کد خبر: ۸۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۱ 24 August 2015

وزیر جهاد کشاورزی گفت: آب جز محوری‌ترین موضوعات بخش کشاورزی است که در وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، محمود حجتی در جمع خبرنگاران در کرج گفت: امروز آب یکی از جدی‌ترین مباحث کشور است و در بخش کشاورزی تولید رقم‌های مقاوم می‌تواند کمک بزرگی به حل این معضل داشته باشد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال تولید بذرهای زودرس ذرت می‌تواند 17 تا 18 درصد در مصرف آب صرفه جویی به همراه داشته باشد.

حجتی اظهار کرد: علاوه بر توسعه تحقیقات در زمینه تولید ارقام مقاوم، سرمایه گذاری در بخش سیستم‌های نوین آبیاری نیز می‌تواند به کاهش مصرف آب کمک کند.

وی افزود: سال گذشته حدود 160 هزار هکتار از مزارع سطح کشور تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گرفت که علاوه بر آن برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی رویکرد کشت فشرده در قالب گلخانه نیز در دستور کار جدی قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی کشور گفت: سال 93 حدود هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شد و امیدواریم که در چشم انداز پیش رو در سال‌های آتی در افق نزدیک سالانه سه هزار هکتار و در بلند مدت سالانه پنج هزار هکتار گلخانه در سطح کشور احداث کنیم.

حجتی ادامه داد: اهمیت کشت گلخانه‌ای به این دلیل است که این کشت می‌تواند میزان مصرف آب را نسبت به کشت معمولی 12 برابر کاهش دهد.

وی درپایان یادآور شد: علاوه بر توسعه کشت گلخانه‌ای در سطح کشور روش کشت نشایی نیز در دستور کار قرار دارد زیرا در این روش کشاورزان به جای کشت بذر و انجام هزینه‌های سنگین و مصرف آب بیشتر گیاهی را وارد چرخه کشاورزی می‌کنند که در شرایط کنترل شده به رشد کافی رسیده است که این روش نیز حداقل 30 درصد از مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار