کد خبر: ۵۳۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۲ 26 June 2015
مشاور و کارشناس تغذیه گفت: بیشترین آمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان در ماه مبارک رمضان به خاطر عدم دقت در رعایت اصول تغذیه است.
مریم ساجدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به مصادف شدن ماه مبارک رمضان با فصل تابستان و طولانی شدن ساعات روزه‌داری، یکی از مهمترین و عمده‌ترین مباحث روز مسئله تغذیه است، به طوری که تغذیه بهتر می‌تواند نیاز بدن را به کالری رفع کرده و زمینه رشد مناسب افراد را فراهم آورد.
وی با اشاره به وعده افطاری و نحوه تغذیه مردم در ایام ماه مبارک رمضان گفت: بهتر است هموطنان در هنگام افطار از مقداری غلات شامل نان و غلات کم‌حجم به همراه نوشیدنی ولرم همچون شیر و یا شیر و عسل در مرحله اول استفاده کنند و چند ساعتی با خوردن این غذاها به معده و دستگاه گوارشی خود فرصت بدهند.
مشاور و کارشناس تغذیه ادامه داد: بعد از نیم تا یک ساعت استراحت به دستگاه گوارشی و تحرک و فعالیت در منزل همچون نماز خواندن و حتی پیاده‌روی چند دقیقه‌ای و یا ظرف شستن برای بانوان بهتر است روزه‌داران سوپ و آش و یا بر اساس رسم منطقه ما فرنی مصرف کنند که توصیه می‌شود سوپ و آش مصرفی نیز آبکی بوده و پرچرب نباشد تا زمینه سوء هاضمه را فراهم نیاورد.
ساجدی خاطرنشان کرد: بعد از این مرحله نیز باید نیم ساعتی به معده استراحت داد تا در یک وعده دیگر از میوه و سبزیجات استفاده شود؛چراکه مصرف میوه و سبزیجات نقش مهم و کلیدی در نگهداری و حفظ و تامین میزان آب بدن در ایام ماه مبارک رمضان و تقارن آن با فصل تابستان دارد.
وی به روزه‌داران توصیه کرد شام را نیز کم و در حد چند قاشق برنج با گوشت و ماست صرف کنند و از هرگونه پرخوری پرهیز کنند.
مشاور و کارشناس تغذیه همچنین استفاده از لبنیات را از لحظه افطار تا سحر مهم دانست و ادامه داد: مصرف چای و نوشیدنی به صورت کم توصیه می‌شود که این مواد نیز می‌تواند به جبران آب از دست رفته بدن کمک کند.
وی در پاسخ به سئوالی در مورد مصرف زولبیا و بامیه به عنوان ماده پر از قند و شیرین و سرخ شده در روغن‌های مضر گفت: به هیچ‌وجه مصرف زولبیا و بامیه در افطاری به ویژه هنگام باز کردن روزه به هموطنان توصیه نمی‌شود، بهتر است روزه  داران به جای آن از خرما و میوه و سبزی استفاده کنند.'


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار