کد خبر: ۱۳۶۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳ 28 November 2015

شهردار کرج با بیان اینکه قوانین حوزه ساخت و ساز باید پیشگیرانه و اثرگذار باشد، گفت: پارامترهای اصلی و موثر بر کاهش ساخت و سازهای شهری باید شناسایی و از طریق آن راهکارهای موثر برای رفع این معضل ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی شهرداری کرج، علی ترکاشوند با بیان اینکه قانون حمزه ساخت و سازها نزدیک به پنج سال است به تصویب رسیده است،‌ گفت: تا پیش از آن این قانون به مرحله اجرا در نیامده بود.

وی افزود: این قانون سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده تا از این طریق، از ورود بسیاری از پرونده‌های کلاهبرداری و وارد آمدن ضررهای سنگین مالی و اقتصادی به افراد و گروه‌ها جلوگیری کند؛ اما در سال‌های گذشته این قانون به اجرا در نیامد و باعث شد روند رو به رشد پرونده‌های مرتبط با این موضوع روز به روز بیشتر شود، به طوری که افراد سودجو اقدام به فروش مال غیر، فروش یک ملک به یک یا چند نفر، مغایرت مشخصات درج شده در بندهای قرارداد پیش فروش یا وعده‌های داده شده با ملک تحویلی و نظایر آن نمودند و شاکیان پیوسته مسیر دادگستری و مراجع قضایی را طی کردند.

شهردار کرج ادامه داد: اما اغلب این پرونده‌ها به دلیل ایراداتی که در ثبت قراردادها وجود دارد قابل پیگیری فوری نبوده و با توجه به امکان خروج کلاهبرداران از کشور، عموما خریداران متضرران اصلی این گونه پرونده‌ها به شمار می‌آیند.

ترکاشوند با تاکید بر اینکه، اهمیت قوانین به نحوه اجرا و دقت و درایتی است که از سوی قانونگذار در نظر گرفته می‌شود، گفت: تصویب به موقع قوانین می‌تواند مقدمات به روز یک جرم را به فرصتی برای فرهنگ‌سازی و پیشرفت تبدیل کند، حال آنکه عموما در کشور ما پس از تبدیل شدن یک حرکت غلط به موجی گسترده، برای آن قوانینی تهیه و تدوین می‌شود.

شهردار کرج اضافه کرد: با همین نگاه آیین‌نامه 2800 زلزله تهیه شد و مقررات ملی ساختمان سازی و قوانین نظام مهندسی به کمک آن آمد تا با سخت‌گیری‌هایی در عرصه ساخت و ساز، مالکان و سازندگان را مجاب به ساخت مهندسی و اصولی املاک خویش نماید.

ترکاشوند، تهیه شناسنامه فنی ملک و اجرای قانون پیش فروش آپارتمان‌ها را به رغم تاخیر بسیار در اجرا، مفید ارزیابی کرد و یادآور شد: امیدواریم با اجرای شایسته این قانون و فرهنگ سازی و آگاهی بخشی کافی به افراد جامعه در خصوص آثار و فواید آن، به نتایج مثبت مد نظر دست یابیم و اجازه ندهیم این قانون نیز با ناهماهنگی و عدم تعامل دستگاه‌های مختلف به دست فراموشی سپرده شود.

وی در عین حال، ساخت و ساز غیرمجاز را یکی از آسیب‌های جدی در شهرها ارزیابی کرد که نیازمند تدبیر جدی قوه قانون‌گذاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار