مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی فاش کرد
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی البته تغییرات اقلیمی و خشکسالی را در ایجاد چنین وضعیتی موثر دانسته است.
کد خبر: ۹۴۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰ 13 September 2015
به گزارش تابناک – البرز: در سال های آخر دولت سید محمد خاتمی، ایران در تولید برخی از محصولات کشاورزی به ویژه اقلام استراتژیکی چون گندم به خود کفایی رسیده بود و حتی جشن باشکوهی به مناسبت خودکفایی در تولید گندم در کشور برگزار شد.
سال های بعد به دلایل مختلف از جمله سوء مدیریت ها و همچنین تغییرات اقلیمی و خشکسالی های پیاپی، آسیب های جدی از این بابت متحمل شدیم.
بخش هایی از این موضوع را مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی که امروز به مناسبت برگزاری گردهمایی برنامه‌ریزی تحقیقات و تولید بذر پرورشی به البرز سفر کرده بود، فاش کرد.
محمدحسین شریعتمدار در بخشی از مراسم فوق که به عنوان سخنران پشت تریبون رفته بود، به قول وزیر جهاد به رئیس جمهوری اشاره کرد وگفت: با آمدن دولت آقای روحانی، وزارت جهاد کشاورزی به‌ویژه شخص وزیر به رئیس‌جمهور قول داده‌ است تا در مدت معینی تولیدات محصولات غذایی در کشور رشد داشته و به مرز خودکفایی نزدیک شویم.
بیان این مطلب از سوی مشاور عالی وزیر نشان می دهد که ما در بسیاری از محصولات غذایی خود کفا نیستیم.
شریعتمدار خود این موضوع را تشریح کرده و می گوید: در حال حاضر در بخش تولید محصولات کشاورزی 55 درصد نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود، اما به رئیس جمهوری و دولت قول داده‌ایم تا این میزان را به مرز 80 درصد برسانیم.
وی در ادامه سخنان خود برخی از آسیب های بخش کشاورزی در دولت های نهم و دهم را تشریح کرد و گفت: در 8 سال پیش در بخش تولید حبوبات ایران جزو کشورهای صادرکننده بود، اما امسال نیاز به واردات 200 تن حبوبات داریم. این امر نشان می‌دهد که اشکالات و موانعی در کار بوده که دولت و جهاد کشاورزی به دنبال رفع این اشکالات است.
شریعتمدار گفت: همچنین در بخش تولید گندم نیز همین شرایط را داریم. در سال‌های 75 تا 85، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در تولید گندم داشتیم، اما از سال 85 به بعد با یک رکود چشمگیر مواجه شدیم که باید مرتفع شود.در حال حاضر یکی از مشکلات و موانع اصلی در بخش کشاورزی، مشکلات مربوط به خشکسالی و کمبود آب است که باید با برنامه‌ریزی صحیح اصلاح شیوه‌های آبیاری و بهره‌برداری صحیح از منابع آب موجود به بهترین شکل در بخش کشاورزی استفاده کنیم.
مشاور عالی وزیر البته تغییرات اقلیمی و خشکسالی را در ایجاد چنین وضعیتی موثر دانسته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار