ضرورت افزايش نظارت بر توزيع فيلم و انيميشن در البرز
پاسخگوي سامانه 124 اعلام كرد كه در اين حوزه مسئوليتي بر عهده سازمان صنعت استان البرز نبوده و بايد از طريق نيروي انتظامي و اداره اماكن پیگیر باشید.
کد خبر: ۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۲ 07 February 2015
به گزارش تابناك – البرز: با توسعه تكنولوژي و ورود لوح‌هاي فشرده و نمايشگرهاي خانگي، خريد فيلم سینمایی و کارتون و تماشاي آن در خانه و به همراه اعضاي خانواده به عنوان يكي از اصلي‌ترين تفريحات مردم ايران تبديل شده است.
افزايش توليد و توزيع فيلم‌ها و مستندها و انيميشن‌هاي مختلف در قالب نمايش خانگي، واحدهاي صنفي جديدي براي عرضه و فروش لوح فشرده فيلم‌ها و انيميشن‌ها ايجاد كرده است.
پیش از این و در دوران رواج ویدئو و فیلم‌های WHS، مراکزی با عنوان کلوپ‌ فعالیت داشتند که اقدام به اجاره فیلم‌های سینمایی و کارتون می‌کردند، اما امروز می‌توان لوح فشرده هر فیلمی را به راحتی در مراکز فوق تهیه کرد.
حتی برخی از سوپرمارکت‌ها نیز این روزها اقدام به توزیع لوح فشرده فیلم و کارتون می‌کنند.
واحدهاي صنفي جديدي که براي عرضه و فروش لوح فشرده فيلم‌ها و انيميشن‌ها دایر شده،‌ زیر نظر اتحاديه صنف فناوران يارانه فعاليت مي‌كنند.
از سوي ديگر فروش CD بر سر چهارراه‌ها و يا كنار خيابان‌ها نيز از جمله مشاغل كاذبي است كه طي سال‌هاي اخير رونق بسياري در كشور ما پيدا كرده است.
به همين دليل بسياري از شهروندان در زمان تردد در معابر اصلي و خيابان‌ها، بارها و بارها با اين فروشندگان روبه‌رو مي‌شوند.
در بحث مبارزه با فروشندگان دوره گرد این کالاهای غیر فرهنگی، وظیفه اصلي بر عهده نيروي انتظامي بوده، اما نكته مغفول مانده اين است كه بسياري از اين اقلام غير فرهنگي در واحدهاي مجاز عرضه محصولات فرهنگي نيز توزيع مي‌شود.
خبرنگار تابناك در كرج هفته گذشته برای تهیه گزارش ميداني به بسياري از واحدهايي كه در اين حوزه فعاليت دارند از جمله در مناطقي چون رجايي شهر، باغستان، عظيميه و جهانشهر و چهارراه دانشكده مراجعه كرد.
گزارش آماده شده حاكي از آن است كه بيش از 40 واحد در اين تحقيقات مورد بررسي قرار گرفتند و تنها 2 واحد فيلم‌ها و موسيقي‌هاي غير مجاز توزيع نمي‌كرد!
در باقي واحدهايي كه خبرنگار ما به آنها مراجعه كرد، فيلم‌هاي خارجي بدون هيچ نظارتي عرضه شده و جالب آنكه تمام آنها نيز داراي زيرنويس فارسي هستند.
از سوي ديگر انيميشن‌هاي بسياري به صورت غير مجاز در اين مراكز عرضه مي‌شود كه مخاطب اصلي آن كودكان 3 تا 7 سال هستند.
ضمن اينكه انواع  لوح فشرده حاوي موسيقي غيرمجاز زيرزميني و موسيقي معروف به لس‌آنجلسي نيز در اين مراكز عرضه مي‌شود.
افزايش گرايش به اين محصولات غير فرهنگي به اندازه‌اي است كه دكتر حسن عباسي رئیس مرکز‌ بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز ایران چند روز قبل در همايش ذهن افسرده و ذهن‌پروار که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: هر کودک ایرانی تا قبل از 7 سالگی 1000 انیمیشن تماشا می‌کند.
از سوی دیگر کپی غیر مجاز فیلم‌ها و انیمیشن‌های تولید داخل نیز از جمله آسیب‌هایی است که در سایه غفلت‌های مکرر به فعالان فرهگی و هنری وارد می‌شود.
يكي از متوليان اصلي كه وظيفه نظارت بر عملكرد این واحدهاي صنفي را بر عهده دارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت است كه وظيفه فوق در استان‌ها بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است.
به همين دليل خبرنگار تابناك فعاليت غير مجاز يكي از اين واحدها كه در خيابان رستاخيز كرج فعاليت مي‌كند را از طريق سامانه تلفني 124 به مسئولان اين سازمان اطلاع داد، اما با پاسخ قابل تاملي روبه‌رو شد.
پاسخگوي سامانه 124 اعلام كرد كه در اين حوزه مسئوليتي بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز نبوده و بايد از طريق نيروي انتظامي و اداره اماكن موضوع را پيگيري كنيد.
اين در حالي است كه نظارت بر عملكرد واحدهاي صنفي يكي از اصلي‌ترين مسئوليت‌ها اين سازمان بوده و نمي‌تواند بخشي از وظائف و مسئوليت‌هاي خود را به ديگر نهادها ارجاع دهد.
پیگیری‌های خبرنگار تابناک در این حوزه ادامه داشته و اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار