کد خبر: ۱۸۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰ 15 February 2016


معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه متاسفانه مدارس و کلاس‌های درس ما مانند زندان است، گفت: در کلاس‌های درس دانش‌آموزان تحرک و اختیار ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، نشست توانمندسازی کارشناسان و معلمان سوادآموزی استان البرز ظهر امروز به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز برگزار شد.

در بخشی از این نشست محمد مهدی‌زاده طی سخنانی اظهار داشت: در گذشته ملاک سنجش برای تعیین سطح سواد یک جامعه،‌ میزان افراد با سواد بود، اما امروز ملاک سنجش میزان افراد در حال یادگیری است.

معاون سازمان نهضت سوادآموزی افزود: یکی از مشکلاتی که در جوامعی مانند کشور ما وجود دارد فاصله سطح سواد و دانش افراد یک خانواده است که متاسفانه فاصله بسیار زیادی است، به صورتی که والدین بی‌سواد در کنار فرزندانی با تحصیلات دانشگاهی زندگی می‌کنند.

این مسئول گفت: به طور طبیعی اعضای این خانواده حرف یکدیگر را درک نمی‌کنند و این مشکل بزرگی در اینگونه خانواده‌ها است.

مهدی‌زاده تصریح کرد: این در حالی است که خانواده‌هایی که از سطح سواد مشابهی بهره‌مند هستند،‌ زندگی راحت‌تری داشته و درک متقابلی نسبت به یکدیگر دارند.

وی افزود: بنابراین ما باید تعادل سطح دانش و سواد و آموزش را در خانواده‌ها برقرار کنیم تا همه اعضای آن خانواده موفق به درک متقابل از یکدیگر شوند.

معاون سازمان نهضت سوادآموزی گفت: برای تحقق این مهم باید همه اعضای جامعه را به یادگیری تشویق کنیم و به همین دلیل است که امروزه سطح سواد جوامع را با ملاک میزان افراد در حال یادگیری می‌سنجند.

مهدی‌زاده ادامه داد: متاسفانه نظام آموزشی به ویژه آموزش و پرورش ما نتوانسته خود را با این تغییرات هماهنگ کند و ما به مدرسه به عنوان کارخانه‌ای برای تبدیل افراد بی‌سواد به با سواد نگاه می‌کنیم.

وی گفت: متاسفانه مدارس و کلاس‌های درس ما مانند زندان است، زندان جایی است که فرد در آن اختیار و تحرک و پویایی ندارد و در کلاس‌های درس ما نیز دانش‌آموزان تحرک و اختیار ندارند و این معضلی است که باید برطرف کنیم.

معاون نهضت سوادآموزی اظهار داشت: کودکان و نوجوانان را روزانه چند ساعت مجبور به حضور در این کلاس‌های بی‌تحرک کرده و بعد می‌گوییم باید علاقه به درس داشته باشید.

مهدی‌زاده افزود: به همین دلیل است که دانش‌آموزان علاقه‌ای به رفتن به کلاس‌ها نداشته و علاقه‌ای به درس ندارند و از سر اجبار درس یاد می‌گیرند و تنها به دنبال نمره قبولی هستند و نه درک دانش.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار