کابوس خشکسالی و یخبندان بلای جان کشاورزان
سال کابوس‌وار زراعی البرز، هنوز برای کشاورزان و باغداران این استن به پایان نرسیده و پس از خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی، اینبار سرما و یخبندان به جان آنها افتاده است.
کد خبر: ۶۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۱ 22 February 2015
به گزارش تابناک – البرز: پاییز و زمستان امسال در سراسر کشور نشانی از سرما و بارش باران و برف نداشت.
بر اساس گزارش کارشناسان، میزان بارش باران طی فصل زراعی سال جاری در استان البرز در مقایسه با سال گذشته، حدود 50 درصد کاهش داشته و این در حالی است که سال گذشته یکی از کم‌باران‌ترین سال‌های البرز بود.
البرز یکی از مناطق کشاورزی و باغداری کشورمان به شمار می‌رود و این در حالی است که کاهش چشم‌گیر نزولات آسمانی،‌ آسیب جدی به محصولات زراعی و باغی این استان وارد می‌کند.
از ابتدای زمستان امسال، اکثر روزها دمای هوا مناطق مختلف استان البرز بین 10 تا 20 درجه بالای صفر در نوسان بود و حتی در برخی از روزها نشانی از زمستان دیده نمی‌شد.
همین امر موجب شد که اکثر درخت‌های میوه در این فصل از سال شکوفه زده و دغدغه‌های کشاورزان را بیشتر کند.
کشاورزان و باغداران بر اساس تجربه سال‌ها فعالیت در این حوزه، می‌گویند  گرمای هوا در بهمن و اسفند، سرمای سخت در اواخر اسفند و فروردین به همراه داشته و موجب از بین رفتن شکوفه‌های میوه می‌شود.
این کابوس از شامگاه گذشته رنگ واقعیت به خود گرفت. چرا که با ورود یک توده هوای سرد به آسمان البرز، دمای هوا در این استان تا 9 درجه کاهش یافت.
بر اساس گزارش مدیر کل اداره هواشناسی البرز بیشترین تغییرات جوی روزهای آینده در این استان مربوط به کاهش چشم‌گیر دمای هوا است.
منصور رحمانیان اظهار داشت: پیش از بارندگی چند روز اخیر، دمای هوای کرج در سردترین ساعات حدود 3 درجه بالای صفر بود. این در حالی است که به دلیل بارش‌های اخیر به ویژه بارش برف در ارتفاعات، افزایش وزش باد و ورود یک توده هوای سرد، در شامگاه یکشنبه و دوشنبه، دمای هوای شهرستان کرج به منفی 6 درجه می‌رسد.
وی اعلام کرد: بنابراین مردم استان البرز باید آماده کاهش 9 درجه‌ای دمای هوا باشند و این کاهش دما در ارتفاعات مانند شهرستان طالقان بیشتر است.
سازمان هواشناسی البرز نیز اعلام کرده است که دمای هوا در مناطق مرتفع، از جمله شهرستان‌های طالقان و ساوجبلاغ که جزو مناطق کشاورزی این استان به شمار می‌آیند، در شامگاه یکشنبه و دوشنبه حتی به 9 درجه زیر صفر هم می‌رسد.
از این رو باید گفت که سال کابوس‌وار زراعی البرز، هنوز برای کشاورزان و باغداران این استن به پایان نرسیده و پس از خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی، اینبار سرما و یخبندان به جان آنها افتاده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار