شاید تصور و باور این نکته سخت و عجیب باشد که استان البرز با داشتن 3 محور اصلی و ملی که جزو پرترافیک ترین راه های کشور بوده، از داشتن حتی یک عوارضی محروم شده است.
کد خبر: ۶۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸ 25 July 2015
به گزارش تابناک - البرز: در هر تعطیلی استان البرز با مشکلات بسیار زیادی روبه رو می شود.
این شرایط همواره در روزهای پایانی هفته تکرار گشته و بیان مشکلات ناشی از سفر تهرانی ها به قصه پر غصه ای برای البرزی ها تبدیل شده است.
بارها در رسانه ها اعلام شده که استان البرز پل ارتباطی پایتخت با 13 استان کشور بوده و بیش از 18 درصد کل ترافیک برون شهری کشور را این استان کوچک و تازه تاسیس به تنهایی تحمل می کند.
همجواری با پایتخت برای البرزی ها اگر چه فوایدی داشته، اما مضرات و خسارات آن به اندازه ای است که هرگز این فواید به چشم نمی آید.
سال ها شهرستان های مهم البرز به ویژه کرج به عنوان دومین کلانشهر بزرگ کشور، در سایه تهران قرار داشت و جدایی از تهران و تاسیس استان البرز، تنها گوشه ای از این مشکلات را برطرف کرده است.
یکی از مهمترین مشکلات لاینحل، مربوط به ترافیک در جاده های البرز است.
این استان 3 محور مهم و ملی را در برگرفته که عبارت است از آزادراه تهران – کرج، کرج – قزوین و بالاخره جاده چالوس.
در روزهای پایانی هفته، این محورها مملو از ماشین هایی است که میان استان های تهران و استان های شمالی تردد کرده و در البرز حتی برای دقایقی کوتاه هم توقف نمی کنند.
چندی پیش سید حمید طهایی استاندار البرز گفته بود: در تعطیلات عید نوروز گفته بودیم که بگذار مسافران از البرز عبور کرده و ما نیز زباله های تولید شده توسط مسافران را جمع آوری می کنیم و به این خدمت افتخار می کنیم!
اما این سوال مطرح می شود که تردد از جاده های البرز چه سودی برای این استان دارد؟
در روزهای تعطیل و اوج گرفتن ترافیک، حدود 250 تا 300 هزار خودرو در آزادراه تهران – کرج تردد می کنند.
در همین رابطه رئیس پلیس راه استان البرز اعلام کرد که در تعطیلات عید فطر پنج میلیون و 400 هزار خودرو از محورهای مواصلاتی استان عبور کردند.
 سرهنگ رضا اکبری اظهار کرد: این میزان تردد خودرو از 24 تیرماه تا 28 با استفاده از 30 دستگاه دوربین در جاده‌های استان به ثبت رسید.
وی افزود: میزان ترددهای خودرو در تعطیلات عید فطر امسال در جاده‌های البرز نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.7درصد افزایش نشان می‌دهد.
اکبری گفت: در جاده کرج - چالوس در همین زمان نیز 184هزارو تردد خودرو صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22.6 افزایش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود افزایش سفر درمحور کرج- چالوس و افزایش سفر دراین زمان ترافیک دراین مدت کنترل شد و برنامه ریزی مناسب برای یکطرفه کردن جاده درروزهای تعطیل موجب تقسیم سفر دراین ایام شد.
اما یک نکته مهم در این حجم بالای تردد خودروها وجود دارد و این است که البرز به غیر از ترافیک و تولید زباله از سوی مسافران، چه سودی می برد؟
در حال حاضر یکی از مهمترین منابع درآمدی استان های کشور در بحث حمل و نقل، دریافت عوارض از خودروهای عبوری است.
در بسیاری از استان ها، پیش از آنکه جاده ای احداث شود، ابتدا عوارضی تاسیس شده و از مسافران و خودروها پول دریافت کرده و این درآمد بخش مهمی از اعتبارات ساخت و بهسازی راه های استان مربوطه را تامین می کند.
شاید تصور و باور این نکته سخت و عجیب باشد که استان البرز با داشتن 3 محور اصلی و ملی که جزو پرترافیک ترین راه های کشور بوده، از داشتن حتی یک عوارضی محروم شده است.
این در حالی است که در گذشته 2 محل عوارضی یکی در ابتدای آزادراه تهران – کرج و دیگری در ابتدای آزادراه کرج – قزوین وجود داشت که سال ها قبل، تعطیل شده است.
ابوالفضل باقرنیا مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز در این رابطه به خبرنگار تابناک – البرز می گوید: با توجه به ترافیک سنگین در این محورها، چند سال قبل تصمیم گرفته شد که عوارضی ها جمع آوری شود.
این گفته باقرنیا، به موضوع حاشیه ای مهمتری اشاره کرده و ثابت می کند که برای رفاه حال مسافرانی که اکثر آنها تهرانی هستند، البرز باید هزینه های بیشتری نسبت به دیگر استان های کشور پرداخت کند.
البته باقرنیا می گوید: عوارضی در آزادراه قزوین – کرج قرار دارد که در حوزه استحفاظی استان قزوین است و هر ساله درآمدهای این محل به حساب های ملی واریز و سپس از این حساب، اعتباراتی برای بهسازی و نوسازی و احداث راههای جدید به استان البرز اختصاص می یابد.
در این زمینه باید به یک سند تاریخی دیگر که شاید از ذهن مردم فراموش شده باشد نیز اشاره ای داشته باشیم. 
سال ها قبل و زمانی محمود احمدی نژاد شهردار تهران بود، با همان سبک و شیوه مدیریتی خاص خود، روزی در جمع مردم حضور یافت و دریافت عوارضی در آزادراه تهران – کرج را به باد انتقاد گرفت و در نهایت بدون انجام کار کارشناسی گفت: این آزادراه برای مردم است و نباید از مردم بابت استفاده از آن پول گرفت (نقل به مضمون)
همین چند جمله موجب شد که وی ساعاتی بعد دستور جمع آوری عوارضی فوق را صادر کند.
البته احمدی نژاد زمانی که به صندلی ریاست جمهوری تکیه زد، در مورد باقی راه ها و جاده های کشور چنین اعتقاد نداشت و به همین دلیل عوارضی های مستقر در آزادراه ها و اتوبان های کشور کماکان به کار خود ادامه می دهند.
با این اوصاف باید گفت که پرترافیک ترین راه های کشور که در استان البرز قرار دارد، برای کشور هیچ درآمدزایی نداشته و از سوی دیگر برای استان البرز خسارات جبران ناپذیر بسیاری به همراه دارد.
خساراتی که تولید زباله و ترافیک سنگین تنها بخشی از آن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار