کد خبر: ۸۳۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 26 August 2015
رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: 45 درصد تولید ناخالص ملی در بخش کشاورزی مربوط به دام است.
مرتضی رضایی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه 45 درصد تولید ناخالص ملی در بخش کشاورزی مربوط به دام است، افزود: در سال حدود 8 میلیون و 800 تن شیر و 950 هزار تن مرغ تولید می‌شود که سهم تولیدات در این عرصه بسیار بالا است.

وی تأکید کرد: از مهمترین اهداف این موسسه تحقیق، توسعه و رفع نیازهای کشور در زمینه دامپروری است.
این مسئول در ادامه سخنان خود به سیاست‌های این موسسه و برخی از تغییر نگاه‌ها اشاره کرد و افزود: ارتقای تعامل دقیق با دستگاه‌ها و صنعت به منظور توسعه علم و دانش روز، شناخت و تعامل بهره‌برداران واقعی و توسعه گستره کاری این موسسه در کل کشور از مهمترین سیاست‌های این موسسه است.
رضایی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌ها شناخت و تعامل بیشتر با بهره‌برداران است چرا که بیشتر بهره‌برداران توسط بخش خصوصی است و دولت در تولیدات زیاد دخیل نیست.
وی تصریح کرد: در این راستا با مرغداران، زنبورداران و گاوداری‌ها در زمینه صنعتی و نیمه‌صنعتی و ... تعامل بسیار خوبی را داریم.
رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی افزود: در واقع این موسسه به صورت ستادی عمل کرده و 28 مرکز دیگر در کشور را تحت پوشش دارد.
رضایی در بخشی دیگر از سخنان خود به دستاوردهای این موسسه اشاره کرد و گفت: بهبود نرخ بهره‌گیری در عشایر و راه‌اندازی ایستگاه ملی تحقیق گاو دومنظوره از مهمترین دستاوردهای این موسسه است.
وی افزود: عشایر کشور یکی از مهمترین تولیدکنندگان بز و گوسفند در کشور هستند اما بر اساس برررسی‌های انجام شده از دام‌های عشایر کمتر از 70 درصد بهره‌گیری می‌شود.
به گفته این مسئول با اجرای طرح بهبود بهره‌گیری در 18 استان کشور موفق شده‌ایم با تغذیه تکمیلی و هورمون‌تراپی بهره‌گیری را به یک و نیم برابر گذشته افزایش دهیم.
رضایی در ادامه همچنین به راه‌اندازی ایستگاه ملی تحقیق گاو دو منظوره اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به ضعف‌های ایجاد شده در بخش اقتصاد کشور لذا تولید شیر و تولید گوشت قرمز طی چند سال گذشته با نقایص و کمبودهایی مواجه شده است.
وی ادامه داد: در این راستا و براساس آمار موجود سال گذشته 67 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شده است.
رضایی با بیان اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور ما پایین است، بیان داشت: شناسایی و بهبود کمی و کیفی صفات مهم گوسفند کشور به منظور ارائه الگوی منسب اصلاح‌نژاد از اهم دستاوردهای پژوهشی در حوزه ژنتیک و اصلاح‌نژاد است.
رئیس موسسه علوم دامی کشور بیان داشت: این طرح با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی در گله‌های مردمی انجام شده است.
وی همچنین به اصلاح نژاد مرغان بومی کشور اشاره کرد و افزود: این طرح نیز با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در 6 استان کشور در دست اجرا است که نتایج حاصل از این طرح تاکنون سبب بهبود سرعت رشد مرغ‌ها و افزایش تخم‌گذاری 12 درصدی در یک‌دوره تخم‌گذاری شده است.
رضایی در ادامه سخنان خود به تولید آنزیم فی تاز اشاره کرد و گفت: آنزیم فی تاز نیز از سال گذشته به مرحله آزمایشگاهی رسیده است که با اجرایی شدن این طرح گامی مهم در جهت سلامت دام و طیور برداشته می‌شود.
وی به بخش تحقیقات زنبور عسل و کرم ابریشم اشاره کرد و بیان داشت: در این بخش نیز اقدامات تحقیقاتی مناسبی از جمله شناخت توانمندی‌های ژنتیکی و امکان اصلاح نژاد توده‌های زنبور عسل و کرم ابریشم، تعیین احتیاج‌های غذایی و شناسایی جایگزین‌های مناسب در تغذیه زنبور عسل و کرم ابریشم و ... از مهمترین محورهای تحقیقاتی در این بخش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار