریت «پیش نویس قانونی را که پیوستن سوریه را به توافقنامه پاریس در خصوص تغییرات آب و هوایی تایید می کند تصویب کرد تا به قانون تبدیل شود.» 
بر اساس قانون اساسی سوریه ، رئیس جمهور «قوانینی را که مجلس الشعب تصویب می کند صادر می کند و می تواند در مدت یک ماه به آن اعتراض کند.»

سوریه سه شنبه در بیست و سومین نشست سران آب و هوایی در شهر بن آلمان اعلام کرده بود قصد دارد به موافقتنامه آب و هوایی سال 2015 پاریس ملحق شود که هدف از آن مقابله با تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین است. به این ترتیب تنها آمریکا می ماند که با این موافقتنامه مخالف است.

طرفهای شرکت کننده در این نشست از خبر پیوستن سوریه استقبال کردند. 
نیک نوتال سخنگوی رسمی کمیته دولتی بین المللی مسئول تغییرات آب و هوایی گفت سوریها باید «سازوکار تصویب» آن (یعنی نامه ای رسمی امضا شده از دمشق) را به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک ارائه کنند تا پایبندی آنها با این توافق رسمی شود. 
بدین ترتیب سوریه که درگیر جنگی خونبار است صد و نود و هفتمین کشوری می شود که این توافقنامه را امضا کرده است. 
این توافقنامه که در دسامبر 2015 در پاریس امضا شد ، چهارم نوامبر سال 2016 اجرایی شد. 
سوریه و نیکاراگوئه تنها کشورهایی بودند که به این موافقتنامه ملحق نشده بودند. دولت چپگرای نیکاراگوئه ماه گذشته موافقتنامه آب و هوایی پاریس را امضا کرد.


معاون وزیر محیط زیست سوریه در نشست آب و هوایی در شهر بن آلمان که حدود 200 کشور در آن شرکت دارند و از ششم نوامبر آغاز شده است و تا 17 نوامبر ادامه خواهد داشت گفت :« من مایلم پایبندی جمهوری عربی سوریه را به موافقتنامه آب و هوایی پاریس اعلام کنم.»

وزارت امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد سوریه به اجلاسی که قرار است 12 دسامبر در پایتخت فرانسه برگزار شود دعوت نشده است. 
دستگاه دیپلماسی فرانسه اعلام کرد «‌ هدف از اجلاس 12 دسامبر در پاریس گردهم آوردن بازیگران اصلی بازار مالی و آب و هوایی جهان است. سوریه به این اجلاس دعوت نشده است. »

نزدیک به یکصد رئیس جمهور و نخست وزیر به این اجلاس دعوت شده اند اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دعوت نشده است. فرانسه دومین سالگرد این توافقنامه را برگزار می کند.

پس از آنکه آمریکا در ماه ژوئن از توافقنامه پاریس کناره گیری کرد، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در ماه ژوئیه برای تعامل مجدد درباره این پرونده از برگزاری این اجلاس خبر داد. 
ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد « در حال حاضر، دونالد ترامپ دعوت نشده است زیرا رؤسای جمهور دعوت شده از کشورهایی هستند که در اجرای این توافق متعهد شده اند.» 







منبع : خبرگزاری فرانسه 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار