کد خبر: ۴۸۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ 16 June 2015
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: عرضه قلیان در اماکن عمومی استان البرز ممنوع است.
حمید درفشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: یکی از ابزارهای تهاجم فرهنگی گسترش استعمال دخانیات به ویژه مصرف قلیان در نسل جوان است.
وی با بیان اینکه مصرف قلیان به عنوان تفریح، سیاست جدید شرکت‌های چند ملیتی دخانیات دنیا است که به عنوان جایگزین استعمال سیگار در دنیا، تبلیغ و ترویج می‌شود اظهار داشت: دخانیات تنها کالایی است که از تحریم‌ها مستثنی شده است.
درفشی با تاکید بر اهمیت و ضرورت عرضه دخانیات گفت: در گذشته نام قلیان مترادف با نام پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بود ولی این روزها استعمال قلیان به موضوعی عادی و طبیعی برای جوان‌ها تبدیل شده است که این برای جامعه جوان ما خطرناک است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه بیش از 50 نوع بیماری به طور مستقیم در اثر دخانیات به وجود می‌آیند تصریح کرد: دود دخانیات شامل حدود 4 هزار عنصر شیمیایی می است که 60 مورد آنها سرطان‌زا بوده و دخانیات عامل 40 درصد از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌های لوزالمعده و 30 درصد سرطان‌های مثانه محسوب می‌شود.
درفشی با بیان اینکه مواد دخانی از مهمترین علل مرگ و میر در دنیا به شمار می‌رود، گفت: از دست دادن مو، آب مروارید، چین و چروک صورت، ضایعات شنوایی، فساد و پوسیدگی دندان‌ها و پوکی استخوان از دیگر عوارض مصرف دخانیات است.
وی با اشاره به اینکه اولین قدم‌های اعتیاد به نیکوتین و بسیاری از مواد مخدر می‌تواند با استعمال قلیان برداشته شود گفت: این وظیفه همه سازمان‌های ذی‌ربط است که از این معضل اجتماعی در بین جوانان جلوگیری کنند و آنان را نسبت به خطرات اجتماعی و فردی ناشی از مصرف قلیان آگاه سازند.
درفشی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این مهم عرضه قلیان در اماکن عمومی ممنوع است و با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار