جرح سوروس مرد ثروتمند و با نفوذ آمریکایی به اجلاس داوس رفت و در آنجا یک میهمانی داد و نکاتی را نیز برزبان آورد که برای کارشناسان و ناظران بین المللی بسیار هیجان انگیز بود .
کد خبر: ۵۵۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ 27 January 2018

به گزارش تابناک : مهمترین حرف سوروس این بود که  ترامپ احتمالا تا آخر دوره خود در سال ۲۰۲۰ دوام نمی‌آورد. او پیش‌بینی کرده است حزب دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای امسال به پیروزی‌های چشمگیر برسد. جورج سوروس همچنین دولت دونالد ترامپ را "خطری برای جهان" خواند و گفت بر این باور است که او "تا سال ۲۰۲۰ یا حتی زودتر در این سمت نخواهد بود. "
باتوجه به مجموعه رخدادهای تازه و پیچیده در درون آمریکا که تحقیقات ارتباط یاران حلقه نخست ترامپ را به بالاترین مقامهای روسیه پیوند زده و حالا در یک قدمی ترامپ ایستاده و می خواهد از او نیز بازجویی کند این ادعای جرج سوروس در باره آینده مبهم ترامپ معنادار می کند. از سوی دیگر برخی نشانه ها در انگلیس نیز نشان می دهد رهبران حاکم بر این متحد د یرپای امریکا نیز به دلیل ناتوانی ترامپ در ایجاد اتحاد میان کشورهای اروپایی و آمریکا راه را برای تضعیف جبهه متحد ضد روسیه تضعیف کرده است نگاه مساعدی نسبت به اوندارند. این حرف را می توان در دل سرمقاله اکونومیست نیز دید. جورج سوروس که فردی ٨٧ ساله است در فهرست چهارصد نفر ثروتمند آمریکا در ردیف بیستم قرار دارد. او متولد مجارستان است و زمانی که در جنگ دوم یهودیان مورد پیگرد هیتلر بودند به انگلستان فرار کرد و پس از اتمام تحصیل دانشگاه به آمریکا رفت و با فعالیت در بازار های مالی صاحب ثروت شد. او به دلیل زندگی در حکومت های استبدادی در زمان جوانی پیوسته از جامعه باز و جامعه دموکراتیک دفاع کرده است. از ابتدای انتخاب ترامپ مخالفت خود را باروحیه استبدادی و سیاست های او ابراز داشته. در همین مسیر در سخنرانی امسال هم ترامپ و پوتین را دشمنان دموکراسی و خطراتی برای صلح جهان خوانده است. همچنین قدرت و تمرکز شرکت هایی مانند فیس بوک و گوگل را خطر بالقوه برای آزادی ذهن انسان به حساب آورد(او معتقد است انسان هایی که محروم از آزادی ذهن هستند به سادگی بازی داده می شوند). او معتقد است انتخابات سال 2020 ترامپ را از کاخ سفید بیرون خواهد انداخت. زیرا دشمنان و مخالفین مصممی برای خودش ساخته است. او در مجموع سال ٢٠١٨ را سال تصعیف و فرو ریختن دموکراسی و سالی پر خطر برای صلح جهانی می داند. جورج سوروس، سرمایه‌گذار میلیاردر آمریکایی از انحصار(مونوپولی) شرکت‌های فناوری مانند فیسبوک و گوگل انتقاد کرده و آنها را تهدیدی برای دموکراسی خوانده است. سوروس در مهمانی شامی که سالانه در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس برگزار می‌کند، هشدار داد پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی "موانعی برای نوآوری" هستند. قای سوروس همچنین از قدرت این شبکه‌ها در شکل‌دهی افکار عمومی ابراز نگرانی کرده است. او در عین حال پیش‌بینی کرد که سیاست‌های مالیاتی و مقرراتی گربیان این شبکه‌ها را خواهد گرفت و به همین خاطر عمر این شبکه‌ها رو به پایان است. سوروس شدیدترین انتقادهای خود را متوجه "تاثیرات بی‌سابقه و تحول‌آفرین" شرکت‌های بزرگ اینترنتی کرد. او به مهمانان خود در داووس گفت: "قدرت شکل‌دهی به توجهات مردم به طور روزافزونی در دست چند شرکت معدود است. باید تلاش جدی و واقعی صورت بگیرد تا از آن‍‌چه جان استوارت میل از آن به عنوان تفکر آزاد یاد کرد، دفاع شود. این احتمال هست که وقتی تفکر آزاد از بین رفت، مردمی که در عصر دیجیتال بزرگ شده‌اند، دیگر نتوانند آن را بازگردانند. چنین کاری عواقب و تبعات سیاسی مهمی به دنبال خواهد داشت و تا کنون هم نقش بسیار بزرگی در انتخاب دونالد ترامپ داشته است. سوروس در سخنان خود گفت اتحادیه اروپا که هیچ شرکت بزرگ اینترنتی ندارد، بهترین مراقب جامعه در برابر چنین شرکت‌هایی است، در حالی که در آمریکا سازمان‌های مشابه، بیش از اندازه ضعیف هستند.

 

 

 

 

منبع : ساعت 24 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار