در واکنش به هشدار فرمانداری کرج
استان البرز قطب تولید تخم مرغ کشور است و در صورت شیوع آنفولانزای مرغی، صنعت تخم مرغ کشور با بحران روبه‌رو خواهد شد.
کد خبر: ۵۰۷۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱ 21 June 2015
به گزارش تابناک – البرز: شیوع بیماری آنفولانزای مرغی در استان مازندران و به ویژه شهرستان چالوس که نزدیک ترین شهرستان این استان به البرز است، نگرانی هایی را ایجاد کرد.
برای مقابله با این تهدید فرماندار شهرستان کرج با تشکیل جلسه فوق العاده‌ای با معاونین سازمان دامپزشکی استان البرز وضعیت آنفولانزای مرغی را در استان البرز مورد بررسی قرار داده و تاکید کرده است که شهروندان از خرید مرغ‌های بومی تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.
محمد تقی ایرانی گفته است: در این جلسه مقرر شد با توجه به شیوع آنفولانزای مرغی که استان مازندران و شهرستان چالوس را آلوده کرده تمهیدات لازم برای کنترل ورود مرغ‌های بومی به استان البرز اندیشیده شود.
به گفته وی در این راستا مقرر شد تا با هماهنگی نیروی انتظامی هرچه سریع‌تر واحد قرنطینه در جاده چالوس مستقر شود.
ایرانی از شهروندان البرزی درخواست کرد تا با مأموران دامپزشکی همکاری کرده و از هرگونه خرید مرغ بومی خارج از نظارت سازمان دامپزشکی تا اطلاع ثانونی خودداری نمایند.
وی افزود: با عاملین خرید و فروش مرغ‌های بومی در داخل شهر توسط عوامل شهرداری و نیروی انتظامی با نظارت سازمان دامپزشکی به صورت جدی برخورد خواهد شد.
فرماندار کرج با ذکر این موضوع که استان البرز قطب تولید تخم مرغ کشور است و در صورت شیوع این بیماری صنعت تخم مرغ کشور با بحران روبه‌رو خواهد شد، از دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی درخواست کرد در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده و نسبت به جلوگیری از شیوع آنفولانزای مرغی در استان البرز طرح ملی اجرا کنند.
انتشار خبر جلسه فوق العاده در فرمانداری کرج نگرانی ها را بیشتر کرد و برخی از شهروندان تصور کردند که برگزاری این جلسه به دلیل شیوع بیماری آنفولانزای مرغی در البرز بوده است.
اما مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد: تاکنون هیچ مورد انسانی از ابتلای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دراین استان مشاهده نشده است.
حجت الله براتی به رسانه ها گفته است:عامل بیماری آنفلوآانزای فوق حاد پرندگان یک نوع ویروس ازآنفلوانزای نوع A می باشد که در بین پرندگان در حال انتقال است و موارد تک گیر از ابتلای انسانها درکشورهای متفاوت دیده شده است.
وی گفت: این آنفلوآنزا درپرندگان دارای تلفات بالایی است و درصورت ابتلای انسانی نیز مرگ و میر بالایی را به همراه خواهد داشت.
براتی اظهارداشت: آمادگی مقابله با موارد مشکوک این بیماری را داریم و اگر مواردی در سطح طیور اعلام شد، افرادی که با طیور آلوده در تماس باشند، تحت مراقبت ویژه قرار می گیرند.
وی یادآور شد: سال گذشته موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درالبرز گزارش نشده است.
براتی ،علائم بیماری در بین پرندگان را شامل مرگ و میر و تلفات غیر طبیعی، کاهش تخم گذاری و نشانه هایی شامل تاج های کبود و متورم در پرندگان عنوان کرد و گفت: اگر مواردی از این بیماری در استان دیده شود باید نسبت به معدوم کردن طیور اقدام کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار