کد خبر: ۸۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۱ 24 August 2015

رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی گفت: به زودی کد سما(کد ویژه سکته مغزی) در اورژانس‌های کشور راه اندازی می‌شود.

حسن نوری ساری در حاشیه بیست و هشتمین همایش روسای مراکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در کرج در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، اظهارکد: با اجرای طرح تحول سلامت توسعه خدمات اورژانس هوایی در دستور کار قرار گرفت اما با توجه به مشکلات مربوط به ساختارهای زیر بنایی تعداد پایگاه‌های اورژانس هوایی به تعداد تعیین شده نرسید.

وی افزود: اورژانس هوایی با هدف پوشش جاده‌های فرعی، مناطق صعب العبور و عبور از ترافیک ناشی از حوادث ترافیکی ایجاد شده و علی‌رغم هزینه‌های بالا سودمندی آن ثابت شده است.

این مقام مسئول متوسط تعداد ماموریت اورژانس هوایی را تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت یک و پنج دهم فوریت در روز بیان کرد و گفت: در حال حاضر متوسط تعداد ماموریت‌های اورژانس هوایی به چهار فوریت در روز رسیده است.

وی در ادامه به پرداخت هزینه‌های بالایی که برای ساخت و تکمیل اورژانس هوایی توسط وزارت بهداشت شده اشاره کرد و یادآورشد: نتایج حاصل از عملکرد اورژانس هوایی نشان داد که این هزینه ها با کاهش عوارض ناشی از حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی که سلامتی مردم را تهدید می‌کند، جبران می‌شود.

رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی در ادامه از ضرورت انجام اقدامات اولیه برای بیماران سکته مغزی سخن به میان آورد و گفت: علائم شایع سکته مغزی شامل ضعف یا فلج یک نیمه بدن،از بین رفتن حس یک نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلالات بینایی می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: بسته به این‌که آسیب مغزی در چه ناحیه‌ای از مغز اتفاق افتاده باشد و نیز وسعت ناحیه آسیب‌دیده مغزی، علائم سکته مغزی از خفیف تا شدید یا حتی مرگ متغیر است.

حسن نوری ساری گفت: 9 دهم درصد فوریت‌های اورژانسی در سال 93 مربوط به بیماران سکته مغزی بوده است که این آمار ضرورت شناسایی علائم و انجام اقدامات درمانی را برای متخصصین اورژانس پیش بیمارستانی دوچندان می کند.

وی در پایان به تعریف کد ویژه سکته مغزی اشاره کرد و افزود: کد سما کد ویژه سکته مغزی است که در صورت موافقت ادامه رایزنی‌ها با سازمان اورژانس کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی به زودی در لیست اورژانس کشور قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار