کد خبر: ۱۲۷۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۸ 11 November 2015

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشورگفت: بیمه کشاورزی اهرمی برای رسیدن به توسعه کشاورزی است و می‌تواند با حمایت دولت‌ به ضامنی برای امنیت غذایی بیشتر تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، محمدابراهیم حسن‌نژاد در جلسه‌ای که امروز(19آبان)، با حضور اعضا ستاد بیمه و نظام مهندسی کشاورزی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: برای بهبود وضعیت موجود در برداشت محصولات کشاورزی تلاش می‌کنیم و امسال تاکید ما در پوشش بیمه کشاورزی، بیمه کردن باغات و محصولات زراعی است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی گسترده‌تر از سایر بخش‌ها است، افزود: در بخش بیمه نیاز به توجه جدی‌تری داریم.

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی بین ضریب خطر، تعرفه و غرامت وجود دارد، گفت: مبنای پرداخت بیمه در محصولات کشاورزی میزان خسارات است.

این مسئول ادامه داد: برای اینکه غرامت را واقعی کنیم؛ باید ضریب خطر را پایین و تعرفه را ثابت نگه داریم.

حسن‌نژاد با بیان اینکه هرچه صندوق قدرتمندتر شود، کشاورزان نیز قدرتمندتر می‌شوند، بیان کرد: در کشور، بخشی از پرداخت‌های بیمه‌ای بر مبنای غرامت است که روش مناسبی نبوده و زیان‌آور است.

این عضو هیئت‌مدیره صندوق بیمه کشاورزی با اعلام اینکه با وجود بیش از 200 خطر، 153 محصول زیر پوشش بیمه هستند، گفت: سالانه 900 دستورالعمل بیمه‌ای در بحث محصولات کشاورزی ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت ریسک و خطر یکی از موضوعات مهم وزارت جهاد کشاورزی است، عنوان کرد: مدیریت ریسک فرآیندی است که به منظور شناسایی، تعیین کنترل و حداقل کردن تاثیرات زیان احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مدیریت خطر باید دو اصل مدیریت مالی و فنی خطر بیشتر توجه شود.

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان اینکه مدیریت ریسک از چهار فرآیند مجزای شناسایی، تجزیه و تحلیل ریسک، ارزیابی و اندازه‌گیری ریسک، روش‌های کنترل و کاهش ریسک تشکیل شده است، گفت: مدیریت ریسک و مدیریت خطر موجب بالارفتن راندمان تولید و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم یارانه بیشتری در بخش کشاورزی برای بیمه کردن محصولات جذب کنیم،می‌توانیم کشاورزان بیشتری را زیر پوشش بیمه‌ای قرار دهیم.

حسن نژاد با بیان اینکه بیمه کشاورزی ابزار مهمی برای کمک به اجرای سیاست توسعه بخش کشاورزی، منطقه‌ای کردن کشت و ترکیب کشت مطلوب، اشاعه روش‌های نوین زراعی دامی به زراعی و در نهایت رسیدن به اهداف توسعه‌ای در بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: بیمه کشاورزی در اصل یک ساز و کار مشارکت در ریسک است که از طریق مشارکت با تولیدکنندگان در پذیرش ریسک در هنگام بروز خطر از متضرر شدن تولیدکننده جلوگیری کرده و در درآمد وی ثبات ایجاد می‌کند.

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به چالش‌های بخش کشاورزی عنوان کرد: وجود خسارت‌های گسترده در بخش کشاورزی کشور، سالانه با مبلغ حدود 200 هزار میلیارد ریال، وابستگی حق بیمه‌ها به اعتبارات دولتی و محقق نشدن اعتبارات سهم دولت و تنوع بالای خطرات در بخش و تنوع دستورالعمل‌ها، از جمله چالش‌های موجود در بخش کشاورزی است.

وی در ادامه خطاب به ستاد بیمه کشاورزی استان البرز گفت: با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج در قالب یک تفاهنامه مشترک نسبت به آموزش و اطلاع رسانی مناسب به کشاورزان استان اقدام شود.

حسن نژاد به تشکیل منظم جلسات ستاد بیمه در استان ها تاکید کرد و گفت: مصوبات ستاد بیمه در استان ها مورد توجه قرار می گیرد و به دستور العمل تبدیل می شود.

این مسئول در پایان به تمرکز محاسبات بیمه ای بخش مختلف در حوزه کشاورزی اعم از بخش باغات، دامداری، زراعت و غیره تاکید کرد و گفت: همه نگرانی ها در مورد بیمه به جا است باید تلاش کنیم که در این زمینه به توافق و نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار